موضوع تحویل خودرو های ثبت نامی همچنان یکی از معضلات پیش روی مصرف کنندگان خودرو در سراسر کشور است و در برخی موارد نیز خودروسازان توجهی به مطالبات به حق مردم ندارند. عدم نظارت کافی بر عملکرد خودروسازان درتحویل به موقع خودروهای ثبت نامی باعث نارضایتی مردم شده است.
این روزها بسیاری منتظر هستند که خودروهای ثبت نامی خود را تحویل بگیرند. همچنین قرار بوده تا در اوایل سال ۹۹، خودروهای جدید و یا نسخه های جدید برخی محصولات به بازار بیایند.
خودروهایی مانند سورن پلاس، رانا پلاس، پژو ۲۰۷i پانورامیک، دنا پلاس توربو اتوماتیک، سمند بهینه، سایپا شاهین، ساینا ۹۹ و… قرار بود تا در سه ماه اول سال ۱۳۹۹ به بازار معرفی و عرضه شوند. حتی برخی از این خودروها مانند دنا پلاس اتوماتیک (دنا پلاس توربو اتوماتیک) و پژو ۲۰۷i پانورامیک در سال گذشته پیش فروش شده بودند و باید این روزها فرایند ارسال دعوتنامه هایشان آغاز می شد.
اما رخ داد یک قصه تکراری این احتمال را ایجاد کرده که خودروسازان در ماه های ابتدایی سال جدید دوباره با مشکلات تاخیر در تحویل خودرو ها مواجه شوند و از سویی مشتریان برخی خودروها محکوم به تحمل تاخیرهای نامشخصی باشند.
وقتی مطرح می شود که باید خودروها توسط کمیته قیمت گذاری رسمی، ارزش گذاری شوند، بدیهی است که احتمال وجود هرگونه تاخیری به وجود می آید. بیشترین تمرکز اینگونه نهادهای نظارتی، تعیین قیمت خودروها در ابتدای سال جدید است و اکثر فعالیت این کمیته ها برای محصولات سایپا و ایران خودرو خواهد بود. وقتی بحث قیمت گذاری خودروها و محصولات جدید می شود، بدیهی است که در این میان اختلاف نظرهایی به وجود می آید. سابقه نشان داده که گاهی تصویب قیمت خودروها تا تیر ماه آن سال هم طول می کشد و برای همین شرکت های خودرویی نمی توانند تا پایان این جدال محصولی را به بازار عرضه کنند. رخداد این ماجرا برای تحویل پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C3، پژو ۲۰۷i صندوقدار، دنا و… نشان داده که گاهی به خاطر دعواهای قیمت گذاری، حتی تحویل خودرو های آماده با شش ماه تاخیر هم انجام شده است.
به نقل از اسب بخار، ماجرای تحویل نسخه های اتوماتیک دنا پلاس، رسیدن پژو ۲۰۷i پانورامیک به دست خریداران و حتی عرضه محصولات جدید ایران خودرو و سایپا در وضعیت نامشخص قرار گرفته است و معلوم نیست که چه زمانی قیمت گذاری و فرایند عرضه آن ها مورد تایید نهادهای تصمیم گیر قرار می گیرد.
به گفته یک منبع آگاه در یکی از خودروسازی ها، این احتمال وجود دارد فرایند ارسال دعوتنامه و تحویل خودرو های جدید به دلیل بحث قیمت گذاری های جدید، تا ۴ ماه به تاخیر بیفتد.
طبیعتا چنین تاخیری می تواند به افزایش التهاب بازار ناشی از کمبود عرضه خودرو بدل شده و افزایش حبابی قیمت ها را در پی داشته باشد. از این رو به نظر می رسد که جمیع عوامل در راستای ادامه یافتن روند افزایشی قیمت خودرو در کشور به قوت خود باقی مانده اند و حتی به نوعی یکدیگر را نیز تشدید می نمایند.
معاون برنامهریزی جامع تولید گروه خودروسازی سایپا گفت: «خودروهایی که در پارکینگهای سایپا پارک شده و تصاویر آن منتشر شده، کمبود قطعه دارند و امکان تجاریسازی و تحویل آنها به مشتریان وجود ندارد.»
مسعود پروین اظهار کرد: «گروه خودروسازی سایپا از اواخر نیمه اول سال ۹۸ و با اجرای سیستم "عبور مستقیم" محصولات خود را به صورت کامل تولید و روانه بازار کرد اما از اواخر سال گذشته و بر اثر شیوع ویروس کرونا در دنیا، تامین مواد اولیه برای همه قطعهسازان و به تبع آن تامین همه قطعات برای خودروسازان با مشکل روبهرو شد؛ به همین دلیل در ابتدای سال، تعدادی از تیراژ روزانه تولید خودرو با کمبود قطعه مواجه شده که با تلاش صورت گرفته قطعات مورد نیاز آنها در حال تامین و تکمیل شدن است.»
پروین با بیان اینکه مشابه این شرایط را در نیمه نخست سال گذشته به دلیل محدودیتهای بینالمللی تجربه کردیم، افزود: «در تابستان سال پیش نیز تصاویری از پارکینگهای خودروسازان منتشر شد که موضوع توسط نهادهای نظارتی مورد بازرسی و بررسی قرار گرفت و در نهایت با همت و تدبیر مدیریت ارشد و مجموعه همکاران سایپا در پاییز سال گذشته تمام خودروهای ناقص این شرکت تکمیل شد و تعداد آنها به صفر رسید.»
وی افزود: «۹۲ درصد کمبود قطعات خودروهای ناقص فعلی در زمینه کاتالیست خودرو و مباحث زیست محیطی است و در این موضوع علاوه بر نقص در خودرو، سازمانهای ذیربط نیز مجوز تحویل این خودروها را صادر نمیکنند.»
معاون برنامهریزی جامع تولید سایپا ادامه داد: «خودروسازان تولیدکننده کاتالیست نیستند اما دانش مهندسی و توان تولید کاتالیست در داخل کشور وجود دارد و قطعهسازان توانمند کشور در این زمینه مشکلی نداشته و ندارند، اما برای پوشش داخلی قطعه و تولید آن مواد اولیه آلی و معدنی و برخی فلزات گرانبها مورد نیاز است که در کشور وجود ندارد و زنجیره تامین صنعت خودرو ناگزیر از واردات این مواد معدنی خاص است و لذا هر زمان که شرایط واردات سخت میشود یا قیمت جهانی این مواد افزایش مییابد با کمبود شدید این قطعه در کشور مواجه میشویم.»
وی در خصوص سایر نواقص خودروهای پارک شده در پارکینگهای سایپا به برخی قطعات پیشرفته وارداتی نظیر ECU و ACU اشاره کرد و افزود: «اساس زیرمجموعههای الکترونیکی این قطعات که دارای تکنولوژی پیشرفته است از خارج از کشور وارد میشود و واردات این قطعات نیز به دلیل محدودیتها به ویژه شیوع کرونا با کاهش قابل توجهی روبرو شده است.»
پروین در پایان افزود: «با وجود همه این مشکلات، مدیران و کارکنان گروه سایپا با همکاری زنجیره تامین، در حال رفع نواقص و تکمیل و تحویل خودروها به مشتریان محترم هستند.»
پاسخ ها