رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد سامانه نت سنج پلاس باعث رقابت اپراتورها و سرویسدهندگان اینترنت میشود و کیفیت اینترنت را بهبود میبخشد.
«حسین فلاح جوشقانی» امروز (شنبه ۲۶ بهمن) در نشست خبری «راهاندازی سامانه نت سنج پلاس و قابلیتهای آن» با ذکر این نکته که در مدت راهاندازی چند روزهی نت سنج پلاس بیش از ۱۳۰ هزار بازدید از این سامانه صورت گرفته اعلام کرد که حالا از طریق این سامانه مردم میتوانند در کنار رگولاتوری روی کار اپراتورها و شرکتهای FCP نظارت داشته باشند و این اتفاق اولین بار است که در دنیا توسط یک رگولاتوری دولتی رخ میدهد:
«ما پروژهای طراحی کردیم و شاخصهای کیفیت سرویس (تاخیر) و تجربه مشتری (سرعت بارگذاری صفحه) را بر اساس استانداردهای بینالمللی استخراج کردیم. یکی از راههایی که سر راهمان قرار داشت این بود که به اطلاعات اپراتورها اکتفا کنیم که امکان مهندسی اطلاعات وجود داشت و ممکن بود فقط اطلاعات خوب به دست ما برسد. به همین دلیل خودمان به جای مشتری نشستیم و با نصب ۶ هزار سنجه کیفیت خدمات اپراتورها را بسنجیم. بر اساس اطلاعات به دست آمده، سامانهای قابل درک برای این که کاربران بتوانند اطلاعات را ببینند طراحی کردیم.»
وی درباره اینکه سازمان تنظیم مقررات علاوه بر نصب سنسورها از طریق درایو تست نیز کیفیت خدمات اپراتورها را سنجیده است، گفت: «در کل کشور ۲۰۰هزار کیلومتر درایو تست انجام دادیم یعنی اینکه یک ماشین با سیم کارت اپراتورهای مختلف در کل شهر و جاده ها و روستاها حرکت و اطلاعات شبکهای را دریافت میکند. از این طریق میتوان پوشش جاده ها را سنجید و با مراجعه به سامانه پوشش کامل اپراتورهای تلفن همراه را مشاهده کرد.»
رییس سازمان تنظیم مقررات با اشاره به اینکه همین روش تست پوشش داخل خانهها را نشان نمیدهد، افزود: «برای تست کیفیت پوشش داخل خانه ها اپلیکیشنی طراحی کردیم که در فاز آزمایشی است. اگر مشترکین آن را روی گوشی نصب کنند، هم می توانند آنلاین اطلاعات را ببیند و هم اطلاعات کیفی را برای ما بفرستند.»
به گفته جوشقانی برخی اپراتورها نظرشان این است که دیتاهایی که از طریق سامانه نت سنج پلاس با دیتاهای خودشان متفاوت است. او باور دارد که اگر اپراتورها به این مشکل اطمینان کامل دارند با مستندات آن را به رگولاتوری اعلام نمایند چرا که بالاخره همه طرحها در روزهای آغازین خود با مشکلات ریزی همراه است.
جوشقانی معتقد است در دو سال گذشته اپراتورهای ثابت تمایلی به سرمایه گذاری در حوزه ارتقا کیفیت نداشتند ولی حالا این موضوع باعث شده که اپراتورها با یکدیگر به رقابت بپردازند چرا که این بار مردم ناظر کار آنها هستند.
رییس سازمان تنظیم مقررات درباره انحصار مخابرات در حوزه اینترنت ثابت نیز گفت: «مخابرات انحصاری دارد که از لحاظ قانونی درست است و دلیل آن به واگذاری نامناسب برخی امور در زمان نامناسب به مخابرات برمیگردد. اینها در واقع سرمایهگذاری هایی هستند که مخابرات در زمانی که دولتی بوده انجام داده و حالا که خصوصی شده آن سرمایه ها را در دسترس دارد.»
وی در ادامه راهحلهایی برای شکستن این انحصار را گفت که چندین مورد آن تاکنون انجام شده و برخی دیگر از آنها در حال انجام است:
«چند راه برای پشت سر گذاشتن این مشکل در نظر گرفتیم. اولین راه حل ارائه پروانه به اپراتور چهارم یا ایرانیان نت بود که این پروژه هم به دلایل مختلف به درستی انجام نشد و سرمایهگذاری مناسبی در حوزه فیبر صورت نگرفت. راهحل دومی که در حال پیگیری و نهایی کردن آن هستیم ایجاد یک کنسرسیوم (ائتلاف) با ترکیب اپراتورهای FCP (شرکتهای دارای پروانه ارتباطات ثابت) و وزارت نیرو است تا بتوانیم روی شبکه فیبرنوری این وزارتخانه سرویس پرسرعت اینترنت به کاربر ارائه دهیم.»
پاسخ ها