مدیر عامل تخفیفان در گفتگو با برنامه «آنتک» (لایو اینستاگرام دیجیتال) درباره مسیری که تا امروز در بازار تجارت الکترونیک پیموده و چالشهایی که پیش رو داشته صحبت کرد و از آینده تخفیفان و نت برگ که با ایدههای جدیدی همراه است سخن گفت. «نازنین دانشور» همچنین به اقدامات پلتفرمهای خود در ایام کرونا اشاره کرد و به مشکلات زنان در تجارت و مقوله مادرانگی در کنار بیزینس پرداخت و آن را یک تجربه ناب نامید.
دانشور لیسانس کامپیوتر دانشگاه علم و فرهنگ داشته و رشته مدیریت IT امیرکبیر را در فوق لیسانس ادامه داده است. او بعدها در دفتر لندن شرکت آتیه داده پرداز به عنوان برنامهنویس فعال شده است و پس از بازگشت به ایران اولین سوپرمارکت آنلاین کشور را در سال ۸۸ ایجاد کرده است: «سایت را با کمک یکی دو سوپرمارکت در محل راهاندازی کردیم و مشتریان معدودی داشتیم. یک مصاحبه مطبوعاتی انجام دادیم و این مصاحبه باعث شد که همه جا صحبت از ما بشود و حتی گاردین یک مقاله درباره لانچ شدن اولین سوپرمارکت آنلاین در ایران برود.»
دانشور میگوید این صحبتها باعث شد که آنها در عرض سه ساعت ۵ هزار سفارش بگیرند و اصلا نمیدانستند باید با این شرایط چه کار کنند: «۹ ماه دلیوری محصولات را خودم و خواهرم به کمک یکی دو پیک موتوری انجام دادیم و بعد از این مدت دیگر کشش نداشتیم و سایت میدونک را با ناراحتی تمام بستم.»
او درباره اینکه آیا از بستن این مجموعه پشیمان است یا خیر به دیجیتال میگوید: «من آماده این کار نبودم و حس میکنم جامعه هم شرایط پذیرش و آمادگی این موضوع را نداشت. سن من کم بود و نمیتوانستم آن را ادامه دهم و برای من یک تجربه خوبی بود. اساسا با سرویسهایی که لجستیک دارد، مشکل دارم!»
دانشور بعد از میدونک سفری به آلمان میکند و در آنجا با مفهوم تخفیف گروهی آشنا میشود و تخفیفان را با کمک همسر آلمانی کنونی خود که در آن زمان با وی آشنا شده بود، راهاندازی میکند؛ همسری که در حال حاضر CTO تخفیفان است. دانشور تاکید میکند که مسیر زندگی او با کمک خانوادهاش و پدر و مادرش شکل گرفته و آنها در تمام طول دوران کاری او کمک حالش بودهاند.
دانشور یک ترم سرکار رفتن را بسیار بهتر از یک ترم تحصیل در دانشگاه میداند و میگوید بازار کار تجربیات ویژهای به زندگی انسان اضافه میکند.
دانشور دوران کرونا را برای کسب و کار خودش وحشتناک توصیف میکند: «دوران کرونا برای ما وحشتناک بود. در ظرف سه روز فروش ما به صفر مطلق رسید و آماری که از تیم فروش داشتیم حتی برای از روزهای اول تخفیفان کمتر بود. بیشتر دسته بندیهای ما اعم از رستوران گرفته تا تفریحی و ورزشی کنسل شدهاند. البته در حال حاضر نمودارهای فروش بهتر شده و ما هر هفته یک رشد خوبی داریم، البته اصلا به وضع گذشته نرسیده است.»
او درباره طرح دماسنج به دیجیتال گفت که این پروژه توانست تا حدی به ضرر آنها در این روزها کمک کند: «این سرویس بر اساس فروش کد تخفیفی که یکی دو سال پیش ساخته شده بود بنا شد. از آنسو یک سرویس به اسم «پول تو» داشتیم که به رشد خوبی رسیده بود. در کنار تمام این اتفاقات یک سری از همکاران تجاری تخفیفان با ما تماس میگرفتند که آیا ما میتوانیم در این ایام برای کسب و کار آنها کاری کنیم و همین شد که تصمیم گرفتیم پروژه قدیمی دماسنج را بالا بیاوریم.»
دانشور میگوید دماسنج یک نوعی جنس گیمیفیکشن در خود دارد و مردم در آن تمام تخفیفهایی که در طول روز در وبسایتها و محیط فیزیکی میبینند را با دیگران به اشتراک میگذاشتند. او تاکید دارد با اینکه در ابتدا قصد داشتند از طرح دمانسج درآمدزایی داشته باشند اما کمی بعد از این موضوع پشیمان شدند: «دیدیم شرایط طوری نیست که از آن پول در بیاوریم و طرح پایه آن را خیلی سریع و رایگان آماده کردیم تا به کسبوکارها کمک کنیم.»
دانشور میگوید که مردم حالا در تخفیفان یک پروفایل دارند و یک شبه شبکه اجتماعی در آن به وجود آمده که کاربران در آن میتوانند درباره تخفیفهای موجود در دماسنج و دیگر بخشهای سایت نظر بدهند و همدیگر را لایک و دنبال کنند: «همچنین موقعیت جغرافیایی کاربران و نشان دهنده تخفیفهای اطراف کاربر جزو ویژگیهای اصلی این بخش است و طرح دماسنج را از سایتهای آگهی متمایز میکند.»
به گفته دانشور، سرویس «ترینان» که چیزی مشابه با یک شبه شبکه اجتماعی با محوریت تخفیف بود در سال دوم تخفیفان شروع به کار کرد و سال چهارم هم فروخته شد چرا که نتوانست به آن چیزی که باید دست پیدا کند، برسد: «ایده این بود که یک سری تخفیف به مراکز میدادیم و کاری کردیم که مردم در آن سرویس نظردهی کنند و به این مراکز و سرویس آنها رای بدهند، چیزی شبیه به Foursquare. اما دیدیم که ترینان درآمدزایی نخواهد داشت و از آن خروج پیدا کردیم. این سرویس را پلتفرم کیکجاست آن را خرید.» آنها امیدوارند ایدههای کنونی اما بتواند رویای شبه شبکه اجتماعی با محوریت تخفیف را به مرحله صد در صدی برساند.
دانشور میگوید درآمدزایی تخفیفان در هر دسته بندی متفاوت است و درصدی که از شرکای تجاری خود میگیرند از ده تا پنجاه درصد متغیر است: «مثلا سرویسهای خدماتی که مواد اولیهای ندارند درصد بالاتری کمیسیون میدهند و رستورانها کمتر.». او همچنین اذعان دارد محبوبترین سرویس در تخفیفان تفریحی و ورزشی بوده و روی نتبرگ، رستورانها محبوبترین بوده است.
در این بخش از مصاحبه مانی قاسمی با آمدن اسم نتبرگ درباره چرایی ادغام این دو رقیب دیرینه از دانشور پرسید:
«ما سه سال متوالی در حال مذاکره بودیم ولی به یک جمعبندی نمیرسیدیم. ادغام برای خود من تجربه عجیبی بود. ما نمیخواستیم جنگ قبلی را ادامه دهیم و باید روی آینده خلق شده تمرکز میکردیم. در نهایت برای رسیدن به این امر ۲۶ اسفند سال ۹۷ توافقنامه ضمنی را انجام دادیم.»
دانشور باور دارد که توافق آنها یک توافق برد-برد بوده و هر دو تیم نخواستند هیچ فرصتی را در بازار از دست ندهند: « ما ۱۸ درصد همپوشانی کاربر با یکدیگر داشتیم با اینکه فکر میکردیم این مساله خیلی بیشتر باشد اما فهمیدیم مشتریان متمایزی داریم.» دانشور تاکید میکند نتبرگ به فروش نرسیده است و خریداری نشده است: «بر اساس یک سری KPI مشخص پیش رفتیم و برند نت برگ از هولدینگ قبلی خود جدا شد و به صورت حقوقی به زیرمجموعه شرکت ما در آمد و حال دو سایت تحت یک شرکت فعالیت میکنند.»
دانشور درباره چرایی فعالیت هر دو تیم به صورت همزمان به دیجیتال میگوید:
«مدل خدماتدهی تخفیفان در حال تغییر است و آینده تخفیفان متفاوت از اینست که تنها یک سایت خرید گروهی باقی بماند. ما زمانی که نتبرگ را تحویل گرفتیم، دیدیم که کاربران نت برگ با تخفیفان بسیار متفاوت است و رفتار مشتریان نتبرگ کاملا با مشتریان تخفیفان متفاوت است. حتی جنس فروش آگهیها فرق دارد و به عنوان مثال نت برگ در یک سری مناطق رستورانهای بسیار بهتری را پوش میدهد.»
دانشور تاکید میکند که مشتریان وفاداری نیز در هر دو مجموعه وجود داشتند. تمامی این عوامل باعث شد تصمیم بگیرند که هر دو تیم را همزمان پیش ببرند. او درباره اینکه آیا پس از این ادغام تمام تیم نتبرگ حفظ شدند یا خیر به دیجیتال گفت: «یک بخشی از تیم نتبرگ بین مجموعههای مختلف هولدینگ قبلی این تیم پخش شدهاند و یک تیم کوچکتر از آنها نیز با نیروهای تخفیفان ادغام شدند.» دانشور میگوید در حال حاضر با احتساب اعضای تیم نتبرگ و تخفیفان تقریبا ۲۰۰ نفر در دو شرکت کار میکنند و حدودا ۵۰ نفر در این میان از مجموعه جدا شدهاند. به باور دانشور ادغام دو تیم بزرگ مشقات خاص خود را داشته است و آنها بعد از مدتی توانستهاند به جمعبندی خوبی برای ادغام هر دو تیم برسند.
تخفیفان در حال حاضر مسیرهای جدیدتری نسبت به ارائه تخفیفهای آنلاین را دنبال میکند. دانشور با گفتن این مساله تاکید میکند که آینده این پلتفرم روشن است و آنها ایدههای جدیدی را برای آینده تخفیفان در نظر دارند: «ما میخواهیم به مشتری اجازه بدهیم تا حق انتخاب درستی پیدا کند. به عنوان مثال امروزه کاربران برای پیدا کردن رستوران در اطراف محل زندگی و یا محل کار خود راههای متفاوتی را امتحان میکنند که هیچکدام لزوما راهنمای درستی برای آنها نیست. ما در طول این مدت زمان فعالیتمان با تعداد زیادی از رستورانها کار کردیم و مشخصات آنها را داریم و میخواهیم که همکاری با این مراکز را حفظ کنیم و مشتریان همیشه بتوانند رستوران اطراف خود را ببینند. قصد داریم مردم نظرات مردم را درباره آن رستورانها بخوانند و در ضمن از تخفیف هم برخوردار شوند؛ تخفیفهایی که متغیر خواهد بود و لزوما هر روز یک مقدار مشخص نیست.»
دانشور میگوید بر اساس تحقیقی که در بین مشتریان خود انجام دادهاند آنها علاقه دارند دوباره به رستورانها و مراکز خوبی که از تخفیفان خریدند سر بزنند و الزاما هم به دنبال تخفیف زیاد نیستند. به گفته دانشور این موضوع شبیه به یک مارکت پلیس به زودی در تخفیفان راهاندازی میشود:
«پنلی که قصد داریم آن را اجرا کنیم خیلی ساده است، یک شریک تجاری در آن ثبت نام میکند و سرویسها و عکسها و موارد دیگر را بارگذاری میکند و وارد پلتفرم ما میشود. رستورانها و دیگر مراکز میتوانند ببینند وقتی یک روز میزهایشان یا مجموعهشان خالی است، تخفیف بهتری را برای فلان روز در نظر بگیرند تا همچنان مشتری داشته باشند و کلی اقدام دیگر انجام دهند که برای جذب مشتری به آنها کمک میکند. بخش عمدهای از این ایده در حال حاضر اجرایی شده و برای نهایی شدن آن تخفیفان قصد دارد یک جذب سرمایه جدید داشته باشد.»
دانشور درباره چالشهایی که در همکاری با شرکتها و مجموعههای مختلف دارند به دیجیتال میگوید: «دور زدن پلتفرم متاسفانه در خیلی از مجموعهها وجود دارد، از رانندگان تاکسیهای اینترنتی که دائما طالب پول نقد هستند تا شرکای تجاری ما که حین تماسهای مردمی و مشتریان به آنها میگویند که از تخفیفان خرید نکنند و یکراست تخفیف را از خود مجموعه بگیرد تا بلکه کمیسیون به ما ندهند.»
دانشور تاکید دارد که این موضوع را در سیستم جدید تا حدی با بخش نوشتن نظرات و نقد کاربران جبران خواهند کرد و با این بخش قصد دارند که شرکای تجاری که خوب سرویس میدهند را بیشتر پروموت کنند تا به تجربه کاربران احترام مضاعفی بدهند. این موضوع در نهایت تجربه بهتری برای آنها رقم خواهد زد: «میخواهیم نود درصد مشتریان ما به سرویسها امتیاز بدهند و به یکدیگر کمک کنند تا خرید بهتری انجام دهند، این مساله میتواند به فرهنگسازی در بین مراکز فروش هم به وجود بیاید و باعث اعتلای فرهنگ مشتری مداری در آنها شود.»
دانشور باور دارد که بزرگترین مشکل سر راه زنان در بیزینس خود زنان هستند:
«در جوامع غربی زنان خودشان را از فضای تفکیک جنسیتی دور میسازند و حضورشان را جور دیگری تعریف میکنند. در ایران اما اینطور نیست و زنان خودشان در این راه قدمهای بلند برنمیدارند. در ایجا آقایان را بر اساس پتانسیل ارزیابی میکنند و زنان را بر اساس پرفورمنسشان. من باور دارم خود خانمهای ایرانی حاضر نیستند سختی بکشند و جاهطلبی کمی دارند و ترجیح میدهند که صورت مساله را پاک کنند تا تلاش کنند و به چیزی که باید برسند.»
دانشور که این روزها مادر شده درباره این مسئولیت سنگین به دیجیتال میگوید: «سال ۹۸ برای من چه از لحاظ زندگی شخصی تا کاری سال سختی بود. شاید فضا فضای مادر شدن من نبود و زمانی که فهمیدم مادر شدم، چندین ماه افسردگی کامل داشتم و پیش روانکاو میرفتم. حس میکردم «من نازنین» را دارم از دست میدهم و با خودم این دغدغه را داشتم و احساس میکردم هیچکس در دنیا نمیفهمد چه بلایی در راه زندگی من است. این موضوع اما بعد از مدتی برایم قابل هضم شد و دیدم در دنیا مادرانی هستند که همچنان کار خود را با وجود مادر شدن با قدرت ادامه میدهند. حالا با فرزندم عاشقانه زندگی میکنم و اولویت شماره یک من اوست. مادرانگی در کنار کار تجربه عجیبی است که هرکسی باید به آن فکر کند.»
پاسخ ها