عوارض و مالیات های شهری در زمره مبالغی است که مدیران شهری با اتکا به آن، امورات شهر را مدیریت میکند و هر گونه خللی در این زمینه باعث نارسایی در ارائه خدمات شهری می شود. مالیات و عوارض خودرو های داخلی و وارداتی نیز در این دسته قرار می گیرند.
سازمان امور مالیاتی نرخ جدید مالیات و عوارض انواع خودروهای تولید داخل و وارداتی را برای اجرا در سال 98 و 2019 را ابلاغ کرد. این سازمان مبنای محاسبه مالیات نقل و انتقال انواع خودروهای تولید داخل و خودروهای وارداتی، مبنای محاسبه مالیات و عوارض شماره گذاری و عوارض سالانه انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین تولید داخل و وارداتی را تعیین کرد.
طبق این گزارش، میزان مالیات و عوارض شمارهگذاری و عوارض خودرو های وارداتی مدل ۲۰۱۸ و پایینتر به این شرح است:
همچنین میزان مالیات و عوارض خودرو های تولید داخل برای سال۱۳۹۸ به این شرح است:
طبق این گزارش میزان مالیات و عوارض برخی خودروهای دیگر به این شرح است:
در صورت عدم پرداخت عوارض سالیانه در موعد مقرر، با استناد به ماده (46) قانون مالیات بر ارزش افزوده، به ازای هر ماه تأخیر مشمول جریمه ای معادل 2 درصد خواهند شد.
حجتالاسلام سیدجواد حسینیکیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره التهاب بازار خودرو گفت: «اصلیترین مشکل کشور 2200 هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم است که منجر به عدم تولید و اشتغال مفید در کشور خواهد شد و این موضوع شاه بیت گرانیها و التهابات مختلف در کشور بوده و عملا برخی بازارهای ما را ویران کرده است.»
وی افزود: «وقتی مردم میبینند سرمایهگذاری در برخی بازارها صورت نمیگیرد به سمت سرمایهگذاری در بازار خودرو، بازار ارز، بازار مسکن رفتهاند.»
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: «متاسفانه خودروسازان و وزارت صمت تلاش نکردند تا شیف سوم خودروسازیها را فعال کنند تا عملا میزان تولید و تیراژ خودروها افزایش پیدا کند.»
حسینیکیا با بیان اینکه متاسفانه مجلس در قبال خودروسازان و وزارت صمت کوتاهی کرده است، گفت: «مجلس باید تلاش کند مالیات بر معاملات خودرو را هر چه سریعتر اجرایی کند و کسی که خودرویی را میفروشد باید سریع مالیات آن را بپردازند تا عملا دست دلالان قطع شود؛ موضوع مالیات بر معاملات خودرو ظرفیت بسیار خوبی است که میتوان تا 40 درصد از فروش خودرو را مالیات گرفت.»
وی تصریح کرد: «عمده گرانیهای خودرو خارج از خودروسازان است و عملا همین موضوع باعث التهاب در بازار شده است؛ مافیای شکل گرفته خارج از خودروسازان توانسته التهاب را ایجاد کند به طوری که تقاضای فراوانی در بازار خودرو ایجاد شده و مافیا حجم زیادی از خودرو را خریداری کرده تا بتواند شب عید عرضه کند و به دنبال آن هستند تا اشتهای کاذب ایجاد کنند و ما شاهد پراید 70 میلیونی هستیم.»
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: «سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان سریعا ورود کرده و مانع از افزایش بیرویه قیمت خودرو در بازار شود.»
پاسخ ها