توصیف وضعیت بازار خودرو کشور دیگر چیزی جز تکرار مکررات نیست، اما ظاهرا فارغ از تکرار مشکلات همیشگی، تحولات جدیدی نیز در این بازار به وقوع می پیوندد که وضعیت بغرنج همیشگی را تشدید کرده است.
پس از رکورد اندک در اواخر تابستان و اوایل پاییز، ماجرای افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین مانند ریختن نفت بر آتش زیر خاکستر بازار خودرو کشور عمل کرد و نتیجه نیز افزایش هفتگی قیمت خودروهای داخلی در بازار نبود.
کار به جایی رسید که پیش بینی سال گذشته دیجیتال مبنی بر 60 میلیونی شدن قیمت پراید، توسط پراید وانت تبدیل به واقعیت شد و سودی عجیب را راهی جیب خریداران و ثبت نام کنندگان این خودرو کرد.
خبر قطعی شدن قطع تولید نیز مشکل دیگری را به به انبوه مشکلات قبلی افزود و طی چند روز اخیر این وضعیت به شکلی تشدید شده است که شاهد بازگشت دوباره دلالان خرد و کلان به بازار خودرو بوده ایم. به نحوی که قیمت برخی از خودروهای پر طرفدار به شکل روزانه افزایشی چندین میلیونی را تجربه می کند.
از مهمترین نشانه های بازگشت دلالان حرفه ای به بازار می توان به قیمت گذاری بیش از 90 میلیون تومانی سایپا کوییک R اشاره کرد که چندی پیش با قیمت 69 میلیون تومانی توسط پارس خودرو پیش فروش شده بود.
عجیب تر آنکه قیمت مدل اتوماتیک این خودرو که با توقف تولید مواجه شده است، در بازار حالا به مرز 120 میلیون تومان رسیده است و افزایش قیمت پراید نیز در بازار ادامه دارد.
قیمت پراید 111 SE نسبت به روز گذشته افزایش 500 هزار تومانی قیمت را تجربه کرده است و به قیمت 61 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. به نوشته خبر آنلاین قیمت پراید 132 اس ای نیز نسبت به روز گذشته 500 هزار تومان افزایش قیمت را پشت سر گذاشته است و به قیمت 58 میلیون و 500 هزار تومان رسیده.
قیمت پراید 131 نیز نسبت به دیروز 1 میلیون و 500 هزار تومان افزایش داشته است و به قیمت 57 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.
قیمت خودرو پژو 2008 نیز نسبت به روز گذشته 10 میلیون تومان افزایش یافته و به قیمت 420 میلیون تومان رسیده است.
قیمت پژو 206 تیپ 2 فول نیز 1 میلیون تومان افزایش یافته و به قیمت 98 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.
قیمت پژو 206 تیپ 5 فول نیز روی 116 میلیون تومان ثابت مانده است.
قیمت پژو 207 دنده ای نیز 1 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته و به 142 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.
قیمت پژو 207 اتوماتیک نیز 6 میلیون تومان افزایش یافته و به قیمت 188 میلیون تومان رسیده است و قیمت پژو پارس ساده نیز 3 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته است و به قیمت 113 میلیون تومان رسیده است و قیمت پژو 405 جی ال ایکس نیز 4 میلیون تومان افزایش یافته است و به قیمت 90 میلیون تومان رسیده است.
قیمت دنا تیپ 1 روی 135 میلیون تومان ثابت مانده است و قیمت دنا پلاس تیپ 2 نیز 8 میلیون تومان افزایش یافته است و به قیمت 188 میلیون تومان رسیده است.
قیمت رانا ال ایکس بر خلاف سایر خودروها 500 هزار تومان کاهش یافته و به 97 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.
قیمت سمند ال ایکس نیز با 500 هزار تومان کاهش به 92 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.
از عوامل این شرایط می تواند به عدم تحقق وعده های مطرح شده در مورد افزایش عرضه خودرو به بازار و نفوذ دلالان بزرگ به پروسه عرضه خودرو در کشور اشاره کرد.
ظاهرا افراد یا شرکت هایی به شکل گسترده در بازار خودرو سرمایه گذاری کرده اند و با تزریق قطره چکانی خودرو به بازار باعث برهم خوردن نظم بین عرضه و تقاضا شده و موجبات افزایش قیمت را پدید می آورند.
از طرف دیگه عمده خریداران در بازار خودرو نیز مصرف کننده نیستند و با هدف سرمایه گذاری و کسب سود نسبت به خرید خودرو اقدام می نمایند.
به عبارت دیگر می توان گفت که خودروهای بی کیفیت داخلی بیش از آنکه کاربردی به عنوان وسیله نقلیه داشته باشند، به ابزاری برای سفته بازی و سوداگری مبدل شده و به صورت صفر کیلومتر از نمایشگاهی به نمایشگاه دیگر منتقل شده و یا در پارکینگ سرمایه گذاران خاک می خورند.
مسلما راه حل اساسی این معضل، افزایش قابل توجه تیراژ و بازگشت به شرایط سال 96 است، اما در شرایط فعلی که چنین راهکاری امکان پذیر نیست به نظر می رسد که دلالان کلان دست بالا را در بازار خودرو پیدا کرده اند و مرجعی هم برای کنترل بازار سیاه ایجاد شده در بازار خودرو کشور وجود ندارد.
پاسخ ها