معاون وزیر صنعت از تصمیم این وزارتخانه برای رشد 100 درصدی تولید خودروهای تجاری در کشور خبر داد.
«احمد آقایی»، معاون وزیر صنعت، در حاشیه بازدید از خطوط شرکت تراکتورسازی ایران، از تصمیم این وزارتخانه برای رشد 100 درصدی تولید خودروهای تجاری در کشور خبر داد. به گفته احمد آقایی، روند ثبت سفارش خودروهای تجاری در سامانه وزارت صمت افزایش بسیاری یافته است. ازاینرو باید تولید این خودروها برای پاسخگویی به نیاز افزایش یابد.
اتومبیلهای تجاری شامل دسته خاصی از خودروها است که برای استفادههای کار و تجاری مورد استفاده قرار میگیرند. وانتها، کامیونتها و ونها، کامیونها، کشندهها و خودروهای کشاورزی در دسته این خودروها قرار میگیرند. به گفته احمد آقایی، هدفگذاری وزارت صمت برای تولید اتومبیلهای تجاری در کشور طی سال 1403، معادل یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو است.
بخش قابلتوجهی از رشد تولید خودروهای تجاری در کشور به وانتها اختصاص خواهد داشت. وزارت صمت خودروسازان را مکلف کرده است تا طی سال جاری، 28 درصد بر تولید وانتها اضافه کنند. به نظر نمیرسد ایرانخودرو و سایپا در این حوزه مشکلی داشته باشند، چرا که وانت آریسان 2 و سایپا 151 (پراید وانت) تولید و عرضه بالایی به بازار دارند. گروه بهمن نیز تصمیم گرفته است تا نسخه تککابین پیکاپ کاپرا را جایگزین وانت کارا کند که مدتی پیش از تولید خارج شده بود.
احمد آقایی درباره واردات اتومبیلهای تجاری گفت: «اعتقاد دارم در کشور نیازی به واردات خودروهای تجاری از قبیل، ون، کامیون، کامیونت، کشنده و اتوبوس نداریم. اما بهدلیل برخی روندهایی که باید صورت گیرد و بهموقع انجام نمیپذیرد مانند ثبت سفارش بهموقع، تأمین منابع مالی و سایر دلایل، خودروهای موردنظر در زمان مقرر که مورد نیاز است تأمین نمیشود. ازاینرو عدهای نیازها و فشارها را بر واردات میآورند و راهکار را در آن جستجو میکنند. امیدواریم با سامانهای که سازمان صمت راهاندازی کرده این کمبودها و نواقصات رفع شود.»
برای واردات خودروهای تجاری به کشور، سامانهای طراحی شده است. این سامانه شفافیت وضعیت کل تولید و صنعت کشور را مورد بررسی قرار میدهد. براساس دستورالعملهای این سامانه، تخصیص ارز صورت میگیرد. بنابراین اگر کالای صنعتی خاصی در کشور موجود نباشد یا تولیدکنندگان قادر به پاسخگویی تقاضای آن کالا نباشند، این کمبود از طریق واردات برطرف خواهد شد.
پاسخ ها