دنیای دیجیتال🖥

دنیای دیجیتال🖥

جدیدترین اپلیکیشن ها، معرفی بازی، خبرهای تکنولوژی، معرفی گجت ها، کنسول و بازی ها، موبایل و تبلت، مقالات علمی و فناوری، کسب و کارهای نو، بررسی سخت افزار، همه چیز از دنیای دیجیتال🔴
توسط ۷۵ نفر دنبال می شود
 ۴ نفر را دنبال می کند

ماجرای چک کردن موبایل مردم در مترو چیست؟ پلیس به دنبال گوشی های سرقتی

ماجرای بازرسی موبایل‌ مردم در مترو چیست؛ پلیس در جست‌وجوی گوشی‌های مسروقه

یک وکیل دادگستری می‌گوید پلیس تنها با رضایت خود مظنون حق بررسی مسروقه‌بودن موبایل را دارد.

پس از اینکه محتواهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه پلیس رجیستری گوشی‌های آیفون را در متروی تهران چک‌ کرده است، شرکت متروی تهران در اطلاعیه‌ای این خبر را تکذیب کرد و آن را برداشتی نادرست از اقدام پلیس مترو برای شناسایی اموال مسروقه دانست. روزنامه «هم‌میهن» نیز در گزارشی، به نقل از منبعی آگاه در پلیس، نوشت نیروهای پلیس براساس آموزش‌هایی که دیده‌اند، موارد سرقت را تشخیص می‌دهند و از طریق سامانه «همیاب۲۴» استعلام موارد مشکوک را می‌گیرند. این منبع آگاه گفته این کار در همه ایستگاه‌های مترو انجام می‌شود و محدود به چند ایستگاه نیست. 

شهروندانی که این روزنامه با آن‌ها گفتگو کرده، می‌گویند پلیس از آن‌ها خواسته کدی را در موبایل‌هایشان وارد کنند. این کد شماره IMEI (شناسه بین‌المللی تجهیزات سیار) موبایل را در اختیار پلیس می‌گذارد تا وضعیت آن را از سامانه «همتا» استعلام کند. 

بنابراین به نظر می‌رسد پلیس موبایل‌ها را در مواردی بررسی می‌کند که فردی مظنون به سرقت شناخته شود؛ این مسئله محدود به دارندگان موبایل‌های آیفون هم نیست. همچنین باتوجه‌به ثبت‌ موارد سرقت و مفقودی در سامانه همیاب۲۴، صرف رجیستر نبودن تلفن‌های همراه مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند. 

«محمد اسدی»، وکیل دادگستری، به هم‌میهن توضیح داده که پلیس فقط می‌تواند از فرد بخواهد که خودش این کد را در گوشی بزند و درصورت مخالفت فرد، پلیس حق مداخله ندارد. او گفته است: «پلیس جایی می‌تواند مداخله بدون اذن مقام قضایی داشته باشد که جرم مشهودی واقع شده باشد… بنابراین اگر جرم مشهود نباشد، برای اقداماتی مانند تفتیش، بازرسی بدنی، کیف، اشیا و گوشی نیاز به مجوز خاص از مقام قضایی دارد.»

به گزارش دیجیاتو، به‌رغم وعده‌ای که در اطلاعیه شرکت مترو داده شده بود، پلیس همچنان دراین‌باره اظهارنظری رسمی نکرده است. در غیاب اطلاع‌رسانی رسمی، شایعات منتشرشده نگرانی‌هایی درباره حریم خصوصی ایجاد کرده است. 

دنیای دیجیتال🖥
دنیای دیجیتال🖥 جدیدترین اپلیکیشن ها، معرفی بازی، خبرهای تکنولوژی، معرفی گجت ها، کنسول و بازی ها، موبایل و تبلت، مقالات علمی و فناوری، کسب و کارهای نو، بررسی سخت افزار، همه چیز از دنیای دیجیتال🔴

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋