شرکت OpenAI قراردادی با Conde Nast، مالک نیویورکر، وایرد و ووگ، امضا کرده است تا از محتواهای آنها در ChatGPT و SearchGPT استفاده کند.
OpenAI سهشنبه از همکاری با شرکت Condé Nast خبر داد که به موجب آن محصولات این شرکت هوش مصنوعی مانند ChatGPT و SearchGPT میتوانند محتوای رسانههایی نظیر نیویورکر، وایرد، ونیتی فیر، Vogue ،Condé Nast Traveler ،GQ ،Architectural Digest و Bon Appétit را نمایش دهند.
در وبسایت خبری OpenAI درباره قرارداد با Conde Nast آمده است:
«با معرفی نمونه اولیه SearchGPT، ما درحال آزمایش ویژگیهای جستجوی جدید هستیم که یافتن اطلاعات و منابع محتوای قابلاعتماد را سریعتر و واقعیتر میکند. ما مدلهای مکالمه خود را با اطلاعات وب ترکیب میکنیم تا پاسخهای سریع و بهموقع با منابع روشن و مرتبط به شما ارائه دهیم.»
شرکت OpenAI اضافه کرد نمونه اولیه SearchGPT پیوندهای مستقیمی به اخبار ارائه میدهد و این شرکت قصد دارد «در آینده بهتر از این ویژگیها را مستقیم در ChatGPT ادغام کند.»
قرارداد جدید OpenAI نمونهای تازه از همکاری استارتاپهای هوش مصنوعی با شرکتهای رسانهای برای استفاده از محتوای آنها در سرویسهای AI است.
اخیراً استارتاپ هوش مصنوعی Perplexity نیز مدل تقسیم درآمد را برای ناشران ارائه کرد. رسانهها و پلتفرمهای ناشر محتوا ازجمله Fortune ،Time ،Entrepreneur ،The Texas Tribune ،Der Spiegel و WordPress.com اولین کسانی بودند که به «برنامه ناشران» این استارتاپ پیوستند.
شرکت OpenAI و مجله تایم در ژوئن «معامله محتوای چندساله» را اعلام کردند که به OpenAI اجازه میدهد به مقالات فعلی و آرشیو 100 ساله تایم دسترسی داشته باشد. طبق این قرارداد، OpenAI میتوانند محتوای تایم را در چت جیپیتی خود برای پاسخ به سؤالات کاربران نمایش دهد و از محتوای تایم برای «بهبود محصولاتش» یا احتمالاً برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی خود استفاده کند.
ماه مه، شرکت OpenAI همکاری مشابهی با شرکت News Corp اعلام کرد. این شرکت به OpenAI اجازه میدهد به مقالات فعلی و آرشیو وال استریت ژورنال، مارکت واچ، بارون، نیویورک پست و سایر نشریات دسترسی داشته باشد. ردیت نیز قبلاً اعلام کرد با OpenAI همکاری خواهد کرد و به این شرکت اجازه میدهد مدلهای هوش مصنوعی خود را از طریق محتوای Reddit آموزش دهد.
سایر نشریات خبری و رسانهها بهشدت تلاش میکنند از کسبوکار خود در برابر هوش مصنوعی محافظت کنند؛ زیرا محتوایی که این فناوری تولید میکند، هر روز رایجتر میشود.
مرکز گزارشهای تحقیقی (Center for Investigative Reporting)، قدیمیترین اتاق خبر غیرانتفاعی انگلستان، ژوئن از OpenAI و مایکروسافت بهدلیل نقض حق کپیرایت شکایت کرد. نشریاتی ازجمله نیویورک تایمز، شیکاگو تریبون و نیویورک دیلی نیوز هم شکایات مشابهی را پیش میبرند.
پاسخ ها