دنیای دیجیتال🖥

دنیای دیجیتال🖥

جدیدترین اپلیکیشن ها، معرفی بازی، خبرهای تکنولوژی، معرفی گجت ها، کنسول و بازی ها، موبایل و تبلت، مقالات علمی و فناوری، کسب و کارهای نو، بررسی سخت افزار، همه چیز از دنیای دیجیتال🔴
توسط ۷۵ نفر دنبال می شود
 ۴ نفر را دنبال می کند

انویدیا چه تاثیری بر دنیای گوشی های هوشمند دارد؟

انویدیا چگونه بر دنیای گوشی‌های هوشمند اثر می‌گذارد؟ 

پردازشگرهای گرافیکی انویدیا با آموزش مدل‌های مبتنی بر AI و توسعه فناوری‌های گرافیکی، نقش مهمی را در اکوسیستم اندروید ایفا می‌کنند.

حدود دو هفته پیش بود که جنسن هوانگ و تیمش توانستند با اختلاف جزئی اپل و مایکروسافت را موقتاً کنار بزنند و انویدیا را در صدر باارزش‌ترین شرکت‌های جهان قرار دهند. این دستاورد را می‌توان به عملکرد آن‌ها در دنیای هوش مصنوعی مرتبط دانست. پیشرفت جمینای، ChatGPT و برخی دیگر از ابزارهای هوش مصنوعی به‌ لطف پردازشگرهای گرافیکی انویدیا رقم خورد و دنیای گیمرها و تدوینگر‌ها با حضور این قطعات شکل‌وشمایل تازه‌ای گرفت. از طرفی، باوجود حضور کوتاه‌ این کمپانی در بازار گوشی‌های هوشمند، فناوری‌های آن‌ها بیش از تصور عموم کاربران بر تجربه کاربری موبایل‌های اندرویدی اثر می‌گذارند و نقش مهمی در این زمینه دارند. در ادامه با بررسی بیشتر این موضوع همراه دیجیاتو باشید. 

تراشه‌های Tegra

انویدیا با عرضه تراشه‌های Tegra تلاش کرد تا سهم بیشتری از اکوسیستم اندروید را به خود اختصاص دهد. به‌عنوان مثال، نسل اول تبلت‌های Nexus 7 ژوئیه ۲۰۱۲ با حضور پردازنده Tegra 3 انویدیا معرفی شد؛ تراشه‌ ۴ هسته‌ای که عملکرد مناسبی داشت و به‌طور خاص برای پردازش بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی سنگین ساخته شده بود. همین امر باعث شد Nexus 7 به یکی از دستگاه‌های محبوب کاربران تبدیل شود. یک سال بعد، Tegra 4 با عملکرد قوی‌تر و پردازش بهتر معرفی شد و در کنار گوشی‌های هوشمند، اجرای امور گرافیکی و پردازشی انویدیا شیلد (NVIDIA Shield) را بر عهده گرفت. 

انویدیا

با ادامه این فرایند و موفقیت تراشه‌های Tegra، انتظار می‌رفت نسل بعدی دستگاه‌‌های اندرویدی با این سری از پردازنده‌ها راهی بازار شوند اما برخلاف نتایج مثبت بنچمارک‌ها، خط تولید تراشه‌های Tegra فروش چندانی نداشتند. حتی انویدیا تلاش کرد بازی‌هایی مانند Portal را پورت کند اما فروش پایین انویدیا شیلد موجب شد ادامه تولید تراشه‌ها توجیه‌ناپذیر شود. 

گوشی LG G2 مینی با تراشه Tegra 4i، جزو آخرین دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های انویدیا بود و درنهایت پس از اینکه سال ۲۰۱۵، Tegra X1 در تبلت Pixel C حاضر شد، این شرکت بی‌سروصدا از بازار گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها کناره‌گیری کرد. 

انویدیا

دو سال بعد، سری Tegra با عرضه نینتندو سوئیچ مجدد مورداستفاده قرار گرفت اما باوجود استقبال کاربران از این کنسول بازی، سابر برندها علاقه‌ای به استفاده از تراشه‌های انویدیا در گوشی‌هایشان نداشتند. در چنین شرایطی، مهندسین انویدیا تراشه Tegra X1 را در انویدیا شیلد (که حالا تی‌وی باکس اندرویدی باکیفیت شده بود)، استفاده کردند و با پشتیبانی کامل از ابزارهای موردنیاز، مانند HDMI 2.0 ،HDR، کدک ویدئویی VP9 و خروجی 4K، به فروش مناسبی دست یافتند. 

پس از گذشت بیش از یک دهه، انویدیا شیلد تنها نماینده انویدیا در اکوسیستم اندروید است. این موضوع به‌معنای کاهش تأثیر این شرکت در دنیای گوشی‌های اندرویدی نیست، بلکه نقش مهمی در تجربه کاربران از اکوسیستم اندروید و مخصوصاً دنیای تلویزیون‌ها دارد.

تغییر مسیر با چاشنی موفقیت

اواخر ۲۰۱۰، انویدیا سیاست دیگری را در پیش گرفت ‍و آرام‌آرام مسیرش را به‌سمت پردازشگرهای گرافیکی کامپیوتری تغییر داد و در ادامه با رونق استخراج ارزهای دیجیتال، تسلط انویدیا بر این بازار بیشتر شد. اما تصمیم شرکت برای تغییر نام خط تولید پردازشگرها از GTX به RTX بود که اثرات گسترده‌ای در بازار گوشی‌های هوشمند گذاشت.

انویدیا

ابتدا انویدیا به‌خاطر استفاده از فناوری رهگیری پرتو در پردازشگرها موردانتقاد قرار گرفت اما این ویژگی بعدها استانداردی برای پردازشگرهای گرافیکی مدرن شناخته شدند. اگرچه برخی گوشی‌های گیمینگ از این قابلیت بهره می‌برند، عموم کاربران و متخصصان انویدیا را پیشگام این عرصه می‌شناسند. علاوه‌براین، انویدیا سال ۲۰۲۰ با پیشنهاد ۴۰ میلیارد دلاری خواهان خرید Arm بود که به سرانجام نرسید. 

بسیاری از شرکت‌ها، مانند گوگل و مایکروسافت، درحال توسعه قابلیت‌های مبتنی بر AI هستند؛ فرایندی که با آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مولد توسط پردازشگرهای گرافیکی انویدیا انجام می‌شود. افزایش تقاضای شرکت‌ها برای خرید پردازشگرهای انویدیا موجب شده برخی قطعات، مانند A100 و H100، و با کمبود مواجه شوند با قیمت بالای ۴۰ هزار دلار به فروش برسند. 

تلاش انویدیا برای تأثیرگذاری بیشتر

هوانگ رقابت با اپل و کوالکام را پیش‌رو دارد اما نه در بخش گوشی‌ها. طبق گزارش رویترز، انویدیا قصد دارد درست پس از پایان قرارداد کوالکام و مایکروسافت، چیپ Windows on Arm (اجرای ویندوز روی معماری Arm) را عرضه کند. همین‌طور برخی شایعات از حضور پردازنده Tegra T239 در نسل جدید نینتندو سوئیچ طی امسال یا اوایل ۲۰۲۵ خبر می‌دهند. 

نسل فعلی دستگاه‌های شیلد حدوداً پنج سال است از تراشه 8هسته‌ای Tegra X1 پلاس استفاده می‌کنند و با‌توجه‌ به عملکرد فوق‌العاده، انویدیا را از عرضه تی‌وی باکس‌های بعدی به بازار بی‌نیاز کرده‌اند. درعین‌حال، انویدیا قابلیت‌های RTX Video Super Resolution و SDR-to-HDR را در پردازنده‌های گرافیکی خود، آزمایش کرده که نتایج آن حاکی از پیشرفت‌های مهمی برای قطعات شرکت بوده است؛ به کمک این ویژگی‌ها تی‌وی‌ باکس‌های آینده ممکن است تعداد بیشتری از کاربران را به خرید نسل بعدی انویدیا شیلد ترغیب کند. 

انویدیا

اکنون فناوری‌های ارتقا رزولوشن و تبدیل خودکار HDR در تمام دستگاه‌های اندرویدی حضور ندارند و در تعداد محدودی از گوشی‌های قدرتمند دیده می‌شوند. باوجوداین، شرکت‌هایی مانند کوالکام و مدیاتک درحال توسعه و ارائه ویژگی‌هایی در این زمینه هستند و با فناوری‌هایی مانند Snapdragon Game Super Resolution تلاش می‌کنند در بازی و تماشای محتوای بصری، تجربه بهتری برای کاربران بسازند. 

بااینکه دیگر تراشه‌های انویدیا در دستگاه‌های اندرویدی حضور ندارند، تمرکز این شرکت بر هوش مصنوعی و تقویت جلوه‌های بصری و گرافیکی پردازشگرها، تأثیر بسزایی در شکل‌دهی اکوسیستم اندروید و فناوری‌های مربوط به آن دارند. باید منتظر ماند و دید مسیر پیشرفت این شرکت چگونه رقم می‌خورد و دنیای اندروید تا چه حدی دست‌خوش تغییرات جدید خواهد شد.

دنیای دیجیتال🖥
دنیای دیجیتال🖥 جدیدترین اپلیکیشن ها، معرفی بازی، خبرهای تکنولوژی، معرفی گجت ها، کنسول و بازی ها، موبایل و تبلت، مقالات علمی و فناوری، کسب و کارهای نو، بررسی سخت افزار، همه چیز از دنیای دیجیتال🔴

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋