سه شرکت ژاپنی یک پیشرانه را با یکدیگر به اشتراک نمیگذارند، بلکه در تولید پیشرانههای خاص خود به یکدیگر کمک خواهند کرد.
سه شرکت خودروسازی معروف ژاپن یعنی تویوتا، مزدا و سوبارو در یک کنفرانس خبری از تولید موتورهای درونسوز جدید با همکاری یکدیگر خبر دادند. به بیان این سه شرکت، همکاری در تولید موتورهای درونسوز جدید موجب توسعه سریعتر و کمهزینهتر خواهد شد.
البته سه شرکت ژاپنی یک پیشرانه را با یکدیگر به اشتراک نمیگذارند، بلکه در تولید پیشرانههای خاص خود به یکدیگر کمک خواهند کرد. تویوتا موتورهای چهارسیلندر خطی جدید میسازد. مزدا نیز بهدنبال توسعه نسل جدید موتورهای روتاری یا چرخشی است. سوبارو نیز همانند گذشته، توسعه موتورهای تخت یا باکسر را ادامه خواهد داد. موتورهای درونسوز مشترک ژاپنیها با چند سوخت ازجمله هیدروژن مایع، سوختهای زیستی و بنزین مصنوعی سازگار خواهند بود.
سه شرکت ژاپنی همراه با اعلام این همکاری سهجانبه، موتورهای جدید خود را نیز به نمایش گذاشتند. مزدا موتور تک روتور و دو روتور را برای استفاده در خودروهای پلاگین هیبریدی معرفی کرد. این موتورها بهعنوان ژنراتوری جهت شارژ باتریها عمل خواهند کرد و اتصال مستقیم به چرخها ندارند.
تویوتا یک جفت موتور درونسوز خطی چهار سیلندر را به نمایش گذاشت. موتور اول از نوع 1.5 لیتری و موتور دوم از نوع دولیتری است. به گفته تویوتا، این دو پیشرانه دارای راندمان حرارتی بالا و خروجی قابلتوجه خواهند بود.
سوبارو نیز از نسل جدید سیستم هیبریدی خود رونمایی کرد. این سیستم در یک نمونه اولیه از سوبارو کراسترک قرار داده شد. این خودرو هماکنون در نسل سوم خود به سر میبرد و فاقد پیشرانه هیبریدی است. پیشرانه هیبریدی سوبارو، از ترکیب موتور دو لیتری باکسر، موتور الکتریکی 12.3 کیلوواتی و بسته باتری کوچک لیتیوم یونی تشکیل شده است.
تویوتا، مزدا و سوبارو در کنفرانس خبری مشترک خود اعلام کردند با وجود اتحاد برای توسعه موتورهای درونسوز، رقیب یکدیگر باقی خواهند ماند. به گفته خودروسازان ژاپنی، موتورهای درونسوز آینده کوچکتر خواهند بود و به همین دلیل کاپوت خودروها نیز ارتفاع کمتری نسبت به سطح زمین دارد. این کار باعث بهبود جریان ورود هوا به پیشرانه میشود و راندمان خودرو را بهبود میبخشد. درعینحال کوچکتر شدن موتورها، به طراحان آزادی عمل بیشتری برای طراحی متفاوت خودروها میدهد.
پاسخ ها