پورشه در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ توانسته فروش خود را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳۶ درصد افزایش دهد. فروش این خودروساز از ۵۳,۱۲۵ دستگاه به ۷۱,۹۸۶ دستگاه رسید و رشدی دو رقمی را در تمام بازارهای فروش، به ثبت رساند. یکی از اصلیترین عوامل رشد فروش پورشه در بازار جهانی، سدان اسپرت تمام الکتریکی تایکان بود.
تایکان با ۹,۰۷۲ دستگاه فروش، ۵۲۲ درصد رشد را نسبت به فروش ۱,۳۹۱ دستگاهی سال قبلش، تجربه کرد. در حقیقت، ۱۲.۶ درصد از آمار کل فروش پورشه، به این مدل اختصاص داشته است.
نکته جالب توجه اینجاست که فروش سه ماهه نخست تایکان در ۲۰۲۱، فقط به اندازه یک دستگاه از فروش آن در سه ماهه اول ۲۰۲۰، بیشتر بوده است! بنابراین میتوان گفت که اکنون دیگر یک سطح فروش پایدار برای تایکان، ایجاد شده است.
حتی ممکن است در آینده شاهد موفقیت بیشتر این خودرو با عرضه تایکان کراس توریزمو باشیم. فروش تقریبا ۹,۰۰۰ دستگاه در سه ماه، به معنای فروش ۳۶,۰۰۰ دستگاهی در یک سال است که آماری قابل تقدیر به حساب میآید.
فعلا تایکان از لحاظ فروش، اندکی از ۹۱۱ عقب مانده است. البته اختلاف آنها جزئی است و ۹۱۱ در مدت مشابه، ۹,۱۳۳ دستگاه فروش داشته است. بعید نیست که در ماههای آینده با ورود تایکان کراس توریزمو به بازار، ۹۱۱ جایگاه خود را در بازار فروش به کل از دست بدهد.
از بیش از ۹,۰۰۰ دستگاه تایکان فروخته شده در دنیا در سه ماهه نخست ۲۰۲۱، بیش از ۲,۰۰۰ دستگاه سهم بازار ایالات متحده بوده است که ۱۱.۵ درصد از سهام فروش پورشه در جهان، به این کشور اختصاص دارد. البته گزارشهای فروش سالانه پورشه، فعلا شامل مدلهای پلاگین هیبریدی کاین و پانامرا نمیگردد.
فصل بعدی از سریال الکتریکیهای پورشه، با نسخه برقی ماکان استارت زده میشود. خودرویی که احتمالا در صورت ورود به موقع، رکورد شکنی خواهد کرد. چنان که نسخه بنزینی فعلی آن هم در سه ماهه نخست امسال، ۲۲,۴۵۸ دستگاه فروخته است.
پورشه تنها برند پریمیوم بازار خودرو نیست که به سمت الکتریکی شدن میرود. دیگر خودروسازان مهم اروپا همچون ب ام و، ولوو و مرسدس بنز هم برنامههای گستردهای برای ساخت خودروهای پاک دارند. این نهضت الکتریکی شدن که اکنون ۱۰ سال از آغاز آن گذشته است، کم کم تمام صنعت خودروسازی را میبلعد و انقراض موتورهای درون سوز را رقم میزند.
پاسخ ها