هوندا بالاخره از نسخه تولیدی نسل یازدهم سیویک رونمایی کرد. این نسل که پروتوتایپ آن چندی قبل معرفی شد، بر مبنای فلسفه طراحی «بشر-حداکثر، ماشین-حداقل» خلق شده و مهندسین هوندا در آن بیش از هر چیز دیگر بر دو فاکتور کاربردی بودن و سادگی تمرکز کردهاند.
در طراحی سیویک یازدهم، هوندا نیمنگاهی به نسلهای قبلی داشته و المانهایی را از آنها امانت گرفته است. به طور کلی، اتاق این نسل از زوایای تیزتری برخوردار بوده و ابعاد آن طبق روال این روزها، رشد کرده است. طبق کاتالوگ این نسل ۱.۳ اینچ بدنه طویلتر و ۱.۴ اینچ فاصله محوری بیشتری در مقایسه با نسل پیشین دارد.
انتقال ستون A به عقبتر، کشیدهتر شدن کاپوت را در پی داشته و باعث شده شیشه جلو حالت عمودیتری به خود بگیرد. ارتفاع کم خط شانه هم سبب شده با کابین بزرگتری روبرو باشیم. این نسل از سیویک با هشت رنگ مختلف به فروش خواهد رسید که سه رنگ آن جدید هستند.
در داخل کابین، داشبورد سیویک ساده طراحی شده و خبری از پیچیدگی یا اشکال عجیب و غریب نیست. برای جلوگیری از یکنواختی، در قسمت میانی داشبورد یک شبکه لانهزنبوری سرتاسری تعبیه شده؛ این شبکه دریچههای سیستم تهویه را به صورت مخفی در خود جای داده است.
در تریمهای LX، اسپرت و EX اطلاعات مورد نیاز راننده از طریق یک نمایشگر ۷ اینچی در پشت فرمان ارائه میشود. در این تریمها وظیفه برقراری ارتباط با سیستم اینفوتینمنت نیز به نمایشگری با همین ابعاد در قسمت فوقانی داشبورد محول شده است.
اما در تریم پرچمدار تورینگ نمایشگر پشت فرمان کاملا دیجیتال بوده و اثری از نشاندهندههای فیزیکی در اطراف آن نیست. این نمایشگر ابعادی برابر با ۱۰.۲ اینچ دارد و راننده میتواند گرافیک و شکل ارائه اطلاعات را شخصیسازی کند. نمایشگر سیستم اینفوتینمنت در تریم تورینگ ۹ اینچی بوده و در نوع خود بزرگترین نمایشگری است که تاکنون در محصولات هوندا به کار گرفته شده است. این تریم پرچمدار از سیستم صوتی Bose با ۱۲ اسپیکر سود میبرد.
نیروبخش تریمهای LX و اسپرت سیویک ۲۰۲۲ یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است. این موتور توانایی تولید ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور را دارا بوده و در همکاری با گیربکس CVT چرخهای جلو را به حرکت در میآورد.
تریم EX نیروی خود را از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ دریافت میکند. این موتور هم ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد که در مقایسه با نسل قبل خروجی آن به ترتیب ۶ و ۲۰ واحد افزایش یافته است. در این تریم هم گیربکس CVT نیروی موتور را به چرخهای جلو ارسال میکند.
هوندا میگوید سیویک جدید از لحاظ میزان مصرف سوخت بهبود پیدا کرده است. در جدول زیر میتوانید مقدار بهبودهای حاصل شده در تریمهای مختلف را مشاهده کنید.
سیویک ۲۰۲۲ به نسخه ارتقا یافته از سامانه ایمنی اختصاصی هوندا سنسینگ (Honda Sensing) مچهز شده؛ این سامانه با کمک یک دوربین و هشت سنسور سونار دادههای خود را گردآوری میکند و شامل سیستمهای زیر است:
دستیار حرکت در ترافیک، کنترل ترمز در سرعتهای پایین، سیستم پیشگیری از استارت نابجا هنگام حرکت با سرعت پایین، کروز کنترل تطبیقپذیر و دستیار حفظ خودرو در بین خطوط.
و اما قیمت و زمان عرضه؛ هوندا از تابستان پیش رو نسخه سدان سیویک یازدهم را راهی بازار خواهد کرد. این نسخه در اونتاریوی کانادا تولید خواهد شد؛ چند ماه بعد هم نسخه هاچبک این مدل پرطرفدار روی خطوط تولید کارخانه هوندا واقع در ایندیانای آمریکا خواهد رفت. در رابطه با قیمت فعلا حرفی به میان نیامده، اما به احتمال زیاد رقم پرداختی توسط مشتریان اندکی فراتر از ۲۲,۱۵۰ دلار تعیین شده برای مدل ۲۰۲۱ خواهد بود.
پاسخ ها