«مارک زاکربرگ» مدیرعامل فیسبوک با اشاره به گسترش بازار فناوریهای مبتنی بر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، میگوید توسعه عینک واقعیت افزودهای که یک ابر کامپیوتر را با خودش به همراه داشته باشد، یکی از بزرگترین چالشهای شرکتهای فناوری در دهه اخیر خواهد بود.
مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک تاکید کرد که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده زمینههای کلیدی فیسبوک برای سرمایهگذاری در آینده هستند. در حالی که فیسبوک در پیشرفتهای مربوط به واقعیت مجازی به نقاط عطف خوبی دست پیدا کرده، زاکربرگ عنوان کرد که عینک واقعیت افزودهای که بتواند مورد استقبال قرار بگیرد یکی از سختترین چالشهای فنی این دهه محسوب میشود.
فیسبوک برای چندین پیاپی سال سعی دارد پتانسیلهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خود را که زاکربرگ از آنها به عنوان پلتفرم محاسباتی آینده یاد میکند، محقق نماید. ماه گذشته اطلاعات بیشتری درباره سرمایهگذاریهای فیسبوک در حوزههایی مانند واسطهای عصبی برای تعامل با واقعیت افزوده به اشتراک گذاشته شد.
زاکربرگ اخیرا گفته بود:
«من معتقد هستم که واقعیت افزوده و مجازی بیش از هر ابزار دیگری احساس عمیقتری از حضور و ارتباط اجتماعی افراد فراهم میکند و آنها در آینده بخش مهمی از نحوه تعامل ما با رایانهها را شامل میشوند. بنابراین ما قصد داریم به طور گستردهای در ساخت بهترین تجربههای ممکن سرمایهگذاری کنیم. عملکرد بهتر از حد انتظار فیسبوک در سه ماهه اخیر به ما اطمینان میدهد تا سرمایه گذاریهای خود روی ابزارهای مبتنی بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را به طور معناداری افزایش دهیم.»
زاکربرگ همچنین در سخنان خود به موفقیت اوکولوس کوئست ۲، هدست بیسیم واقعیت مجازی فیسبوک که همچنان عملکرد خوب خود را ادامه میدهد، اشاره کرد. هرچند به عقیده او، این هدست در مقایسه با سایر محصولات واقعیت افزوده و مجازی کاملا ناچیز است.
او در سخنان پایانی خود عنوان کرد که فیسبوک هنوز برای ایجاد پلتفرمهای واقعیت افزوده و مجازی خود مسیر طولانی در پیش دارد اما بازخوردی که از محصولات خود خواهند گرفت اطمینان بیشتری به آنها میدهد تا بتوانند روی حوزههای مناسب تمرکز و سرمایهگذاری کنند.
پاسخ ها