یکی از روشهای آسان در صنعت طراحی وب، تماس با مشتریان قبلی یک شرکت طراح وب و سنجیدن میزان رضایتمندی ایشان است.
انتخاب نادرست شرکت طراح وب، میتواند روی سرنوشت پروژه طراحی سایت و حتی موفقیت وب سایت شما، اثر منفی بگذارد! وب سایت، موجودیتی زنده است که به عنوان یک نرمافزار سیستم مدیریت محتوا، با دریافت آپدیتهای پی در پی، نیازمند پشتیبانی شرکت طراح وب است. از سوی دیگر ارائه خدمات با کیفیت، به صورت پایدار و بلندمدت، در کشور ما، کار چندان سادهای نیست! لذا شما به عنوان مشتری یا کارفرما، که قصد دارید پروژه Web Design خود را، به یک پیمانکار با صلاحیت بسپارید، میبایست ملاک و معیارهایی، برای شناسایی سره از ناسره داشته باشید. بسیاری از مشتریانی که برای باز طراحی سایت خود، به ما، در شرکت دادهورزان مراجعه میکنند، قبلا صابون افراد، تیمها یا شرکتهای طراح وب، به تنشان خورده است و در حالیکه از تیم قبلی طراح وب قبلی خود گلایهمند هستند، خواستار بازطراحی سایت خود میشوند.
البته در این میان، معدود شرکتهای خوب و با صداقت هم هستند که واقعا به کیفیت کار پایبندند و رضایت مشتری را پاس میدارند و معتقد به درآمد پاک و پول سفید هستند و برای بروز بودن خروجی پروژههای طراحی سایت، خود را در مطالعه و پژوهش، به سختی میاندازند، تا کاری در خور شان مشتری انجام دهند. اما در هیاهوی اینترنتی ۱۵۰۰ تیم یا شرکت مدعی طراحی وب در کشور، چگونه میتوان معدود شرکتهای خوب را از شرکتهای بیکیفیت تشخیص داد؟ طبیعتا به قول ضربالمثل قدیمی، هیچ بقالی نمیگوید که ماست من ترش است و لذا نمیتوان چندان به متون وب سایت ایشان یا نکات مثبتی که در معرفی خود میگویند، اکتفاء کرد.
یکی از روشهای سهل الوصل که لااقل در صنعت طراحی وب، برای ارزیابی صحت و سقم ادعاهای شرکتهای طراح و سنجش میزان کیفیت خدمات ایشان موثر واقع میشود، تماس با مشتریان قبلی یک شرکت طراح وب و سنجیدن میزان رضایتمندی ایشان است. اما اگر شرکت طراح وب، شماره مشتریان خود را نداد یا دستچین شده، شمارههایی را در اختیار شما گذاشت، تکلیف چیست؟ پاسخ این است که خوشبختانه، شما اصلا معطل دریافت شماره تماس مشتریان از شرکت طراح وب نخواهید بود، زیرا از طریق بخش معرفی نمونه کارها در سایت شرکت طراح وب، میتوانید به تماس با مای سایتهای طراحی شده توسط او مراجعه کنید!
بله. هر شرکت طراح وبی، برای نفع خودش هم که شده، لاجرم بایست نمونه کارهای وب سایتهای طراحی شدهاش را، در جایی از سایتش معرفی کرده باشد و هر کدام از آن وبسایتها، که خود تابلویی تمام نما، از هنر اجرای شرکت طراح مذکور هستند، فارغ از اینکه متعلق به کدام سازمان یا شرکتی باشند، حتما یک صفحه «Contact Us» و یا «تماس با ما» دارند. صفحهای که آدرس و محل و منجمله، شمارههای تلفن ایشان، در آن قید شده است. لذا بدون اطلاع دادن به شرکت طراح و یا نیاز به کسب اجازه از او، مختار خواهید بود که با صرف یک ساعت وقت، با تنی چند از مشتریان شرکت طراح وب، تماس بگیرید و نسبت به کیفیت خدمات شرکت طراح مذکور، از مشتریان قبلی یا فعلی وی، جویا شوید.
البته طبیعتا در تماس با تلفن ثابت یک شرکت یا سازمان، باید سعی کنید با واحد فناوری اطلاعات یا روابط عمومی، که متصدی بهرهبرداری از وبسایت هستند، ارتباط داخلی بگیرید. اگر شماره داخلی این واحدها روی سایت نیست، میتوانید با منشی آن تشکیلات تماس بگیرید و از او بخواهید شما را به «مدیر سایت»، «ادمین وب»، «کارشناس آیتی»، «مدیر شبکه»، «مدیر تبلیغات» یا «مدیر دیجیتال مارکتینگ» متصل کند. این کار بیچالش نیست، اما زحمتی که در انجام تلفنی این تحقیق طراحی سایت یک ساعته متحمل میشوید، به قطع و یقین، کمهزینهتر از مشکلاتی است که خدای ناکرده، در صورت انتخاب غلط یک شرکت طراح وب، گرفتار آن خواهید شد!
در انتخاب کدام نمونهکارها، صرفا به نمونهکارهایی از شرکت طراح وب، که در صدر فهرست خود آورده است، اکتفاء نکنید. زیرا ممکن است مشتریان رضایتمند خود را در صدر فهرست خود آورده باشد. بلکه به صورت تصادفی، مشتریان بزرگ و کوچکی را انتخاب کنید تا مورد تماس واقع شوند. قبل از تماس با مشتریان قبلی، مطمئن شوید که زیر سایت ایشان نام شرکت طراح، همانی قید شده باشد که شما در حال تحقیق درباره آن هستید.
بعد از برقراری ارتباط تلفنی، ابتدا خود را معرفی کنید و بگویید از طرف کدام سازمان یا شرکت تماس گرفتهاید و سمتتان چیست. سپس صادقانه شرح دهید که در حال تحقیق درباره فلان شرکت طراح وب برای ارزیابی طراحی سایت هستید و دیدهاید که وب سایت ایشان توسط همان شرکت طراح وب دیزاین شده است و لذا با پوزش از تصدیع وقت، خواهش کنید صادقانه به سوالات تحقیقاتی شما پاسخ دهند و کمک کنند تا شرکت طراح وب ذیصلاحی را پیدا کنید. در خلال همین تماس و نحوه همکاری ایشان، میتوانید بفهمید که این مشتری، چقدر دلسوز است و تا چه حد میتوان به گزارههایی که درباره شرکت طراح وب میگوید اطمینان حاصل کرد.
البته باید ابتدا به شرکت مذکور اطمینان بدهید که در صورت ارتباط گرفتن با شرکت طراح سایت مذکور، نامی از این مشتری و تعاریف یا انتقاداتش به میان نخواهید آورد. زیرا به هر حال ممکن است این تشکیلات، همچنان مشتری آن شرکت طراح وب باشد و لذا احتمال بدهد هرگونه نقدی که صادقانه بگوید در مملکت نقدناپذیران اگر به گوش شرکت طراح وب مذکور برسد، شری برای او ایجاد کند یا شرکت طراح وب مذکور، اختلالی در خدماتش به وجود آورد. بماند که وجود چنین نگرانی در تشکیلات مشتری خود میتواند دلیلی روشنی بر عدم کیفیت خدمات شرکت طراح وب مذکور باشد. اما در باب اینکه چه بپرسید، این سوالات را به ترتیب از بالا به پایین، سوالات مهمتر به سوالات کماهمیتتر، بپرسید :
شرکت دادهورزان، شرکتی پیشرو در صنعت طراحی وب کشور است که با سابقه دو دهه فعالیت، کارنامهای شامل بیش از چند هزار وب سایت، به عنوان نمونه کار در عرصههای گوناگون، دارد. در بخش معرفی نمونهکارها در آدرس زیر در سایت دادهورزان، www.dadevarzan.com، شما علاوه بر امکان دیدن نمونهکارها در صنعت کاری خود، امکان سرچ و فیلتر نمونهکارها بر اساس سالی که کار شده است، نرخ آپدیت، چندزبانگی و … را دارید.
https://www.dadevarzan.com/portfolio/
اما نکته جالبی که در همین بحث نمونهکارها و تماس با مشتریان قبلی، باعث ایجاد تمایز در شرکت دادهورزان نسبت به رقبا میشود، درج نام و نام خانوادگی، سمت شغلی در تشکیلات و تصویر پروفایل مشتری بهرهبردار از سایت در کنار هر نمونهکار است. این شرکت متکی بر لطف خدا به کیفیت خدمات خود ثقه دارد و از آنجا که خداوند، مشتریانی فرهیخته و اخلاقمدار و کسب و کارهای خوشنام را، روزی ایشان مقرر فرموده است، بعید است در صورت تماس با مشتریان ایشان، چیزی در مذمت خدمات دادهورزان بشنوید.
پاسخ ها