تسلا مدل S به یک استاندارد در دنیای خودروهای الکتریکی تبدیل شده و بسیاری بر این باور هستند این سدان آمریکایی بهترین اتومبیل با پیشرانه ای تمام برقی است. از این رو هر گاه ادعایی مبنی بر تولید خودرویی بهتر از مدل S مطرح می شود، علاقه مندان و حتی کارشناسان با دیده تردید به آن نگاه می کنند.
تا به حال ادعاهای تولید خودرویی بهتر از تسلا مدل S در حد حرف باقی مانده اند
پیتر رالینسون (Peter Rawlinson) مدیرعامل لوسید موتورز (Lucid Motors) آخرین فردی است که ادعای مشابهی را مطرح کرده و در مصاحبه اخیر خود با نشریه موتورترند گفته خودروی Air این شرکت بهتر از تسلا مدل S خواهد بود.
شاید اگر هر شخص دیگری به غیر از پیتر رالینسون چنین حرفی را به زبان می آورد، می شد به سادگی از کنار آن عبور کرد. اما وقتی بدانیم این مهندس برجسته ولزی از تسلا به کمپانی لوسید موتورز منتقل شده و آنجا ناظر ارشد پروژه وایت استار (WhiteStar) بوده، حتما صحبت های او را جدی خواهیم گرفت. بد نیست بدانید تسلا مدل S ماحصل پروژه وایت استار است.
آقای رالینسون در مصاحبه خود چند دلیل را برای برتری لوسید Air نسبت به تسلا مدل S مطرح کرده است. اولین دلیل او به الزام ساخت مدل S بر مبنای چارچوب هایی که سر طراح شرکت تسلا یعنی Franz von Holzhausen ارایه کرده بود، مربوط می شود.
به اعتقاد مدیرعامل لوسید موتورز در ساخت Air چنین محدودیتی وجود نداشته است. نبود این محدودیت سبب شده Air شبیه یک سدان واقعی طراحی شود و به همین خاطر مقاومت بدنه آن در سطحی بالاتر قرار دارد.
دومین برتری Air به مدل S با خروجی پیشرانه آن در ارتباط است. از نظر آقای رالینسون در لوسید Air امکان نصب سه موتور الکتریکی وجود دارد. با توجه به تولید حدود 600 اسب بخار توسط هر موتور، قوی ترین نسخه Air می تواند تا 1800 اسب بخار داشته باشد.
نکته دیگر اینکه برخلاف مدل S که از یک موتور القایی و یک موتور سنکرون استفاده می کند، لوسید Air مثل پورشه تایکان به موتورهای سنکرون مجهز خواهد شد تا میزان افت در کمترین حد باشد.
عربستان سعودی یکی از سرمایه گذاران اصلی شرکت لوسید است که تاکنون 1 میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری کرده است
پیتر رالینسون سومین دلیل برتری Air را به ذخیره سازی انرژی 16.7 کیلووات ساعت به ازای هر لیتر نسبت داده است. با تکیه بر این ویژگی مدیرعامل لوسید مسافت قابل پیمایش Air را حدود 400 مایل (نزدیک به 650 کیلومتر) برآورد کرده که در مقایسه با قوی ترین نسخه مدل S اندکی بیشتر است.
پشتیبانی از شارژ 900 ولتی دیگر برتری Air است که آن را قادر می سازد در زمانی بسیار کوتاه تر باتری خود را پر کند. البته باید دید این قابلیت از لحاظ ایمنی آیا خطرساز می شود یا خیر.
آقای رالینسون در مصاحبه خود به یک نکته جالب هم اشاره کرده و آن اینکه در شرکت تسلا او مجبور بود با طرفداران خودروهای بنزینی مبارزه کند؛ حال در شرکت لوسید موتورز وی مجبور است با طرفداران متعصب تسلا دست و پنجه نرم کند!
گفتنی است بر اساس برنامه ریزی های قبلی قرار بود تولید لوسید Air از اواخر امسال شروع شود، اما با توجه به شرایط کنونی احتمالا این مساله به تعویق خواهد افتاد.
پاسخ ها