رییس اتحادیه املاک کشور اعلام کرده است که اگر سایتهای اینترنتی قیمت املاک را اعلام نکنند، وضعیت بازار در بلندمدت به آرامش خواهد رسید. او همچنین در اظهار نظری گفته که در هیچ کجای جهان قیمت ملک را در سایتهای اینترنتی درج نمیکنند و اسم این کار شفاف سازی نیست، بلکه جنجال بازی و قمار است. از آن سو گزارشات میدانی برخی پلتفرمهای اینترنتی نشان میدهد که حتی بنگاههای معاملات ملکی هم از حذف قیمت مسکن در بستر اینترنت راضی نیستند.
«مصطفیقلی خسروی» در مصاحبهای که با سایت تسنیم داشته اعلام کرده که قیمتگذاری در سایتها شبیه به قمار بازی است و این موضوع را با مثالی شرح داده است: «فردی در خانه نشسته و میگوید ما که ضرر نمیکنیم به یکی از سایتها مراجعه کرده و قیمت ملک خود را مثلا ۱۸ میلیون تومان اعلام میکند. همسایه بالایی که قیمت را ۱۶ میلیون اعلام کرده بود این آگهی را میبیند و قیمت ملک خود را ۲۰ میلیون تومان اعلام میکند. همان فردی که ملک خود را ۱۸ میلیون تومان فایل کرده بود قیمت را به ۲۲ میلیون تومان افزایش میدهد. همین گونه قیمت مسکن بالا میرود و مردم توان ورود به بازار را نداشته و این بخش کلاف سردرگم میشود.»
به گفته رئیس اتحادیه مشاران املاک این اتفاق در حالی رخ میدهد که همان قیمت اولیه ۱۶ میلیون تومانی هم برای ملک درست نبوده و قیمتگذاری اینترنتی باعث این ازدیاد نرخ میشود. او میگوید: «هیچ جای دنیا را نداریم که قیمت ملک را در سایت های اینترنتی درج کنند. اینها اسم این کار را شفافسازی گذاشتهاند، بنده میگویم این کار جنجالبازی و قماربازی است.»
اما «میلاد بازدار» مدیرعامل بخش املاک شیپور، در گفتگو با دیجیتال با رد ادعای خسروی تاکید دارد که در بسیاری از پلتفرمهای تخصصی فروش و اجاره ملک و املاک در دنیا، درج کردن قیمت در راستای شفاف سازی معاملات ملکی اجباری است: «اینکه گفته میشود در هیچ جای جهان چنین اتفاقی نمیافتد، اشتباه است. زیلو، کامپکس و بسیاری از مجموعههای مشهور دیگر در این حوزه، در تمامی آگهیهای خود قیمتهای املاک را درج میکنند.»
بازدار در پاسخ به این پرسش که آیا رویکرد اتحادیه املاک کشور در قبال سایتهای اینترنتی همواره منفی بوده یا خیر به دیجیتال میگوید که آنها با این اتحادیه همکاریهای مستقیم و غیرمستقیم زیادی داشتند و هیچگاه چنین رویکردی را از آنها مشاهده نکردند: «بیش از هشتاد درصد آگهیهای املاک روی همه پلتفرمها توسط خود مشاورین املاک مسکن گذاشته میشود، چطور میتوان این برداشت را کرد که این آگهیها مشکل دارد و به بازار لطمه وارد کرده است؟»
مدیرعامل بخش املاک شیپور با اشاره به نارضایتی عمومی مردم از عدم درج قیمتها در آگهیها به دیجیتال میگوید که آنها تلاشهای متعددی برای بازگشت قیمتها به پلتفرمها داشتهاند ولی فعلا راه به جایی نبردند. او در پاسخ به این پرسش که آیا بنگاههای معاملات ملکی که جمعیت اکثر درجکنندگان آگهی را تشکل میدهند، از حذف قیمتها راضی هستند یا خیر به دیجیتال میگوید: «بر اساس صحبتهایی که با بسیاری از آنها داشتهایم، آنها هم از این موضوع ناراضی هستند و بسیاری از املاکیهای بزرگ کشور با ما تماس گرفتند و از ما خواستند که قیمتها را برگردانیم. آنها میگویند که کارشان شبیه به ۱۱۸ شده و در طول روز فقط مشغول قیمت دادن به تلفنهایی هستند که هیچ کدام به عقد قرارداد هم نمیرسد. خودشان میگویند که سرشان شلوغ شده ولی تجارتشان خلوت است.»
به گفته بازدار، مشاهدات تیم تحقیق و توسعه املاک شیپور نشان میدهد که در همین یکی دو هفته حذف شدن قیمتهای املاک از بستر اینترنت، قیمت ملک در اقصی نقاط تهران و سایر شهرها نه تنها کمتر نشده، بلکه افزایش نیز داشته است: «سال گذشته نیز این موضوع پس از حذف قیمت خودروها اثبات شد که حذف صورت مساله، کمکی به حل آن نمیکند.»
او تاکید دارد تمامی پلتفرمهای خرید و فروش آگهی و ملک حاضر به همکاری هستند تا قیمتهای مصوبه خود اتحادیه املاک را در سایتشان درج نمایند اما متاسفانه خود این اتحادیه نیز نمیتواند مرجع قیمتگذاری باشد، با این حال او تصریح میکند که آنها بر سر نمایش درست قیمت املاک، هر همکاری با هر نهادی را میپذیرند چرا که سردرگمی کاربران و مشاورین املاک در روزهای اخیر، به شدت باعث ایجاد یک نارضایتی همگانی شده است.
پاسخ ها