شرکت سفرهای علیبابا گزارش سالانه ۱۴۰۱ خود را با عنوان «یک روایت از مسیر» منتشر کرد. در این گزارش که بر اساس هویت بصری جدیدگزارش
شرکت سفرهای علیبابا گزارش سالانه ۱۴۰۱ خود را با عنوان «یک روایت از مسیر» منتشر کرد. در این گزارش که براساس هویت بصری جدید علیبابا طراحی شده، آمارهایی درخصوص صنعت گردشگری، صنعت حملونقل، رفتار سفر مردم، مقاصد، جاذبهها و مسیرهای پرطرفدار در سال ۱۴۰۱ منتشر شده است. در کنار این موارد، گزارشی از فعالیتهای علیبابا درخصوص پاسخگویی به کاربران، محصولات محتوایی سفر و مسئولیت اجتماعی نیز ارائه شده است.
در بخشی از گزارش با بررسی آمار بهدستآمده از رفتار سفر جامعه در سال ۱۴۰۱، به پُرپروازترین مسیرهای داخلی و خارجی اشاره شده است. طبق این گزارش، پرواز تهران-مشهد بهعنوان پرپروازترین مسیر داخلی، استانبول-تهران بهعنوان پرپروازترین مسیر خارجی و مشهد-تهران بهعنوان پرپروازترین مسیر ریلی شناخته شده است.
در گزارش علیبابا اعلام شده که کاربران ۱۴ میلیون و ۹۹۲ هزار ساعت در وبسایت و یا اپلیکیشن علیبابا حضور داشتند. علیبابا در سال گذشته ۱۵ میلیون خدمت گردشگری ارائه کرده و به بیش از ۲ میلیون و ۴ هزار تماس پاسخ داده است. سرویس علیباباپلاس نیز بیش از ۹۸۰ هزار بازدید داشته است.
آنطور که علیبابا گزارش داده، فروش بلیت اتوبوس نسبت به سال گذشته بیشترین رشد را داشته و رشدی بیش از ۸۰ درصد را تجربه کرده است. پرواز داخلی نیز کمترین رشد را نسبت به سال قبل پیدا کرده. در بخش قیمتها اما بیشترین رشد قیمت به هتلهای داخلی برمیگردد که ۱۷ درصد بیشتر از هتلهای خارجی گرانتر شدهاند. درواقع قیمت هتلهای داخلی نسبت به سال قبل افزایشی ۶۳ درصدی را تجربه کرده است. ارزش ناخالص ریالی فروش علیبابا نیز رشدی ۶۸ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.
کاربران علیبابا بیشتر از اپلیکیشن این مجموعه خرید میکنند و ۶۶ درصد مشتریان علیبابا را آقایان تشکیل میدهند. در مورد سن کاربران (مسافرین) علیبابا نیز آمار جالبی ارائه شده است. بیش از ۳۳ درصد کاربران این پلتفرم بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارند و پس از آن قشر ۲۵ تا ۳۴ ساله با ۲۳ درصد بیشترین حجم کاربران را تشکیل میدهند.
در گزارش علی بابا نیمنگاهی به بازار جهانی گردشگری هم شده است. در بخشی از این گزارش آمده که تعداد مسافران بینالمللی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده و حالا ۹۰۰ میلیون گردشگر در دنیا وجود دارد. این عدد البته هنوز به زمان پیش از کرونا نرسیده است. براساس همین گزارش، آمریکا، چین، آلمان، ژاپن و انگلیس بیشترین سهم از بازار گردشگری جهان را به خود اختصاص دادهاند.
علیبابا رونمایی از محصولاتی چون تور گروهی، بیمه مسافرتی، کارت هدیه سازمانی علیبابا، محصول ویزا و همچنین مسکات جدید این وبسایت را لحظات مهم خود در سال ۱۴۰۱ معرفی کرده است.
طبق این گزارش، مشهد پرطرفدارترین مقصد رزرو هتل داخلی و تهران و دبی بهعنوان پرطرفدارترین مقاصد خارجی هستند. رتبه ایران اما نسبت به سال گذشته یک پله افت داشته است.
براساس گزارش علیبابا، از بین شهرهایی که بیشترین تعداد خرید را ثبت کردهاند، تهران در رتبه اول، مشهد در رتبه دوم و اصفهان در رتبه سوم قرار دارد.
در گزارش منتشرشده توسط علیبابا به معرفی «علیبابا پلاس» نیز پرداخته شده است. همه همسفران علیبابا و سایر مسافران میتوانند تجربههای مختلف از سفر خود را بهصورت متنی و تصویری در این پلتفرم منتشر کرده و با یکدیگر تعامل کنند.
در بخش چالشها و مخاطرات به عمدهترین چالشها و موانع صنعت گردشگری از زبان مدیران کسبوکار، تأمین و محصول در سال ۱۴۰۱ پرداخته شده است.
سرمایهگذارینکردن بخش خصوصی به دلایلی مانند سقف نرخی و قیمتگذاری دستوری و نیز کمبود ظرفیت ناوگان هوایی طی سالیان گذشته از مهمترین چالشهای پرواز داخلی شناخته شده است.
در قسمت پروازهای خارجی نیز نوسانات دلار یکی از بزرگترین موانع این صنعت به شمار میرود. همچنین ممنوعیت صدور بلیتها با مبدأ خارج از کشور به ایران با نرخ تعیینشده باعث شده است که نرخ این پروازها بهواسطه تأمین با دلار آزاد بالا برود. تعییننکردن تکلیف مالیات بر ارزشافزوده نیز باعث شده است که بعضی از هواپیماییها مالیات را دریافت کنند و بعضی دیگر خیر.
از مواردی که در این گزارش بهعنوان مشکلات صنعت ریلی شناخته شده است، میتوان به اجرای سیاست قیمتگذاری دستوری توسط دولت، اجرانشدن کامل طرحهای حمایت از سرمایهگذاری در صنعت ریلی و نبود امکان تخصیص ظرفیت ویژه برای برگزاری تورهای گردشگری اشاره کرد.
در بخش مربوط به مشکلات صنعت حملونقل جادهای به فرسودگی ناوگان و نبود توانایی در نوسازی آن اشاره شده است. رشد قیمت بلیطهای اتوبوس بین شهری در مقایسه با سایر خطوط و شناورنبودن قیمتها از دیگر چالشهایی است که این صنعت با آن دستوپنجه نرم میکند.
گزارش علیبابا همچنین به مشکلات صنعت هتلداری نیز نگاهی انداخته است. طبق این گزارش، هزینه اجرای بالا برای فروش در سامانههای آنلاین و نبود نظارت بر نرخگذاری چارترکنندهها و افزایش بی رویه قیمتها در فصلهای پرتقاضا از جمل موانع صنعت هتلداری هستند. البته در این مورد میتوان به آفلاین بودن بازار و نبود سیستمهای Manager channel کامل برای پیاده سازی و ارتباط آنلاین نیز اشاره کرد.
صنعت تور هم به عنوان یکی دیگر از زیرمجموعههای صنعت گردشگری مشکلات خاص خودش را دارد. برای مثال؛ آفلاین بودن رفتار مصرفکننده و زمانبربودن تغییر این رویکرد، نبود زیرساخت مناسب برای جذب گردشگران داخلى به مناطق جذابتر کشور و پایین بودن سطح کیفیت خدمات به دلیل فعالیتهای گسترده واسطهها و آژانسهای فروش از جمله این چالشها است.
پاسخ ها