نمود تحول صنعت خودرو تا حدی در نمایشگاه خودرو تهران مشخص بود. نمایشگاهی که طی روزهای اخیر با همت کانون ایران نوین برگزار شده است.
صنعت خودروسازی کشورمان به عنوان یکی از مهمترین صنایع ایران، طی چندسال اخیر شرایط پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است. این شرایط نابسامان عمدتا از نوسانات اقتصادی ناشی از وضع تحریم های یکجانبه آمریکا ناشی میشود. با این حال طی یک چند ماه گذشته و پس از رقم خوردن واردات به شکل کج دار و مریز، تنوع نسبی حداقل در ظاهر به بازار خودرو کشور بازگشته است. نمود این تحول تا حدی در نمایشگاه خودرو تهران مشخص بود. نمایشگاهی که طی روزهای اخیر با همت کانون ایران نوین به عنوان برگزار کننده اجرا شده است. این رویداد پس از مدت ها وقفه در محل نمایشگاه های شهر آفتاب برپا شد.
همچنین بخوانید: ام جی 5 و ام جی GT از سوی فرداموتورز در اتو اکسپو تهران 1402 رونمایی شدند
باید اعتراف کرد که بازار خودرو کشورمان هنوز از شرایط مطلوب فاصله ای بسیار دارد. اما زیر سایه سنگین تحریم های بین المللی و با توجه به تغییرات شدید قیمت ارز و ...برگزاری یک نمایشگاه نسبتا منظم دشوار بود. بنابراین باید گفت که این رویداد تنها با تلاش و کوشش مسئولان صنعت خودروسازی ممکن شده است. در واقع باید گفت که برگزاری شدن چنین نمایشگاهی با حضور خودروهای وارداتی می تواند به خودی خود، نشان از زنده ماندن صنعت خودروسازی علیرغم تمام فشارها باشد. البته با قدم زدن در غرفه های نمایشگاه خودرو تهران میتوانستید به پیشرفت امید پیدا کنید. این امیدواری با توجه به عرضه پرتعداد خودروهای جدید مونتاژی در کنار نبود بسیاری از خودروهای قدیمی به وجود میآمد. در واقع اندک امیدی برای پیشرفت صنعت خودروسازی و نمایشگاهی نیز قابل مشاهده بود.
برای مثال از مدل های باستانی کامیون های ایران خودرو دیزل، پلت فرم های قدیمی مربوط به خانواده سمند و پژو 405 و پارس و یا محصولات نامحبوبی مانند وانت کارا و زامیاد در این نمایشگاه خبری نیست. در عوض آنها خودروهای مدرن هیبریدی و برقی در تمامی غرفه ها حضور دارند. البته که این تغییر رویکرد تنها با تاکید ویژه وزیر صمت برای عرضه خودروهای پاک اتفاق افتاده است.
افزایش حق انتخاب و تنوع در بازار خودروهای مونتاژی با قیمتی بین 1.5 الی 2.5 میلیارد تومان از جمله دیگر نکات حائز اهمیت در نمایشگاه خودرو تهران است. این امید وجود دارد که شرایط گفته شده به سرعت در سایر سطوح قیمتی نیز تکرار شود. باید به این نکته توجه داشت که قدرت خرید مصرفکنندگان ایرانی به شدت کاهش یافته است. در واقع درصد بسیار بالایی از مشتریان خودرو در کشورمان توان خرید خودروهایی با قیمت بیش از 1 میلیارد تومان را ندارند.
همچنین با توجه به عدم ابلاغ آیین نامه مربوط به واردات خودروهای دست دوم حداقل تا زمان نگارش این مطلب، امید چندانی نیز برای تاثیر گذاری واردات خودرو بر سطوح قیمتی خودروهای موجود در بازار وجود ندارد.
بازدید وزیر، نمایندگان محلس، رئیس سازمان استاندارد و برخی دیگر از مدیران و مسئولان مرتبط با صنعت خودروسازی از این نمایشگاه نیز حائز اهمیت محسوب میشد. همچنین برگزاری چند نشست تخصصی و فراهم آمدن امکان مصاحبه با دست اندرکاران مربوطه از جمله دیگر نکات مثبت این نمایشگاه بود. این بازدیدها در کنار اختصاص یک روز ویژه خبرنگاران، شرایط برگزاری این نمایشگاه را متفاوت میکرد. طی سال اخیر نمایشگاههای خودرو مختلفی در شهرستانها برگزار شده است که فاقد چنین نکاتی بودهاند.
پاسخ ها