ویروس کرونا که از چند هفته ای است که رسما ورودش به ایران تایید شده است، به جان بازار خودرو نیز افتاده و بنابه گفته فعالان بازار بر خرید و فروش خودرو تاثیر به سزایی گذاشته است. حتی مراجعه شهروندان برای تعویض پلاک نیز کاهش داشته و در پی نگرانی های بهداشتی فعالیت مراکز تعویض پلاک نیز به کلی متوقف شده است.
در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار پیرامون شیوع ویروس کرونا و تاثیرات آن بر بازار خودرو کشورمان:
سه هفته پس از شیوع کرونا بازار خودرو هم مانند سایر بازارها رکود سنگینی را تجربه میکند. این موضوع در حالی رخ میدهد که اوج فروش بازار خودرو در ماههای پایانی سال و قبل از شروع مسافرتهای نوروزی به شمار میآید.
اما برخلاف بازار سال های گذشته، امسال شرایط به گونه ای رقم خورده است که حتی فعالیت مراکز تعویض پلاک نیز به کلی متوقف شده است.
آنطور که فعالان بازار میگویند تا یک ماه پیش این فروشندگان بودند که دست بالا را در تعیین قیمتها داشتند و حاضر نبودند خودروهای خود را به قیمتی کمتر از قیمتهای اعلامی خود به فروش برسانند، حال آنکه هم اکنون در بازار بیمشتری، این خریداران هستند که با چانهزنی قدرت بازار را به دست گرفتند.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو در این زمینه گفته است، شیوع بیماری کرونا پیش از نوروز بازار شب عید را از نمایشگاهداران گرفت. این در شرایطی است که بخش زیادی از آنها خودروهای خود را نگه داشته بودند تا در روزهای پایانی سال به بازار عرضه کنند تا سود بیشتری نصیبشان شود اما خالیشدن بازار از خریدار باعث شده تا آنها برای خودروهای خود مشتری پیدا نکنند.
با وجود این، بسیاری از مشتریان بازار خودرو که با شیوع کرونا از بازار کناره گرفتهاند، نمیدانند که آیا روند ریزش قیمتها پس از سال نو ادامه خواهد داشت یا خیر؟
در همین زمینه، کارشناسان بازار خودرو از پیشبینیشان از بازار خودرو در سال ٩٩ به رسانهها گفتهاند که تداوم کاهش تولید خودرو چشمانداز مثبتی برای کاهش قیمت خودرو ندارد.
چندی پیش هم دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به وضع تولید خودرو گفت که به دلیل تشدید تحریمهای بینالمللی، توقف خطوط خودروهای چینی و کاهش واردات قطعات چینی تیراژ تولید خودروها کاهش یافت. در گذشته میزان تولید خودروی خودروسازان به دوهزار دستگاه میرسید و این درحالی است که در ماههای پایانی سال میزان تولید خودروها به هزار و ۶۰۰ دستگاه رسیده است.
این مساله در کنار تورم عمومی کشور می تواند زمینه ساز افزایش قیمت ها در بلند مدت شود، همچنین به نظر می رسد که ریسک ادامه روند افزایشی نرخ ارز نیز همچنان وجود دارد که این عامل نیز طبیعتا مانند سایر عوامل می تواند به افزایش قیمت ها در بازار منجر شود.
بنابراین چشم انداز کلی بازار در سال 99 همچنان افزایشی به نظر می رسد هرچند به شکل کامل مشخص نیست که تاثیر کاهشی شیوع کرونا بر بازار خودرو و سایر بازارها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، اما در مجموع می توان حدس زد که در صورت ادامه یافتن شرایط اقتصادی فعلی، در میان مدت، آتش زیر خاکستر بازار خودرو بار دیگر شعله ور شده و دردسری تازه را برای مصرف کنندگان ایجاد خواهد کرد.
کرونا تولید خودرو را در برخی شرکتهای خودروسازی تعطیل کرد. دیروز گروه خودروسازی سایپا از توقف تولید خود و در عین حال، ادامه فعالیت تکمیل کاری خودروها تا پایان سال خبر داد. سایپا در اطلاعیهای اعلام کرد که به منظور پیشگیری از شیوع کرونا شرکتهای زیرمجموعه خود را از پنجشنبه ٢٢ اسفند تا روز پایانی سال یعنی ٢٨ اسفند تعطیل کرده است و در این مدت بیشتر خودروهای ناقص تکمیل میشود.
این موضوع در شرایطی است که رسانهها برای تعطیلی یا شیفتبندی کارگران، کارخانهها را زیر فشار گذاشتهاند و این احتمال وجود دارد که سایر کارخانههای خودروسازی و مونتاژ خودرو در روزهای آینده تعطیل شوند اما کاهش تولید خودرو در روزهای پایانی سال چه تأثیری روی بازار آن دارد؟
به نوشته فارس: طبق بخشنامه معاون توسعه منابع انسانی ایران خودرو، تولید این شرکت خودروسازی به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا متوقف شده است.
پایش میدانی بازار خودرو و نمایشگاههای خودرو تهران حکایت از به صفر رسیدن معاملات دارد؛ موضوعی که به اعتقاد کارشناسان بیش از هر چیز ناشی از شیوع ویروس کرونا است.
بررسی قیمتهای بازار نشان می دهد که از چهارشنبه هفته گذشته (هفتم اسفندماه) تا عصر دیروز قیمتها دستخوش تغییر نشده و همان کاهش هفت تا ۱۲ میلیون تومانی در خودروهای داخلی و افت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی خودروهای مونتاژی تا آن تاریخ نسبت به هفته قبل از آن مشاهده میشود.
کارشناسان معتقدند روند نزولی قیمتها از زمان برداشته شدن مجدد قیمت ها از سایت های فعال اینترنتی آغاز شده، اما مراجعه نکردن مشتریان به بازار نمایشگاهها به دلیل شیوع ویروس کرونا عاملی است که کاهش شدید تقاضا و در نتیجه افت قیمتها را رقم زده است.
در این زمینه، سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران پایتخت توضیح داد: «به جرات میتوان گفت این روزها کسب و کارهای همکاران این حوزه نسبت به پیش از شایع شدن ویروس کرونا تا ۸۰ درصد کاهش داشته است.»
وی گفت: «این روزها حتی مشتریان برای پرسیدن قیمت نیز مراجعه نمیکنند و نمایشگاهداران نیز در بهترین حالت به مشاوره تلفنی بسنده میکنند.»
موتمنی در عین حال با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال، گفت: «چند سالی است که تقاضا برای خرید در فروردین و اردیبهشت بیشتر از اسفندماه است، بر این اساس افرادی که فکر میکنند با نگه داشتن خودرو در ایام پایانی سال میتوانند سود بیشتری ببرند، در اشتباهند.»
وی بیانداشت: «افرادی که به دنبال خودرو برای مسافرت های نوروزی بودند، ماهها قبل خرید خود را انجام دادهاند.»
بررسی قیمت ها نشان می دهد قیمت برخی خودروهای مونتاژی بدون تغییر نسبت به چهارشنبه گذشته، با افت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی مواجه شده که از آن جمله کاهش ۲۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸، افت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی سراتو و کاهش ۲۰ میلیون تومانی هایما اس ۷ قابل اشاره است.
خودروسازان مطرح ایران در حالی همچنان به تولید محصولات ناقص (دارای کسری قطعه) مشغول هستند که اخیراً تردیدهایی مبنی بر کمبود قطعات خودرو برای پوشش تیراژ فعلی، ایجاد شده است.
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد: «پس از انتشار ویروس کرونا در کشور چین، ارتباط برقرار کردن با چین برای خرید و فروش کالا به مشکل بر خورده است و تا قبل از این، برخی قطعات خودروهای داخلی را که از چین وارد می کردیم، اکنون با مشکل تامین مواجه شده اند.»
مازیار بیگلو در ادامه صحبت های خود گفت: «اکنون نه تنها راه هوایی، بلکه راه های زمینی برای خرید کالا از چین امکان پذیر نیست و اگر شرایط به همین گونه پیش برود، در تامین قطعات خودروها با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد. پس از تحریم ها نیز دیگر نمی توانستیم از کشورهای دیگر قطعات را تامین کنیم و تنها می توانستیم برای تکمیل کردن خودروهای ناقص خود به سراغ چینی ها برویم، اما اکنون برای تکمیل کردن خودروهای ناقص داخلی از موجودی انبارها استفاده می کنیم و این موجودی تنها تا عید جوابگوی خودروسازان خواهد بود و قطعا بعد از عید با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.»
چین در طول یک دهه گذشته همواره یک بازار کلیدی چه برای خودروسازان خارجی از فولکسواگن تا جنرالموتورز و چه شرکتهای داخلی مثل جیلی و سائیکموتور بوده است. کارشناسان میگویند ویروس کرونا سبب وارد آمدن هزینههای شدید به زنجیره تامین قطعات خودرو و تقاضا شده است.
مشکلی که وجود دارد این است که هیچگونه راهکاری برای تامین قطعات بعد از شب عید نداریم. اکنون هیچ موادی از چین وارد کشور نمی شود. نکته قابل توجه دیگر بعد شروع تحریم ها، آغاز بکار دوباره شرکت های قطعه سازی داخلی و تکیه بر توان داخلی بوده است. برخی شرکت های قطعه ساز با تعدیل نیروی کار روبرو بودند که امروز بخشی از آنها به کار برگشته اند و مشغول به کار شده اند.
بیگلو درباره افزایش قیمت خودرو نیز اعلام کرد: «جامعه ظرفیت افزایش قیمت خودرو در امسال را ندارد، قیمت مواد اولیه عقلانی نیست و باید با قیمت تمام شده این مواد به ما داده شود تا هزینه های تولید منطقی شود. در این بین هر زمان قیمت خودرو افزایش یافته پیدا کرده است، به دنبال آن نارضایتی مردم از کیفیت قطعات و خودروهای داخلی نیز بیشتر شده است.»
از چهارشنبه دو هفته قبل که خبر ورود کرونا به ایران اعلام شد، بسیاری از شهروندان به توصیه وزارت بهداشت، پیشگیری را در دستور کار قرار دادهاند تا با رعایت هرچه بیشتر بهداشت فردی، خود را از ابتلا به این ویروس در امان نگه دارند. از آنجا که پیدرپی توصیه میشود شهروندان تا حد امکان در منازل خود بمانند و بیرون نیایند، مراجعه به بازار خودرو نیز کاهش یافته و بنابراین تقاضا روند نزولی پیدا کرده است.
آن طور که فعالان بازار میگویند، بسیاری از شهروندان خرید و فروش خودرو را به دلیل آنکه نیاز به حضور فیزیکی در بنگاهها و دفترخانهها دارد، متوقف کرده و برخی حتی برای انجام امور مربوط به شمارهگذاری خودروهای خود نیز مراجعه نمیکنند. به گفته آنها، در کنار این موضوع، رشد شدید قیمتها نیز عامل دیگری در کاهش تقاضا به شمار میرود که سبب شده خیلیها عملا توان خرید در بازار نداشته باشند. در مجموع گفته میشود قیمت خودروهای داخلی اندکی افت داشته، هر چند هنوز به دوران قبل از آغاز طوفان گرانی بازنگشته است.
از حدود یک ماه پیش، موج جدید رشد قیمت در بازار خودرو آغاز و اگرچه در مقاطعی متوقف یا کند شد، با این حال در مجموع رکوردهایی جدید در بازار به ثبت رسید.
گفته میشود روند عرضه محصول از سوی خودروسازان نیز همچنان نسبتا ضعیف است و واکنش ضدکرونایی مشتریان نیز به نوعی تبدیل به توفیق اجباری برای شرکتهای خودروساز شده است. در حال حاضر هیچ خبری مبنی بر تعطیلی موقت خطوط تولید خودروسازان و قطعهسازان در راستای پیشگیری از ابتلای کارکنان آنها به کرونا منتشر نشده و ظاهرا تولید نیز روندی عادی دارد.
از آنجا که خودروسازان کلی تعهدات معوق داشته و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اصرار به رشد تولید دارد، بعید به نظر میرسد اقدامی در راستای تعطیلی موقت خطوط تولید خودروسازان و قطعه سازان (در راستای کاهش شیوع کرونا) انجام شود.
این در حالی است که پس از شیوع ویروس کرونا در چین، بسیاری از خطوط تولید خودروسازان و قطعه سازان با تعطیلی موقت مواجه شد. این ویروس همچنین ضرر بزرگی به معاملات در بازار خودروی چین زد و فروش را با رکود کم سابقهای مواجه کرد، زیرا بسیاری از شهروندان چینی ترجیح میدهند فعلا از منازل خود خارج نشوند.
با این وجود خودروسازان ایرانی، قصد دارد تا جای ممکن به تولید ادامه دهند و در همین راستا نیز تمهیداتی را در راستای ضد عفونی خطوط تولید، بررسی وضعیت سلامتی کارگران و کارکنان خط تولید اندیشیده اند.
با این وجود به نظر می رسد که در شرایط فعلی و حداقل طی هفته جاری، خرید و فروش خودرو در بازار به سختی صورت پذیرد و زمینه برای کاهش قیمت برخی از خودروها در بازار ایجاد شود
پاسخ ها