از اپل در دادگاهی در نیویورک به خاطر ادعای نادرست درباره میزان ضدآب بودن آیفون شکایت شده. این پرونده که از نوع شکایت جمعی است میگوید اپل در تبلیغات خود کاربران را در زمینه میزان مقاومت آیفون در برابر آب فریب داده است.
این شرکت هم مثل بسیاری از سازندگان گوشیهای پرچمدار سطحی از مقاومت در برابر آب را در آیفونها ارائه میکند. با این حال، پروندهای که در دادگاه منطقهی جنوبی نیویورک به ثبت رسیده، مدعی است اپل در معرفی قابلیتهای ضدآب آیفون اغراق کرده است.
شاکی این پرونده شخصی به نام «آنتوانت اسمیت» است که خودش را نماینده گروهی از کاربران میداند. او در پروندهای ۱۳ صفحهای به ارجاعات مختلف اپل در زمینه مقاومت آیفون در برابر آب پرداخته. برای مثال، در بخشی از این پرونده گفته شده آیفون ۷ با استاندارد IP67 معرفی شد و مدعی بود که میتواند تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام بیاورد.
تبلیغات آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس از وجود استاندارد IP68 خبر میداد و طبق ادعای کوپرتینوییها، به معنای تحمل آب تا ۳۰ دقیقه در عمق ۴ متری است. آیفون ۱۲ این ادعا را ارتقا داد و مدعی بود که میتواند تا ۳۰ دقیقه در عمق ۶ متری در برابر آب مقاومت کند.
ولی این پرونده مدعی است که اپل آزمایشات خود را در محیطهای آزمایشگاهی و با آب خالص انجام داده نه آب دریا یا استخر. بنابراین کاربری که لب دریا یا استخر میرود و آیفون خود را در معرض آب قرار میدهد، ممکن است با مشکل مواجه شود، چون آب دریا و استخر نمک و کلر دارد و اپل در این زمینه سلب مسئولیت کرده است.
علاوه بر این، گارانتی تعمیر یا تعویض شامل صدمات ناشی از مایعات نمیشود. مراکز اپل هم با استفاده از نوارهای خاصی که در منافذ آیفون قرار گرفته و در برخورد با آب قرمز میشوند، تشخیص میدهند که نباید به چه دستگاههایی سرویس بدهند.
آنتوانت اسمیت میگوید آیفون ۸ او بر اساس استانداردهای اپل با آب برخورد کرده و خراب شده بود. ولی مرکز تعمیر اپل حاضر به تعمیر این دستگاه نشد و وی را متحمل پرداخت هزینه اضافه برای تعمیر دستگاه کرد. اسمیت مدعی است که اگر تبلیغات گمراهکننده اپل را نمیدید، این محصول را نمیخرید و مجبور به پرداخت این هزینه اضافه نمیشد.
این پرونده مدعی نمایندگی از سوی تمامی مالکان آیفون در ایالت نیویورک است و میگوید اپل قانون حمایت از مصرفکنندگان کسب و کارهای عمومی نیویورک را زیر پا گذاشته. هدف اسمیت این است که علاوه بر دریافت غرامت، بتواند اپل را به تصحیح روش تبلیغات و بازاریابی آیفونها وادار کند.
پاسخ ها