دنیای دیجیتال🖥

دنیای دیجیتال🖥

جدیدترین اپلیکیشن ها، معرفی بازی، خبرهای تکنولوژی، معرفی گجت ها، کنسول و بازی ها، موبایل و تبلت، مقالات علمی و فناوری، کسب و کارهای نو، بررسی سخت افزار، همه چیز از دنیای دیجیتال🔴
توسط ۷۵ نفر دنبال می شود
 ۴ نفر را دنبال می کند

ادغام نت برگ و تخفیفان؛ حرکت استراتژیک برای رقابت کمتر و تمرکز بیشتر

ادغام نت برگ و تخفیفان؛ حرکت استراتژیک برای رقابت کمتر و تمرکز بیشتر

مدیران پلتفرم‌های تخفیف گروهی «نت برگ» و «تخفیفان» بالاخره امروز با برگزاری یک نشست خبری، ادغام خود را رسماً اعلام کردند. این ادغام البته حالتی متفاوت از ادغام‌های مرسوم دارد و قرار است هر دو استارتاپ، فعال باشند اما با یک مدیریت واحد کارشان را ادامه دهند. بر همین اساس مدیریت نت برگ و تخفیفان، بر عهده «نازنین دانشور»، هم موسس تخفیفان خواهد بود.

دانشور اعلام کرد که هر دو سایت، در سال ۹۰ و با فاصله‌ای حدود ۱ ماه از هم تاسیس شده‌اند و اکنون پس از ۸ سال، هر دو پلتفرم، در مجموع با ۸۰ هزار شریک تجاری همکاری کرده‌اند و بالای ۱۰ میلیون مشتری ثبت شده دارند.

ادغام نت برگ و تخفیفان؛ حرکت استراتژیک برای رقابت کمتر و تمرکز بیشتر

البته این آمار به شکل تفکیکی نیز بیان شد. تخفیفان، ۶ میلیون کاربر ثبت شده در پلتفرم خود دارد، در ۶ استان فعال است و تا کنون ۴۵ هزار شریک تجاری داشته است. از سوی دیگر نت برگ با ۴ میلیون کاربر ثبت شده، در ۴ استان فعال بوده و ۳۵ هزار شریک تجاری داشته است.

مدیرعامل تخفیفان اعلام کرد که اگرچه این دو پلتفرم در مجموع ۱۰ میلیون کاربر دارند اما هم‌پوشانی کاربران، نهایتاً ۱۸ درصد بوده و هر کدام بخش‌های مختلفی از این بازار را به دست آورده‌اند. از سوی دیگر هم‌پوشانی در بخش همکاران تجاری دو پلتفرم نیز نهایتاً ۱۵ درصد بوده است. این در حالیست که دانشور اعلام می‌کند تخفیفان و نت‌ برگ، یکی از جدی‌ترین رقابت‌های استارتاپی در ایران بوده‌اند:

«ما طی سال‌های مختلف ۳ بار در رابطه با ادغام مذاکره کردیم. رقابت سنگینی که بین تخفیفان و نت برگ وجود داشت، باعث شده بود که تمرکز هر دو مجموعه از دست برود و خلاقیت کاهش پیدا کند. تصمیم گرفتیم عدم تمرکز را از بین ببریم، اهداف‌مان را مشترک کنیم، تقابل را کنار بگذاریم و ارزش بیشتری خلق کنیم. وقتی هم به ترندهای بین‌المللی نگاه می‌کنیم، سایت‌های تخفیف گروهی پس از رسیدن به بلوغ به سمت ادغام حرکت می‌کنند تا بتوانند سرویس‌های بهتری ارائه کنند.»

ادغام نت برگ و تخفیفان؛ حرکت استراتژیک برای رقابت کمتر و تمرکز بیشتر

او می‌گوید حالا ادغام، به دو پلتفرم اجازه می‌دهد تا تصویر بزرگ‌تری را ببینند و سرویس‌های جدیدتری را خلق کنند. اما اگر مشتریان هر کدام از این سرویس‌ها تا این حد از هم متفاوت بوده‌اند چرا این ادغام باید اتفاق می‌افتاد و اساسا چرا پس ادغام هر دو پلتفرم به شکل جداگانه به کارشان ادامه می‌دهند؟ نازنین دانشور در پاسخ به سوالات دیجیتال می‌گوید:

«یکی از دلایلی که باعث شد ما بعد از ادغام هم بخواهیم با هر دو برند به کارمان ادامه دهیم، جنس و DNA متفاوت مشتریان ما بود. اتفاقاً بعد از مقایسه دیتابیس‌ها متوجه شدیم که به دلیل تفاوت بالای مشتریان و درصد اشتراک کم آنها، اساساً جنگی وجود نداشته و شاید ما در حال جنگیدن با دشمن فرضی بوده‌ایم، چرا که هر کدام از ما مشغول هدف‌گیری بخش متفاوتی از بازار بوده است. در واقع استراتژی‌‌های گسترش یا رشد ما و نت برگ، در طول این سال‌ها متفاوت بوده. امروز هم دلیل حفظ دو برند، همین تفاوت معنادار در بحث کاربران پلتفرم‌ها است. این مسئله باعث می‌شود تا ما بتوانیم سرویس‌های بهتری را هم ارائه دهیم، چون تمرکز و جنگ روی درصد و تخفیف، کمتر می‌شود و خلق ارزش و تمرکز بیشتر روی توسعه، افزایش پیدا می‌کند.»

ادغام نت برگ و تخفیفان؛ حرکت استراتژیک برای رقابت کمتر و تمرکز بیشتر

دانشور همچنین در پاسخ به دیجیتال اعلام کرد که در آینده، برنامه‌هایی جدی برای ارائه یک مارکت پلیس، جهت اتصال فروشندگان به مشتریان در این پلتفرم‌ها وجود دارد. او همچنین در پاسخ به سوالی دیگر گفت که پروسه جذب سرمایه جدید را به شکل جدی دنبال می‌کند؛ پروسه‌ای که تا مرحله نهایی و امضای قرارداد پیش رفته است. احتمالاً باید در آینده‌ای نزدیک، منتظر خبر جذب سرمایه این مجموعه‌ها بود.

ادغام نت برگ و تخفیفان؛ حرکت استراتژیک برای رقابت کمتر و تمرکز بیشتر

از سوی دیگر «محمودرضا خواجه نصیری»، مدیر عامل شرکت تامین سرمایه تمدن که در گذشته یکی از زیرمجموعه‌هایش به نام صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه آرمانی در نت برگ و چیلیوری سرمایه‌گذاری کرده، اعلام کرد که نهاد مالی جدیدی که از ادغام نت برگ و تخفیفان شکل گرفته برنامه‌ای جدی برای ورود به بازار بورس دارد. او می‌گوید تصمیم ادغام، تصمیمی مبنی بر علم ریاضی بوده است و در آینده، این شرکت‌ها بزرگ‌تر، سودآور و البته وارد بورس می‌شوند؛ اتفاقی که با حرکت جداگانه هر یک از آن‌ها، بسیار مشکل‌ بوده است.

علیرضا صادقیان، موسس نت برگ نیز اعلام کرد که معمولا در بسیاری از کشورها، پتانسیل و اندازه‌ی شرکت‌های تخفیف گروهی، به اندازه‌ی تجارت الکترونیکی همان کشور است و همین مسئله به معنای آن است که نت برگ و تخفیفان امروز باید می‌توانستند در حد و اندازه‌ی دیجی‌کالا بزرگ باشند. صادقیان در پاسخ به سوال دیجیتال که چرا این دو کسب‌وکار به اندازه‌ای که باید رشد نکرده‌اند، متهم اصلی را نبود سرمایه‌گذار معرفی می‌کند و می‌گوید:

«اگرچه در ایران خیلی دوست داریم شبیه سیلیکون ولی باشیم اما در کشوری زندگی می‌کنیم که سیلیکون ولی نیست. ما به سرمایه‌گذار می‌گوییم که اگر مبلغ مشخصی را در ما سرمایه‌گذاری کند به چه رشدی می‌رسیم اما زمانی که محدودیت‌های مالی وجود دارد، شاید سرمایه گذار نتواند آن سرمایه لازم را در اختیار ما قرار دهد. به جز دو استارتاپ بزرگ، این مشکلی است که همه استارتاپ‌های اکوسیستم با آن روبه‌رو بوده‌اند. استارتاپ‌ها می‌توانستند رشد بیشتری داشته باشند اگر بازار سرمایه ما، می‌توانست ریسک بیشتری را متحمل شود. شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، به جز یکی دو سال مربوط به برجام، برای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری ریسک‌پذیر نبوده است.»

او توضیح می‌دهد که بیشتر سرمایه‌گذاری‌های مهم کشور در بازه زمانی مربوط به برجام انجام شده‌اند: «دلیل اصلی این اتفاق، افزایش ریسک‌پذیری، هم توسط سرمایه گذار داخلی و هم خارجی بوده است. به همین دلیل، ما نتوانستیم آنطور که باید و شاید، روی مسائل زیرساختی سرمایه‌گذاری کنیم. تخفیفان تا سال ۹۵ و نت برگ تا سال ۹۶ بوت‌استرپ (Bootstrap) کرده‌اند و بدون سرمایه‌گذاری به این نقطه رسیده‌ایم. اگر در اقتصادی فعال بودیم که ریسک‌پذیری بالایی وجود داشت، سال ۹۰ چند پلتفرم تخفیف گروهی شکل می‌گرفت و ۲ سال بعد، ۵ عدد از این پلتفرم‌ها ۱۰ میلیون دلار جذب سرمایه انجام می‌دادند. در حالی که چنین خبری نبود. حتی امروز هم اگر ما و تخفیفان از هم جدا بودیم، احتمالاً سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شد. سرمایه گذار می‌گوید در کشوری که باید ریسک اقتصادی و سیاسی را بپذیرد، دیگر نمی‌تواند ریسک رقابت را هم بپذیرد.»

صادقیان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این ادغام می‌تواند باعث شکل‌گیری یک انحصار شود، اعلام کرد که بخش‌های بزرگی از این بازار هنوز کشف نشده‌‌اند و از سوی دیگر، هم‌اکنون سایت‌های مختلفی در شهرستان‌ها فعالند که در بعضی از موارد، بازیگر اصلی همان شهر هستند و سپس دو پلتفرم نت برگ و تخفیفان قرار می‌گیرند.

دنیای دیجیتال🖥
دنیای دیجیتال🖥 جدیدترین اپلیکیشن ها، معرفی بازی، خبرهای تکنولوژی، معرفی گجت ها، کنسول و بازی ها، موبایل و تبلت، مقالات علمی و فناوری، کسب و کارهای نو، بررسی سخت افزار، همه چیز از دنیای دیجیتال🔴

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋