سایپا هفته گذشته در مراسمی با عنوان کلینیک خودرویی سایپا، شاهین پلاس را در اختیار خبرنگاران خودرویی قرار داد. به گفته «مهدی آقاطاهریان»، معاون بازاریابی و فروش سایپا، این خودرو منتظر است شورای رقابت قیمت ...
سایپا هفته گذشته در مراسمی با عنوان کلینیک خودرویی سایپا، شاهین پلاس را در اختیار خبرنگاران خودرویی قرار داد. به گفته «مهدی آقاطاهریان»، معاون بازاریابی و فروش سایپا، این خودرو منتظر است شورای رقابت قیمت را اعلام کند. پس از اعلام قیمت، فروش و عرضه شاهین پلاس آغاز خواهد شد. بااینحال آیا سایپا تصمیم دارد شاهین پلاس را جایگزین تیپهای فعلی این خودرو کند؟
شاهین پلاس، برخلاف سه تیپ فعلی این خودرو شاهین G، شاهین GL و شاهین G اتوماتیک، از پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی ME16 بهره میبرد. این خودرو نسخه سایپایی موتور EC5 پژو سیتروئن به حساب میآید. ایرانخودرو نسخه خودش را با نام TU5 پلاس روی تارا و رانا پلاس قرار داده است. این پیشرانه حداکثر میتواند 111 اسببخار قدرت و 150 نیوتنمتر گشتاور آزاد کند. این ارقام نسبت به راندمان پیشرانه 1.5 لیتری هشتسوپاپ M15 TC کمترند. البته توربوشارژر از این خودرو حذف شده تا پیچیدگی کمتری در بخش فنی شاهد باشیم.
گیربکسی که برای نسخه جدید شاهین در نظر گرفته شده است، جعبهدنده ششسرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE است. این جعبهدنده هماکنون در محصولات ایرانخودرو مثل تارا اتوماتیک و دناپلاس توربوشارژر اتوماتیک استفاده میشوند؛ بنابراین میتوان گفت شاهین پلاس از نظر فنی، با تارا اتوماتیک برابری میکند و فقط تفاوت ظاهری بین این دو خودرو وجود دارد.
سایپا و زیرمجموعه آن، پارسخودرو، برنامه تولید دو محصول جدید را همزمان پیش میبرند. این خودروها شاهین پلاس و پی 90 یا همان ال 90 ایرانی هستند. پی 90 پارسخودرو گیربکس دندهای دارد، درحالیکه شاهین پلاس اتوماتیک است. باتوجهبه سایپا چند ماه است شاهین G دندهای و اتوماتیک را عرضه نکرده و برای آنها فراخوان نداده است، این امکان وجود دارد که نسخه جدید شاهین و پی 90 پارسخودرو محصولات جایگزین در نظر گرفته شوند. ایرانخودرو سال گذشته برنامه مشابهی را پیاده کرد. حاصل این برنامه جایگزینی تارا V1 پلاس و تارا V4 LX با تارا دندهای V1 و تارا اتوماتیک V2 بود.
روند تولید و عرضه شاهین از سال گذشته بهکندی پیش میرود و سایپا نیز با انبوهی از تعهدات شاهین در قالب مرحله دوم سامانه یکپارچه دستبهگریبان است. جایگزینی شاهین پلاس و پی 90 با تعهدات شاهین در زمستان 1403، راهی آسان و سودآور پیش پای سایپا خواهد بود. براساس گمانهزنی برخی رسانهها، قیمت نسخه جدید شاهین حدود 810 الی 840 میلیون تومان تعیین خواهد شد؛ با خودرویی گرانتر از تارا اتوماتیک سروکار داریم. البته امکان دارد قیمت تارا اتوماتیک نیز طی ماههای آینده 30 درصد افزایش یابد و به حدود 890 میلیون تومان برسد.
پاسخ ها