تولیدکنندگان محتوا میدانند چگونه باید ویدیوهایی بسازند که تماشای آنها به سطح بالایی از تمرکز نیاز نداشته باشد.
مطالعه جدیدی که توسط سازمان تنظیمکننده مقررات رسانهای بریتانیا (آفکام) انجام شده است، نشان میدهد که ویدیوهای پرطرفدار در میان کودکان این کشور بهگونهای طراحی میشوند که توجه مخاطب را جلب کنند و در عین حال تماشای آنها نیازمند تمرکز بالایی نباشد. احتمالاً با همین توصیف میتوانید حدس بزنید که محتواهای این ویدیوها درباره چیست.
آفکام میگوید در پژوهش خود متوجه شده است که محتواهای ویدیویی کودکان عمدتاً پیرامون شایعات اصطلاحاً زرد، اختلافات، جنجالها، چالشهای افراطی و موضوعات مربوط به پولهای هنگفت است. ویدیوهایی که به سبک مستند یا واکنش به مسائل مختلف ساخته میشوند، معمولاً مخاطبان بیشتری دارند. این موضوع بهویژه زمانی شدت پیدا میکند که مخاطب به انتخاب یک طرف مناقشه سوق داده میشود.
آفکام مدعی است که از جمله تولیدکنندگان این نوع محتوا میتوان به «مستر بیست»، Infinite و JackSucksAtStuff در یوتوب اشاره کرد. این سازمان میگوید این دسته از تولیدکنندگان محتوا در قالب ویدیوهای کوتاهی توجه مخاطبان را جلب میکنند که کنجکاویبرانگیز و متمایزند و با سبک تدوین خاص خود سعی میکنند بیشترین اثر دراماتیک را داشته باشند. معمولاً در تدوین این ویدیوها شاهد پرشهای یکباره، تغییر زاویه دوربین، جلوههای ویژه، انیمیشن و حرفزدنهای سریع هستیم.
موضوع مهم دیگری که در این مطالعه به آن اشاره شده، مسئله تقسیم صفحه است. این مسئله به زمانی اشاره میکند که کاربر چند ویدیو را کنار یا روی یکدیگر در نمایشگر باز میکند تا راحتتر و سریعتر بتواند بین ویدیوها جابهجا شود. این کار ظاهراً به فرد اجازه میدهد تا زمانی که دیگر نتوانست روی یک ویدیو تمرکز کند، به تماشای ویدیوی بعدی بپردازد.
تقسیم صفحه همچنین میتواند به کمک اینفلوئنسرهایی بیاید که میخواهند به ویدیوها واکنش نشان بدهند یا درباره وقایع جهان واقعی اظهارنظر کنند.
آفکام میگوید یوتوب در میان کودکان بریتانیایی پرطرفدارترین پلتفرم ویدیویی است و 88 درصد از کودکان بین 3 تا 17 ساله در این وبسایت یا اپلیکیشن ویدیو میبینند. این سازمان همچنین اعلام کرده است که تیک تاک و اسنپچت هم در سال اخیر رشد قابل توجهی را در جذب مخاطب تجربه کردهاند.
پاسخ ها