بلومبرگ در گزارشی میگوید فروش اولیه آیفون 15 در چین کمتر از نسل قبلی بوده است و این اتفاق میتواند بهخاطر رقابت هواوی باشد.
بلومبرگ براساس تحقیقات تحلیلی جدید در ارتباط با میزان فروش آیفون 15 گزارشی منتشر کرده است که نشان میدهد ظاهراً جدیدترین سری آیفون اپل فروش خوبی در مقایسه با نسل قبلی خود در چین نداشته است.
بهنظر میرسد در 17 روز اولیه از زمان عرضه آیفون 15، میزان فروش این دستگاه حدود 4.5 درصد کمتر از زمانی بوده که آیفون 14 معرفی شده است. تحلیلگران پیشبینی میکنند همین کاهش 4.5 درصدی در میزان فروش اولیه در مقایسه با نسل قبلی میتواند نشان دهد که اپل احتمالاً میلیونها دستگاه کمتر فروخته است. ارزش معاملات اپل نیز حدود یک درصد کاهش یافته است.
برخی تحلیلگران میگویند کاهش فروش آیفون 15 بهدلیل کاهش تقاضای بازار و رقابت شدید برخی رقبای داخلی ازجمله هواوی است. تحلیلگران مؤسسه تحقیقاتی Jefferies میگویند هواوی توانسته است اپل را شکست دهد و اکنون به پرفروشترین برند تولیدکننده گوشیهای هوشمند در چین تبدیل شده است. محققان این مؤسسه همچنین به این نکته اشاره دارند که این روند تا سال 2024 ادامه خواهد داشت.
در هفتههای اخیر، علیرغم تحریمهای آمریکا علیه هواوی، این شرکت گوشی میت 60 پرو را در دسترس کاربران قرار داد و با استقبال خوبی نیز مواجه شد. در چین برای مقامات دولتی ممنوعیت استفاده از آیفون در محل کار تعریف و علت آن خطرات امنیتی ذکر شده است. برخی تحلیلگران میگویند چنین رویکردهایی از نظر فرهنگی برای اپل جالبتوجه نیست.
البته کاهش فروش آیفون 15 در چین آنقدرها برای اپل نگرانکننده نبوده است. این شرکت با فروش بالاتر موبایلهای خود در ایالاتمتحده این ضعف را جبران میکند.
گزارش درآمد سهماهه اپل در تاریخ 2 نوامبر وضعیت را بهشکل بهتری روشن میکند. سرمایهگذاران مشتاق خواهند بود که ببینند درآمد اپل از فروش آیفون در سال جاری نسبت به قبل چه تغییری کرده است.
پاسخ ها