دنیای دیجیتال🖥

دنیای دیجیتال🖥

جدیدترین اپلیکیشن ها، معرفی بازی، خبرهای تکنولوژی، معرفی گجت ها، کنسول و بازی ها، موبایل و تبلت، مقالات علمی و فناوری، کسب و کارهای نو، بررسی سخت افزار، همه چیز از دنیای دیجیتال🔴
توسط ۷۶ نفر دنبال می شود
 ۴ نفر را دنبال می کند

سومین گزارش تریبون منتشر شد؛ رشد ۵۰ درصدی درآمد متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳

سومین گزارش تریبون منتشر شد؛ رشد ۵۰ درصدی درآمد متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳

«ارتباط با رسانه» اصلی‌ترین فعالیت متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ بوده

تریبون سومین گزارش جامع روابط عمومی ایران را با هدف بررسی وضعیت این حوزه کاری در سال ۱۴۰۳ منتشر کرد. این گزارش براساس پاسخ‌های ۴۱۷ متخصص و فعال روابط عمومی به یک پرسشنامه آنلاین تهیه شده است و وضعیت روابط عمومی ایران را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد.

۶۴درصد از مشارکت‌کنندگان در سومین پژوهش تریبون در حوزه روابط عمومی آقا و ۷۰درصد از آنان ساکن پایتخت هستند. براساس داده‌ای این پژوهش، ۷۹درصد از متخصصان و فعالان روابط عمومی بالای ۳۰ سال سن و ۳۶درصد از آنان بیش از ۱۰ سال سابقه کار در حوزه روابط عمومی دارند. ۴۶درصد از مشارکت‌کنندگان در پژوهش تریبون در شرکت‌های خصوصی و ۲۵درصد از آنان در شرکت‌های خصوصی/دولتی فعالیت می‌کنند.

درآمد بالای ۳۰ میلیون برای نیمی از متخصصان روابط عمومی

میانگین درآمد متخصصان و فعالان روابط عمومی از ۲۴ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ به ۳۶ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است. درآمد ۴۸درصد از متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ بالای ۳۰ میلیون تومان بوده است.

در سال ۱۴۰۳، میانگین درآمد متخصصان و فعالان روابط عمومی در سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی، شرکت خصوصی/دولتی به‌ترتیب ۲۷، ۴۱، ۳۶ میلیون تومان بوده است. هم‌چنین، میانگین درآمد متخصصان روابط عمومی با ۵ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۰ سال سابقه کار به ترتیب ۳۶ و ۴۵ میلیون تومان است.

سومین گزارش تریبون منتشر شد؛ رشد ۵۰ درصدی درآمد متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳

داده‌های سومین گزارش جامع روابط عمومی تریبون نشان می‌دهد، میانگین درآمد متخصصان و فعالان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ در پایتخت ۴۱ میلیون تومان، در کلان‌شهرها ۲۶ میلیون تومان و در مراکز استان و شهرهای کوچک ۲۵ میلیون تومان بوده است. هم‌چنین، براساس داده‌های این گزارش، در حوزه روابط عمومی تحصیلات و درآمد همبستگی مثبت دارند. میانگین درآمد متخصصان و فعالان روابط عمومی با مدرک دکتری، ۴۳ میلیون تومان است.

شرکت‌های B2C؛ دارای بیشترین بودجه روابط عمومی

طبق اعلام متخصصان روابط عمومی، در سال ۱۴۰۳ بودجه روابط عمومی ۴۲ درصد از سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های خصوصی/دولتی و سازمان‌های مردم نهاد کمتر از یک میلیاد تومان بوده است. این در حالی است که ۶ درصد از کسب‌وکارها و سازمان‌ها در سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۰ میلیارد تومان بودجه به روابط عمومی اختصاصی داده بودند.

سومین گزارش تریبون منتشر شد؛ رشد ۵۰ درصدی درآمد متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳

«ارتباط با رسانه»، فارغ از محل کار، اصلی‌ترین فعالیت متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ بوده است. ۳ فعالیت اصلی‌ متخصصان روابط عمومی شاغل در سازمان‌های دولتی به‌ترتیب، «ارتباط با رسانه»، «تبلیغات» و «مدیریت شبکه‌های اجتماعی» بوده است. هم‌چنین متخصصان روابط عمومی شاغل در شرکت‌های خصوصی و خصوصی/دولتی، «ارتباط با رسانه»، «تولید محتوا» و «برگزاری رویداد» را به‌ترتیب به‌عنوان سه فعالیت اصلی خود معرفی کرده‌اند.

با وجود این که «ارتباط با رسانه» اصلی‌ترین فعالیت متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ بوده، این فعالیت دومین اولویت اختصاص بودجه تیم‌های روابط عمومی در این سال بوده است. «تولید محتوا» اولویت اول متخصصان روابط عمومی برای اختصاص بودجه در سال ۱۴۰۳ بوده است.

در سال ۱۴۰۳ میزان تیم‌های روابط عمومی شرکت‌ها که مستقیما زیر نظر مدیر عامل فعالیت می‌کنند نسبت به سال ۱۴۰۲ با ۲۰ درصد رشد روبه‌رو بوده و به ۶۷ درصد رسیده است. در سازمان‌های دولتی نیز ۵۵ درصد از متخصصان روابط عمومی مستقیما تحت نظر وزیر یا رئیس سازمان فعالیت می‌کنند.

متخصصان روابط عمومی؛ بدون مسیر شغلی

نزدیک به ۶۰ درصد از «سازمان‌های دولتی»، «شرکت‌های خصوصی»، «شرکت‌های خصوصی/دولتی» و «سازمان‌های مردم نهاد»، برای تیم‌های روابط عمومی‌شان مسیر شغلی تدوین نکرده‌اند. این رقم در سال ۱۴۰۳ هیچ تغییری نسبت به سال ۱۴۰۲ نداشته است. ۳۹ درصد از سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی و ۴۸ درصد از شرکت‌های خصوصی/دولتی برای تیم‌های روابط عمومی مسیر شغلی تدوین کرده‌اند.

۳۷ درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کرده‌اند که بدون استراتژی ارتباطات فعالیت می‌کنند. میزان تیم‌های روابط عمومی دارای استراتژی در شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های خصوصی/دولتی و سازمان‌های دولتی به‌ترتیب ۶۹، ۶۳ و ۵۵ درصد است.

سومین گزارش تریبون منتشر شد؛ رشد ۵۰ درصدی درآمد متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳

به‌علاوه، ۶۵ درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کرده‌اند که عضوی از تیم‌شان در جلسات تعیین استراتژی سازمان‌ها حضور دارد. با این وجود، ۶۴ درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کرده‌اند که بالاترین عضو تیم روابط عمومی محل فعالیت‌شان، سخنگوی سازمان نیست.

روابط عمومی‌ها؛ مسئولان اصلی ارتباط با پادکست‌ها و اینفلوئنسرها

بخش دیگری از سومین گزارش جامع روابط عمومی تریبون به بررسی ارتباط با رسانه‌ها اختصاص دارد. براساس داده‌های این بخش، ۳۴ درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام‌ کرده‌اند که ماهانه بالای ۶ خبر برای رسانه‌ها ارسال می‌کنند. «ارزش خبری بالا» و «ارتباط شخصی و دوستانه با خبرنگاران و سردبیران» به‌ترتیب بزرگترین عوامل افزایش انتشار خبر متخصصان روابط عمومی در رسانه‌ها هستند.

هم‌چنین، ۷۸ درصد از مدیران سازمان‌ها و کسب‌وکارها بدون هماهنگی با تیم روابط عمومی، با رسانه‌ها مصاحبه انجام نمی‌دهند.

در ۶۰ درصد از سازمان‌ها و کسب‌وکارها، ارتباط با اینفلوئنسرها برعهده متخصصان و فعالان روابط عمومی است. هم‌چنین، ارتباط ۷۴ درصد از سازمان‌ها و کسب‌وکارها با پادکست‌ها از طریق تیم روابط عمومی انجام می‌شود.

حضور کافی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی؛ بزرگترین انتظار از روابط عمومی‌ها

«حضور کافی و موثر در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها برای نشان‌دادن ارزش‌های برند»، «حفاظت و ارتقای خوش‌نامی برند» و «هم‌سویی اقدامات و فعالیت‌های روابط عمومی با اهداف سازمان»، بزرگترین انتظارات سازمان‌ها و کسب‌وکارها از تیم‌های روابط عمومی است.

«ارتقای خوش‌نامی برند و افزایش اعتماد در ذی‌نفعان» بزرگترین معیار متخصصان روابط عمومی برای سنجش میزان موفقیت است. بزرگترین معیار متخصصان روابط عمومی برای سنجش میزان موفقیت در سازمان‌های دولتی «افزایش اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی (Social Media Shares)» و در شرکت‌های خصوصی و خصوصی/دولتی «ارتقای خوش‌نامی برند (Brand reputation) و افزایش اعتماد در ذی‌نفعان» است.

سومین گزارش تریبون منتشر شد؛ رشد ۵۰ درصدی درآمد متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳

«میزان دیده‌شدن محتوا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی»، «نرخ تعامل در شبکه‌های اجتماعی» و «تعداد پوشش رسانه‌ای ارگانیک»، به‌ترتیب اصلی‌ترین شاخص‌های متخصصان برای اندازه‌گیری فعالیت‌های روابط عمومی است. به‌علاوه، «سختی‌ اندازه‌گیری فعالیت‌های روابط عمومی به واسطه عینیت کمتر اهداف آن»، «هم‌پوشانی فعالیت‌های روابط عمومی و مارکتینگ و سختی تفکیک تأثیر مجزای هر کدام از آن‌ها» و «نبود ذهنیت مدیریتی در تیم‌های روابط عمومی»، به‌ترتیب بزرگترین چالش‌های اندازه‌گیری فعالیت‌های روابط عمومی هستند.

بزرگترین چالش متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳، به‌ترتیب «محدودیت بودجه»، «جذب و حفظ نیروی متخصص» و «تغییر نگاه به روابط عمومی با تغییر مدیرعامل یا ورود سرمایه‌گذاران سنتی» بوده است.

استفاده ۲۶درصد از سازمان‌ها از خدمات آژانس‌های روابط عمومی

۲۰ درصد از متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۲ اعلام کرده بودند که از خدمات آژانس‌های روابط عمومی استفاده می‌کنند. این میزان با ۳۰درصد رشد به ۲۶ درصد در سال ۱۴۰۳ رسیده است. در سال ۱۴۰۳، میزان استفاده از خدمات آژانس‌های روابط عمومی در سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های خصوصی/دولتی به‌ترتیب ۲۴، ۲۵ و ۳۳ درصد بوده است.

«ارتباط با رسانه»، «تولید محتوا»، «برگزاری رویداد»، «سوشال لیسنینگ» و «مدیریت شبکه‌های اجتماعی»، به‌ترتیب بزرگترین فعالیت‌های برون‌سپاری شده به آژانس‌ها روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ بوده است.

سومین گزارش تریبون منتشر شد؛ رشد ۵۰ درصدی درآمد متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳

پلتفرم تریبون در فرآیند گردآوری داده‌ها و تهیه سومین گزارش جامع روابط عمومی ایران، از ظرفیت «گروه کسب‌وکار پژوهی گوی»، «انجمن صنفی روابط عمومی تهران»، «ماهنامه مدیریت ارتباطات» و «انجمن روابط عمومی تهران» استفاده کرده است.

برای مطالعه نسخه کامل گزارش جامع روابط عمومی ایران اینجا کلیک کنید.

دنیای دیجیتال🖥
دنیای دیجیتال🖥 جدیدترین اپلیکیشن ها، معرفی بازی، خبرهای تکنولوژی، معرفی گجت ها، کنسول و بازی ها، موبایل و تبلت، مقالات علمی و فناوری، کسب و کارهای نو، بررسی سخت افزار، همه چیز از دنیای دیجیتال🔴

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋