مدیرعامل اسمارتک در گفتوگویی با دیجیاتو ضمن اشاره به تاریخچه شکلگیری این مجموعه، اهداف و برنامههایشان در سال 1402 را تشریح کرد.
اسمارتک یک ماموریت ویژه دارد: «پیام درست، در زمان درست، در پلتفرم درست، به مخاطب درست». گروه دیجیکالا در تابستان 1398 «اسمارتک» (شرکت اطلس ارتباط رامان) را بهعنوان ارائهدهنده اختصاصی سرویسهای مارکتینگ تکنولوژی انتخاب کرد. اسمارتک را میتوان بازوی دیجیتال مارکتینگ دیجیکالا دانست و البته باید تأکید کرد که اسمارتک صرفا به دیجیکالا خدمت نمیدهد بلکه مشتریان مختلفی دارد. این شرکت با هدف ارائه راهحلهای مرتبط با مارکتینگ تکنولوژی، قصد ارائه خدمت به تمام کسبوکارهای آفلاین و آنلاین را دارد.
«مزدک پاکزاد»، همبنیانگذار و مدیرعامل اسمارتک، در گفتوگویی با دیجیاتو ضمن اشاره به تاریخچه شکلگیری این مجموعه، اهداف و برنامههایشان در سال 1402 را تشریح کرد. به گفته او، تمرکز اسمارتک روی دو محصول ادغامشده از بین تمام محصولات فعلی قرار خواهد گرفت تا خدماتی که به کسبوکارها ارائه میکنند، معنای بیشتری پیدا کند.
دیجیاتو: اسمارتک چطور و با هدف حل چه مشکلی متولد شد؟
«مزدک پاکزاد»، مدیرعامل اسمارتک: اواخر سال 1396 محصولی در حوزه تلکام و پلتفرم تحویل خدمات (Service Delivery Platform) آماده کردیم. مشتری اصلی این محصول اپراتورها، Aggregatorها و ارائهدهندگان محتوا (Content Provider) بودند، اما همزمانی با فضای متلاطم تلکام کشور در سال 1397 و 1398 موجب شد تا عملاً هیچگاه نتوانیم محصولمان را به این دست مشتریان بفروشیم.
در سال 1398 با بررسیهایی که انجام دادیم، دیدیم عملاً میتوانیم وارد یک فضای جدید شویم که همان حوزه «مارتک» (MarTech) بود که در آن زمان ابزاری خیلی نو محسوب میشد و به آن «مارکتینگ اتومیشن» میگفتند. ما نیز یک محصول در این حوزه ساختیم و آن را به دیجیکالا بهعنوان ارائهدهنده خدمت (Service Provider) ارائه کردیم.
چرا به سراغ دیجیکالا رفتید؟
پاکزاد: از گذشتهها با دیجیکالا، کاربرانش و تیم تکنولوژی آن آشنایی داشتیم. از آنها پرسیدیم که آیا محصول ما برای آنها کاربردی است یا خیر. پاسخ مثبت گرفتیم. این مجموعه در آن زمان از سرویسی آلمانی استفاده میکرد که کمکم آن را کنار گذاشتند و از اواخر سال 1398 فعالیتمان را بهعنوان ارائهدهنده خدمت شروع کردیم.
در آغاز کار از نقشه راه جدید صحبت به میان آمد. در شهریورماه 1399، از طرف دیجیکالا پیشنهاد گسترش از یک مارکتینگ اتومیشن به کل مارتک و Tech Stack به ما داده شد. ما (از این پیشنهاد) خیلی خوشحال شدیم و قبولش کردیم. این شد که داستان شکلگیری اسمارتک شروع شد و عملاً از دیماه 1399 فعالیت اسمارتک آغاز شد.
مهمترین مأموریتی که برای خود تعریف کردید، چیست؟
در مجموع کسبوکارها و بهخصوص کسبوکارهای آنلاین نمیتوانند چندان با مشتریانشان رفتار انسانی داشته باشند. منظورم این است که پس از رشد، رفتار مکانیزه میشود. ما در مجموعه اسمارتک در تلاش هستیم تا در مقیاس بالا بتوانیم تعامل میان کاربران و کسبوکارها را بهصورت انسانی شکل دهیم.
این مفهوم را میتوانید در جاهای مختلف ببینید. در Adtech (سرویس تبلیغاتی شخصیسازیشده)، در تعامل و ارسال پیامک به کاربر، برخی کاربران هستند که از دریافت پیامک در ساعت دو شب خوشحال میشوند، چرا ما این را متوجه نشویم و در این ساعت برای او پیامک نفرستیم؟
درواقع منظورم این است که نباید همه را به یک نگاه ببینیم. این چیزی است که من به آن «پیام درست، در زمان درست، در پلتفرم درست، به مخاطب درست» میگویم. اگر بتوانیم در اسمارتک این کار را کنیم، به نظرم اتفاق جذابی است.
بازار فعالیت شما چقدر بزرگ است؟ فکر میکنید هدفی که دارید میتواند به رشد کسبوکارها کمک کند؟
خوشبختانه در جایی فعالیت میکنیم که فضای رشد دارد. مشتریان اصلی ما پرفورمنسمارکترها هستند؛ یعنی افرادی که از ابزارهای ما استفاده میکنند و شغلشان این است که این اعداد و ارقام آپدیت بیزینسها را روی هر KPI بسنجند؛ بنابراین قابل اندازهگیری است که کدام KPI را چطور برایشان بهبود میدهیم.
مشتریان ما میتوانند از کسبوکارهای آنلاین، حوزه تجارت الکترونیک گرفته تا بیمه و حتی بخشهای بزرگ سرویسهای دولتی باشند. یعنی در جاهایی مثل بیمه تأمین اجتماعی یا ثبتاحوال که دولت و حاکمیت به مردم خدمات میدهد، میتوان از ابزارهای موجود برای ارتباط با مردم استفاده کرد که هم میزان رضایت را افزایش میدهد و هم مطمئناً سرویسها، سرویسهای بهتری خواهند شد.
تا کنون با دولت هم همکاری داشتهاید؟
خیر؛ تا الان کاری شروع نکردهایم، اما جاهایی وجود دارد که میتوانیم ارزشآفرین باشیم. اما اگر بخواهم یک مثال ملموس بزنم، اپراتورها میتوانند از خدمات ما استفاده کنند. بهطور مثال، برای کاربرانی که بستههای اینترنتی پرحجم مصرف میکنند، دیگر پیام تبلیغاتی بسته رایگان 500 مگابایتی ارسال نشود!
برای کسب این اطلاعات نیاز به ذخیره دادههای کاربران دارید؛ در دنیا و احتمالاً ایران چه تعریفی از استانداردهای ذخیرهسازی وجود دارد؟
وقتی کسبوکاری بخواهد بر مبنای شناخت مشتریان شکل بگیرد، باید طرز فکر بنیانگذارانش اینگونه باشد که: باید مراقب باشیم چهکار میکنیم؛ درواقع لازم است به ذخیرهسازی دادهها توجه شود. با بررسی محصولات بینالمللی و معماری سیستمها به این نتیجه رسیدیم که بایستی یکسری تمهیدات بیندیشیم که دادهها را بهگونهای جمعآوری کنیم که هم برای کسبوکار، حریم شخصی کاربرش حفظ شود و هم خود کاربر نهایی حریم شخصیاش حفظ گردد.
در کشورهای مختلف، حاکمیتها معمولاً برای نگهداری و پردازش دادهها، یکسری قانونگذاری میکنند. شاید پیشروترین آن در اروپا باشد. GDPR هشت ستون دارد که روی آن ستونها تلاش دارند دادههای مشتریان کسبوکارها را درست نگهداری کنند.
ما تلاشمان این است که از آنجا الگوبرداری کنیم. همچنین از آنجا که مارتک در ایران بسیار نوپاست، عملاً با الگو گرفتن از مدلهای پیشرو دنیا سعی کنیم تا آن روزی که قانونگذار خواست قانونی وضع کند، ما الگویی باشیم که بتوانند از آن استفاده کنند. تلاشمان این است که در ارتباطهایی که با بخشهای مختلف داریم، این مفاهیم را مطرح کنیم و جا بیندازیم.
برخی از کسبوکارهایی که مشتریان ما هستند، بهنوعی رقیب محسوب میشوند که نگران ارائه دادههایشان به ما هستند؛ چرا که ما مشتری آنها را میشناسیم و آنها باید مطمئن شوند که مشتریهایشان فقط برای خودشان هستند. ازهمینرو، طبیعتاً باید در معماری نرمافزار، مقرراتی که میگذاریم و اصول داخلیمان، به این موارد توجه کنیم.
برنامه شما برای سال 1402 چیست؟
در سال جاری نهتنها محصولی اضافه نمیکنیم، بلکه احتمالاً محصول هم کم خواهیم کرد اما در عوض تمرکز خود را بالاتر خواهیم برد.
اسمارتک یک مدل استارتاپی داشته است که چهار محصول «سامانه جمعآوری و تحلیل دیتای مشتریان» (CDP)، «مارکتینگ اتومیشن» (اینترک)، «توسعه شبکه هوشمند تبلیغات» (ادورج) و «سیستم همکاری در فروش» (افیلیو) دارد. همچنین سهام کامل شرکت ادتریس را در اختیار گرفتهایم.
ما در سال 1402 به این جمعبندی رسیدیم که باید تمرکز بیشتری ایجاد کنیم. تا به امروز الگویی را در پیش گرفته بودیم که میبینیم الان خیلی کارا نیست و عملاً باید محصولمان را به دو بخش تقسیم و درهم ادغام کنیم. یک بخش ادغامی از اد نتورک و افیلیو است و بخش دیگر هم مارتک که شامل مارکتینگ اتومیشن، CDP و ادتریس میشود.
درواقع اتفاقی که قرار است بیفتد، این است که ارائه خدماتمان به کسبوکارها معنادارتر بشود. ما این چالش ادغام را پذیرفتیم و دو محصول خواهیم داشت که ارزش تمرکز دارند. همچنین درحال نگاه به بازار هستیم و در حال مذاکره با دو محصول جذاب هستیم که مجموعه خدمات خود را تکمیل کنیم؛ البته درصورت خرید هر سرویس و پلتفرمی، شاهد محصول جدیدی نخواهید بود و در یکی از دو حوزه یادشده ادغام خواهند شد.
پاسخ ها