شاهین یا همان رهام سابق، یکی از جدیدترین خودروهای ملی ایران و محصولی استراتژیک برای شرکت سایپا است. شاهین پس از کشمکشهای بسیار در واپسین روزهای سال ۱۳۹۹ به دست نخستین خریدارانش رسید و کمکم سر و کله آن در آگهیهای اینترنتی هم پیدا شد. در سال ۱۴۰۰ قطعا شاهد افزایش تعداد شاهینهای در حال تردد در خیابانها خواهیم بود. اما همانطور که احتمالا میدانید، تمام شاهینهای تولید شده تا به امروز، از نوع دندهای هستند. گروه سایپا در نظر دارد که تا پایان امسال، نسخه اتوماتیک شاهین را هم به بازار بفرستد. مدیر عامل سایپا از ورود این خودرو به بازار در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ خبر داده است.
به گفته جواد سلیمانی، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا: «در سال ۱۴۰۰، تولید ۶۰ هزار دستگاه شاهین ۲۰ هزار دستگاه آریا برنامه ریزی شده است. آریا همان کراس اوور جدید سایپا است که بر اساس پلت فرم مشترک با شاهین ساخته میشود. سلیمانی وعده داده که به جهت جلب رضایت مشتریان و تامین نیاز بازار، از شهریور ماه تولید شاهین اتوماتیک نیز آغاز میگردد و از نیمه دوم امسال، این خودرو وارد بازار خواهد شد.»
با این حال هنوز مشخصات فنی نسخه اتوماتیک روشن نیست و این ابهام شامل نوع و تعداد دندههای گیربکس بکار رفته در شاهین اتوماتیک نیز میشود. از طرف دیگر طی هفتههای گذشته این گمانه زنی مطرح شدهاست که سایپا در ادامه نسخهای از شاهین را با موتور پیشرفتهتر ساخت گروه تیوان راهی بازار میکند و برای سالهای آتی این پیشرانه مدرن جایگزین موتور توربو فعلیمیشود که در واقع نسخه به روز شده از موتور تیباست.
طبیعتا قیمت شاهین اتوماتیک نیز در پی روشن نبودن شرایط اقتصادی کشور و مشخصات فنی خودرو مذکور روشن نیست٬ اما با توجه به سابقه خودروسازان داخلی در شیوه تعیین قیمت خودروهای اتوماتیک و رقبای این خودرو در بازار٬ میتوان حدس زد که شاهد قیمت گذاری بیش از ۳۰۰ میلیون تومان برای این فرزند نورس سایپا خواهیم بود.
پاسخ ها