تیراژ تولید خودروهای سواری و تجاری در کشور، در چند سال اخیر، تحت تاثیر تحریمها و مشکلات اقتصادی، افت قابل ملاحظهای داشت. سال گذشته شیوع ویروس کرونا هم مزید بر علت شد تا مشکلات صنعت خودرو، بیش از پیش پر رنگ شوند. با این حال با بررسی بیشتر آمار تولید میتوان دریافت که خودروسازان در سال ۹۹ توانسته اند تولید را تا حد زیادی نسبت به سال ۹۸، بالا ببرند. اکنون که وارد سال ۱۴۰۰ شدهایم، مسئولان دولتی ادعا میکنند که امسال هم شاهد افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته خواهیم بود.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، گفته که خودروسازان به علت تعهداتی که از قبل داشتند و به خاطر اجرای دستور العمل شورا که افزایش عرضه بود، میزان تولید را بالا بردند تا بتوانند قیمت را هم افزایش دهند. با این حال، شیوا تاکید کرده که این طور نباید باشد که خودروسازان با افزایش تولید صرفا به دنبال گران کردن باشند و از ایفای تعهدات خود نسبت به مشتریان، سر باز زنند.
شیوا خواستار افزایش فروش از سوی خودروسازان شده و این موضوع را به نفع بازار میداند. شیوا میگوید که در گذشته به دلیل کمبود برخی قطعات، خودروسازان از تحویل خودروها عاجز بودند، اما اکنون این مشکلات بر طرف شده است. به عقیده او، اگر تعهدات شرکتها انجام نشوند، باید سود بپردازند.
شیوا ابراز امیدواری کرده که تولید خودرو در کشور، امسال رشد حداقل ۵۰ درصدی داشته باشد. شیوا سال ۹۸ را سالی بد برای صنعت خودرو میداند و در عوض، از سال ۹۹ به عنوان فرصتی برای جهش تولید یاد میکند. او گفته که افزایش تولید در ۹۹ کمتر از ۵۰ درصد بود، اما امسال قطعا رشد بیش از ۵۰ درصدی را تجربه خواهیم کرد.
در همین حین با توجه به احیای احتمالی برجام، امید به کاهش قیمتها در بازار افزایش یافته است، اما به نظر میرسد که هنوز تاثیر این موضوع بر بازار، آن طور که باید و شاید، چشمگیر نبوده است. این هفته هم به مانند هفتههای پیش، خودروهای محبوب و پر طرفدار بازار، با نوسان روزانه قیمت همراه بودهاند.
این نوسان قیمتها در خانواده پرایدهای ۱۱۱ و ۱۳۱ و انواع مدلهای پژو ۲۰۶ همچون تیپ ۲ و تیپ ۵، بیشتر مشاهده میشود. به گزارش دیجیتال به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در تاریخ یکشنبه پنجم اردیبهشت ماه، نگاهی انداختهایم به قیمت روز تعدادی از رایجترین خودروهای داخلی و وارداتی که در بازار کم رمق این روزها، خرید و فروش میشوند.
مدل خودرو | قیمت (تومان) |
سمند LX (ساده) | ۱۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
سمند LX (ساده) ۱۴۰۰ | ۱۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
پژو ۴۰۵ GLX | ۱۸۷.۰۰۰.۰۰۰ |
پژو پارس (ساده) | ۲۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ |
پژو پارس (ساده) ۱۴۰۰ | ۲۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ |
پژو ۲۰۶تیپ ۲ (ساده) | ۱۹۶٫۰۰۰٫۰۰۰ |
پژو ۲۰۶تیپ ۲ (ساده) ۱۴۰۰ | ۲۰۵٫۰۰۰٫۰۰۰ |
پژو ۲۰۶تیپ ۵ (ساده) | ۲۵۵٫۰۰۰٫۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ صندوقدار v8 | ۲۵۳.۰۰۰.۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ صندوقدار( v8(1400 | ۲۶۸.۰۰۰.۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | ۳۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک(۱۴۰۰) | ۳۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) | ۲۷۵٫۰۰۰٫۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) ۱۴۰۰ | ۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
رنو تندر۹۰ E2 | ۳۲۸.۰۰۰.۰۰۰ |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | ۴۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ |
رانا LX | ۲۰۶.۰۰۰.۰۰۰ |
رانا پلاس | ۲۲۰.۰۰۰.۰۰۰ |
دنا معمولی (رینگ فولادی) | ۲۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
دنا معمولی (رینگ فولادی)۱۴۰۰ | ۲۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
دنا پلاس دنده ای توربو | ۳۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
هایما s7 توربو | ۶۸۵.۰۰۰.۰۰۰ |
سایپا ۱۱۱ | ۱۲۸٫۰۰۰٫۰۰۰ |
سایپا ۱۳۱ | ۱۱۲٫۰۰۰٫۰۰۰ |
سایپا ۱۳۲(۱۳۹۸) | ۱۱۸٫۰۰۰٫۰۰۰ |
ساینا | ۱۳۸٫۰۰۰٫۰۰۰ |
ساینا ۱۴۰۰ | ۱۴۶٫۰۰۰٫۰۰۰ |
تیبا(رینگ فولادی ) | ۱۲۳٫۰۰۰٫۰۰۰ |
تیبا(رینگ فولادی )۱۴۰۰ | ۱۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ |
تیبا ۲(رینگ فولادی ) | ۱۳۱٫۰۰۰٫۰۰۰ |
تیبا ۲(رینگ فولادی ) ۱۴۰۰ | ۱۳۶٫۰۰۰٫۰۰۰ |
کوییک دنده ای | ۱۴۵.۰۰۰.۰۰۰ |
کوییک دنده ای ۱۴۰۰ | ۱۵۱.۰۰۰.۰۰۰ |
کیا سراتو ۲۰۰۰ (آپشنال) | ۷۹۰.۰۰۰.۰۰۰ |
ام وی ام ۳۱۵ هاچ بک | ۲۶۰.۰۰۰.۰۰۰۰ |
ام وی ام X22 ، دنده ای اسپرت اکسلنت | ۳۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
مدل خودرو | قیمت (تومان) |
رنو کولئوس ۲۰۱۸ | ۲٫۰۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
رنو تلیسمان ۲۰۱۸ | ۱٫۶۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
میتسوبیشی ASX فول ۲۰۱۸ | ۱٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
تویوتا CH-R تمام چرخ متحرک لانچ ۲۰۱۸ | ۱.۸۲۰.۰۰۰.۰۰۰ |
تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۱۸ (الفطیم) | ۲٫۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
کیا اپتیما ۲۰۱۷ | ۱٫۷۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
کیا سورنتو ۲۰۱۸ | ۳٫۴۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
کیا اسپورتیج ۲۰۱۸ | ۲٫۰۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ هیبرید +GLS | ۱.۷۵۰.۰۰۰.۰۰۰ |
هیوندای النترا ۲۰۱۸ | ۱٫۱۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
هیوندای سانتافه . فول . ۶ رادار | ۲٫۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
لکسوس NX300 H هفت کلید ۲۰۱۷ | ۳٫۳۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
نیسان جوک (اسپورت) | ۱٫۲۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ |
با این اوصاف به نظر میرسد بازار خودرو سرانجام به لطف کرونا٬ ماه مبارک رمضان و انتظارات تورمی کاهشی که در پی مذاکرات سیاسی پدید آمدهاست در مسیر رکود و کاهش قیمت ها قرار گرفته و پر واضح است که در چنین شرایطی٬ تحقق احتمالی وعده افزایش تولید نیز میتواند کفه را به سمت کاهش بیشتر قیمت خودروها سنگینتر نماید.
بنابراین در میان مدت چنانچه تغییر و تحول سنگینی در بازار خودرو ایجاد نشود و شاهد اجرای طرحهای بی سرانجامی نظیر عرضه خودرو در بورس و یا افزایش نرخ تعرفه واردات خودروهای مونتاژی نباشیم٬ امید است که بازار خودرو سرانجام ثابت یافته و حتی دچار تعدیل قیمت نسبی شود.
پاسخ ها