وقتی صحبت از آلایندگی خودروها می شود، فکر بسیاری از مردم به سمت گازهای خروجی از دهانه اگزوز می رود. از این رو باور عمومی بر این است که با کنار گذاشته شدن خودروهای بنزینی و دیزلی و الکتریکی سازی پیشرانه ها، میزان آلایندگی خودروها به صفر خواهد رسید. اما آیا می دانستید که تایرهای وسایل نقلیه نیز نقش زیادی در آلوده کردن محیط زیست دارند؟
نتایج تحقیق اخیری که توسط موسسه Emissions Analytics انجام شده، حکایت از آن دارد آلودگی ناشی از فرسایش و خوردگی تایرها ممکن است تا هزار برابر بدتر از گازهای خروجی از اگزوز خودروها باشد.
حقیقت آن است که نگرانی های زیست محیطی از ذرات به جا مانده از تایرها روز به روز بیشتر می شود، به ویژه با افزایش تعداد خودروهای شاسی بلند که بزرگ تر و سنگین وزن تر از بقیه مدل ها هستند. از سوی دیگر با توجه به اینکه خودروهای الکتریکی عموما دارای وزن بالایی هستند، این نگرانی ها در سال های آینده شدت بیشتری خواهند گرفت.
برخلاف گازهای خروجی از دهانه اگزوز که درباره آنها حساسیت های زیادی وجود داشته و خودروسازان ملزم به رعایت قوانین خاصی هستند، در رابطه با ذرات به جا مانده از تایرها هیچ قانون خاصی وجود ندارد. نکته تامل برانگیز اینکه قوانین مربوط به گازهای آلاینده سال به سال سفت و سخت تر می شوند، حال آنکه دولت ها در مورد ذرات آزاد شده از تایر یا حتی لنت ترمز که آن هم خطرناک است، بی تفاوت هستند.
در حال حاضر طبق قوانین گازهای خروجی از دهانه اگزوز نباید از 4.5 میلی گرم در هر کیلومتر تجاوز کند، اما همانطور که اشاره کردیم برای تایرها میزان ذرات آزاد شده ممکن است هزار برابر این رقم باشد. سختی بیش از حد سطح مسیر، تنظیم نبودن باد تایرها و استفاده از تایرهای اقتصادی مهم ترین فاکتورهایی هستند که می توانند بر میزان ذرات آزاد شده از تایرها تاثیر بگذارند.
یکی از محققان ارشد موسسه Emissions Analytics در این باره گفته:
زمان آن رسیده که نه تنها بر گازهای خارج شده از دهانه اگزوز، بلکه بر ذرات آلاینده ای که از تایرها و ترمزها نیز جدا می شوند، نظارت شود. تست های اولیه ما نشان می دهند که تایرها می توانند آلایندگی شوکه کننده ای داشته باشند، چیزی حدود 1000 بار بدتر از اگزوز یک خودرو.
میک مولدن (Nick Molden) مدیرعامل موسسه Emissions Analytics هم به انتقاد از قوانین قدیمی که فقط بر گازهای خروجی از اگزوز تمرکز دارند، پرداخته و افزوده در کوتاه مدت می توان با استفاده از تایرهای با کیفیت و تنظیم مداوم فشار باد با مشکل آلایندگی تایرها مقابله کرد. وی افزوده در آینده خودروسازان باید راهکارهایی برای کاهش وزن خودروها پیدا کرده و تایرهایی مخصوص با فرسایش و ذرات جداشونده کمتر توسعه یابند.
پاسخ ها