دنیای دیجیتال🖥

دنیای دیجیتال🖥

جدیدترین اپلیکیشن ها، معرفی بازی، خبرهای تکنولوژی، معرفی گجت ها، کنسول و بازی ها، موبایل و تبلت، مقالات علمی و فناوری، کسب و کارهای نو، بررسی سخت افزار، همه چیز از دنیای دیجیتال🔴
توسط ۷۵ نفر دنبال می شود
 ۴ نفر را دنبال می کند

بزرگترین کوه یخ جهان دوباره در گرداب اقیانوس گرفتار شد

بزرگ‌ترین کوه یخ جهان دوباره در یک گرداب اقیانوسی گرفتار شد

براساس گزارش‌های جدید، کوه یخ A23a بر فراز یک کوه دریایی گیر کرده است.

بزرگ‌ترین کوه یخ جهان برای بیش از 30 سال در قطب جنوب گیر کرده بود. این تکه یخ که اندازه آن پنج برابر مساحت شهر نیویورک است و بیشتر از 300 متر ضخامت دارد، سرانجام در سال 2020 آزاد شد و آرام به سمت اقیانوس منجمد جنوبی شروع به حرکت کرد. حالا براساس گزارش‌های اعلام‌شده، کوه یخ مذکور که A23a نام دارد، در حال چرخش در یک مکان است.

براساس گزارش نیویورک تایمز، کوه یخ A23a پس از خروج از آب‌های جنوبگان، در گردابی بر فراز یک کوه دریایی گیر کرده است. برای درک بیشتر این موضوع، یک تکه یخ با مساحت بیشتر از 3500 کیلومترمربع و ضخامت ساختمان «امپایر استیت» را تصور کنید که به آرامی اما پیوسته درحال چرخش است و در طول 24 روز، یک دور کامل می‌چرخد.

بزرگ‌ترین کوه یخ جهان دوباره در یک گرداب اقیانوسی گرفتار شد

موسسه تحقیقات قطبی بریتانیا می‌گوید که این کوه یخ در نزدیکی جزایر «اورکنی جنوبی»، در حدود 600 کیلومتری شمال شرقی شبه جزیره قطب جنوب درحال چرخش است و «روزانه به‌اندازه 15 درجه می‌چرخد».

«الکس بررلی»، اقیانوس‌شناس و رئیس گروه تحقیقاتی اقیانوس‌های باز در مؤسسه تحقیقات قطبی بریتانیا می‌گوید:

«کوه یخ اساساً در آنجا ساکن شده است، به‌دور خود می‌چرخد و تا زمانی که آنجا بماند، به‌آرامی ذوب می‌شود. چیزی که نمی‌دانیم این است که تا چه زمانی در آنجا گرفتار خواهد بود.»

روند حرکت بزرگ‌ترین کوه یخ جهان

بزرگ‌ترین کوه یخ جهان دوباره در یک گرداب اقیانوسی گرفتار شد

A23 که حتی از A23a بزرگ‌تر بود، یکی از سه کوه یخی بود که سال 1986 از قفسه‌یخی Filchner جدا شد. در زمان جداشدن، A23 مرکز تحقیقات اتحاد جماهیر شوروی بود و محققان در نهایت مجبور شدند تا پایگاه خود را رها کنند. A23a نیز در اواخر همان سال از قفسه‌یخی خود جدا شد و به دریای ودل (Weddell) در اقیانوس منجمد جنوبی رسید و 34 سال بعد را در این مکان سپری کرد.

سال 2020، A23a سرانجام رها شد و در دسامبر گذشته، پس از یک حرکت پرپیچ‌و‌خم طولانی در اقیانوس جنوبی شروع به حرکت به سمت آب‌های جنوبگان کرد.

اما در بهار، این کوه یخ دوباره شروع به چرخش کرد. مؤسسه تحقیقات قطبی بریتانیا اولین‌بار چرخش A23a را در ماه آوریل از طریق تصاویر ماهواره‌ای مشاهده کرد.

هرچند مشخص نیست که این کوه یخ چه‌مدت در جای خود باقی خواهد ماند، اما کارشناسان می‌گویند که ذوب‌شدن آن باعث نمی‌شود تا نیمکره جنوبی را آب فرا بگیرد. به گفته دانشمندان، ذوب‌شدن کوه‌های یخ و قفسه‌های یخی شناور به‌طور مستقیم باعث افزایش سطح آب دریا نمی‌شود.

دنیای دیجیتال🖥
دنیای دیجیتال🖥 جدیدترین اپلیکیشن ها، معرفی بازی، خبرهای تکنولوژی، معرفی گجت ها، کنسول و بازی ها، موبایل و تبلت، مقالات علمی و فناوری، کسب و کارهای نو، بررسی سخت افزار، همه چیز از دنیای دیجیتال🔴

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋