عضو هیات مدیره اتحادیه کسبوکارهای مجازی خبر از همکاری این اتحادیه با اتاق اصناف ایران برای ایجاد یک پل ارتباطی میان کسبوکارهای سنتی و آنلاین داد. «رضا الفت نسب» در گفتگو با دیجیتال ابراز امیدواری کرد که این همکاری صرفا برای روزهای شیوع کرونا در کشور نباشد.
شیوع ویروس کرونا و کم شدن رفتوآمدها برای پیشگیری از آن در ماه پایانی سال که عمدتا روزهای پر رونق برای کسب وکارهای خرد به شمار میرود، باعث شده بسیاری فعالان تجاری، اصناف و فعالان این حوزه دچار ضرر و زیان شوند.
الفت نسب در گفتگو با دیجیتال ضمن اعلام این موضوع که اتحادیه کسبوکارهای مجازی در گذشته هم فراخوانهای متعددی برای همکاری کسبوکارهای آفلاین با بازارگاههای آنلاین را منتشر کرده، میگوید که شرایط کنونی کشور این موضوع را پررنگتر از قبل کرده است. به گفته الفت نسب حالا کسبوکارهای آفلاین بیشتر از پیش به پتانسیل فضای مجازی و تجارت الکترونیک آگاه شدهاند و شرایط طوری است که این همکاری باید صورت بگیرد و برای تسهیل بخشی آن باید اقدامات متفاوتی انجام داد.
الفت نسب استفاده از کسب و کارهای مجازی را راهکاری موثر برای کمک به کاهش رفت و آمد شهروندان برای مهار شیوع ویروس کرونا میداند و درباره جزییات آن به دیجیتال میگوید:
«کسبوکارهایی که عضو اتحادیه و بازارگاه (مارکت پلیس) هستند و یا حتی فروشگاهسازان اینترنتی و پلتفرمهای نیازمندی که عضو اتحادیه ما هستند را به اصناف مختلف معرفی میکنیم. ما میخواهیم یک حلقه واسطه باشیم تا این کسبوکارهای آنلاین بتوانند به کسبوکارهای آفلاین کمک کنند و از طریق اتاق اصناف ایران، این فراخوان به همه اصناف کشور اطلاع رسانی خواهد شد.»
الفت نسب تاکید دارد که آنها و اتاق اصناف ایران در تسهیل بخشی این موضوع همکاری مستمری دارند و تلاش دارند که بتوانند مراحل اداری این موضوع زودتر حل و فصل شود تا کسبوکارهای آفلاین بتوانند در بستر فضای مجازی نیز فعالیت خود را زودتر شروع نمایند. او باور دارد که این روند ادامه دار خواهد بود و نهایتا تا ده روز آینده بخش عمدهای از آن انجام خواهد شد چرا که خود اصناف هم از ما سرویس خواستهاند و ما هم در راستای کار خودمان در کنار آنها هستیم: «این اولین گام همکاری است و این همکاریها به مرور بیشتر خواهد شد و اطلاع رسانی درباره آن انجام خواهد شد.»
عضو اتحادیه کسبوکارهای کشوری در پاسخ به این پرسش که این همکاری بزرگ مستلزم یک سیستم لجستیک قوی و بزرگ است و آیا برای این موضوع چارهای اندیشیده شده یا خیر، میگوید: «در زمینه حمل و نقل داخل شهری مشکلی وجود ندارد و حتی صحبت شده که از ظرفیت تاکسیهای زرد نیز برای این کار استفاده شود، اما مشکل بزرگی سر ارسال مرسولات بین شهری وجود دارد که بخش عمدهای از حل شدن این مشکل دست شرکت ملی پست است. به گمان من این شرکت باید در این سال به خصوص فعالیتهای خود را مستمرانه ادامه دهد و با ارائه خدمات ویژه و سریعتری ضمن رعایت موارد بهداشتی، کمک حال بزرگی برای کسبوکارهای مجازی که در زندگی مردم و سلامت آنها نقش مهمی دارند، باشد.»
پاسخ ها