دنیای دیجیتال🖥

دنیای دیجیتال🖥

جدیدترین اپلیکیشن ها، معرفی بازی، خبرهای تکنولوژی، معرفی گجت ها، کنسول و بازی ها، موبایل و تبلت، مقالات علمی و فناوری، کسب و کارهای نو، بررسی سخت افزار، همه چیز از دنیای دیجیتال🔴
توسط ۷۵ نفر دنبال می شود
 ۴ نفر را دنبال می کند

فضاپیمای SLIM ژاپن روی ماه گیر کرده است

فضاپیمای SLIM ژاپن به‌صورت سروته روی ماه گیر کرده است

سازمان فضایی ژاپن در انتظار روزی است که خورشید از غرب روی سطح ماه بتابد تا بتواند فضاپیمای خود را بازیابی کند.

آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) اولین تصویر فضاپیمای SLIM روی ماه را منتشر کرده است. این تصویر نشان می‌دهد که فرودگر ماه ژاپنی سروته روی سطح ماه فرود آمده و به همین دلیل نمی‌تواند حرکت کند.

JAXA روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که وجود یک ناهنجاری در موتور اصلی فضاپیما باعث شد تا فرود با موفقیت کامل همراه نباشد. SLIM تنها ۵۰ متر بالاتر از سطح ماه دچار این نقص شد و درنتیجه با زاویه روی سطح فرود آمد.

این ناهنجاری در فرود باعث شد تا پنل‌های خورشیدی SLIM در جهت خورشید نباشند و درنتیجه شارژ نشوند. با این وجود، ژاپن توانست به پنجمین کشوری تبدیل شود که به‌طور نرم روی ماه فرود آمده.

حتی بعد از ازدست‌رفتن موتور اصلی، نرم‌افزار فضاپیما توانست به‌طور خودکار فرود SLIM را هدایت کند. این فرودگر با سرعت ۱٫۴ متر بر ثانیه یا کمتر به سطح ماه رسید که کمتر از سرعت طراحی بود. اما زاویه و سرعت افقی آن نیز با محدوده طراحی تفاوت داشتند. درنتیجه فضاپیما در حالت سروته روی ماه قرار گرفت.

یکی از دستاوردهای شگفت‌انگیز فرودگر ژاپنی این بود که نقطه فرود آن تنها ۵۵ متر با محل اصلی فرود تفاوت دارد. JAXA می‌گوید که هدف اصلی مأموریت SLIM آزمایش تکنولوژی فرود دقیق با دقت زیر ۱۰۰ متر بود. یعنی این بخش از مأموریت با موفقیت انجام شد.

فرود فضاپیمای ژاپنی SLIM
تصویر دوربین ناوبری SLIM پس از فرود روی ماه.
JAXA

آینده مبهم فضاپیمای SLIM

پس از فرود، مقامات SLIM گفتند که فضاپیما را طبق برنامه خاموش کرده‌اند تا از خالی‌شدن باتری‌های متصل به پنل‌های خورشیدی جلوگیری کنند. سلول‌های خورشیدی به‌سمت غرب هستند. آژانس ژاپنی امیدوار است که با گردش جهت تابش خورشید در آینده، پرتوهای خورشید از زاویه‌ای بتابند که باتری‌های SLIM دوباره شارژ شوند.

این فرودگر دو ماه‌نورد را با خود حمل می‌کرد. این دو ماه‌نورد پیش از فرود SLIM از آن خارج شدند و با موفقیت روی سطح ماه قرار گرفتند. این را می‌توان یک احیای شگفت‌انگیز مأموریتی درنظر گرفت که در غیر این صورت تا الان به‌طرزی تراژیک به پایان می‌رسید.

یکی از این دو فرودگر که وسیله نقلیه کاوش ماه ۲ یا SORA-Q نام دارد، تصویر جدید را از فضانورد چپ‌شده تهیه کرده است.

JAXA می‌گوید درحال بررسی علت خرابی یکی از دو موتور اصلی فرودگر است. آن‌ها نتایج خود را به‌صورت عمومی منتشر خواهند کرد. بار آینده که پروتوهای خورشید از سمت غرب به محل فرود SLIM بتابند، باتری‌ها در عرض یک هفته شارژ خواهند شد. به این ترتیب خواهیم دانست که آیا بازیابی کامل این مأموریت ممکن خواهد بود یا نه.

دنیای دیجیتال🖥
دنیای دیجیتال🖥 جدیدترین اپلیکیشن ها، معرفی بازی، خبرهای تکنولوژی، معرفی گجت ها، کنسول و بازی ها، موبایل و تبلت، مقالات علمی و فناوری، کسب و کارهای نو، بررسی سخت افزار، همه چیز از دنیای دیجیتال🔴

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋