در سال گذشته دو شرکت ایران خودرو و سایپا در مجموع ۲۲ هزار میلیارد تومان زیان دیدهاند، به گفته دبیر انجمن خودروسازان؛ هم اکنون به واسطه قیمتهای دستوری، ایران خودرو به طور متوسط برای هر خودرو ۴۰ میلیون تومان و سایپا حدود ۱۰ میلیون تومان زیان میکنند٬ به عبارت دیگر با میانگین گرفتن از این دو عدد میتوان اینطور برآورد کرد که دو خودروساز اصلی کشورمان با تولید هر خودرو ۲۵ میلیون تومان متضرر میشوند.
اگر چه در سال ۹۹ خودروسازان با مجوز وزارت صمت سه بار اقدام به افزایش قیمت کردند اما با روند صعودی قیمتها، از زیان انباشته یا در نهایت از زیان تولید آنها در سال گذشته کاسته نشد و ظاهرا مجوز افزایش قیمت نیز تاثیر زیادی بر زیان دهی تولیدکنندگان در سال گذشته نداشته است.
کاهش تولید و عرضه خودرو و تبدیل کردن این محصول با دید مصرفی در نظر خریداران به کالایی سرمایهای برای حفظ قدرت خرید توسط عموم مردم، منجر به هجوم نقدینگی از بخشهای دیگر اقتصاد به سمت دلالی خرید خودرو و افزایش تقاضای عموم مردم شد.
تجربه نرخ گذاری دستوری نشان داده نرخ کالا در نهایت به نرخ بازار به دست مصرف کننده نهایی میرسد، اما توزیع ثروت و درآمد از شرکتها و سهام دارانشان به جیب واسطهها میرود، در صنعت خودرو نیز این موضوع مصداق دارد.
با این وجود در سال گذشته با ارائه بسته جهش تولید که شامل موادی چون اصلاح قیمت خودرو بود قرار بود در جلسه سران قوا در خصوص این بسته و واگذاری قیمت خودروهای کم تیراژ تصمیم گیری شود اما تاکنون با گذشت چند ماه از ارائه این طرح به ستاد اقتصادی سران قوا تاکنون خبر جدیدی در این زمینه منتشر نشده است.
در همین زمینه احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن اشاره به جلسات متعدد مسئولان در پایان سال گذشته در زمینه تغییر روش قیمت گذاری خودروها گفت: بر اساس آخرین تصمیمات و توافق و تایید مسئولان قرار بود تا قیمت گذاری خودروهای کم تیراژ در اختیار هیات مدیره شرکتهای خودروساز قرار بگیرد اما متاسفانه تاکنون مجوز این طرح از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه نشده است.
این درحالیست که در صورت موافقت و اجرای موفق طرح واگذاری قیمت خودروهای کم تیراژ به شرکتهای خودروساز، اجازه آزادسازی قیمت خودروهای پر تیراژ نیز ارائه خواهد شد چرا که آزادسازی قیمت بدون شک به کاهش قیمتها در بازار منجر خواهد شد و با حذف دلالان، خودرو به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید.
در شرایط فعلی مصرف کننده و خودروساز هر دو ناراضی هستند ولی عدهای به سبک لاتاری سودبری میکنند و با واگذاری خودرو موجب ضرر کردن مردم و تولید کننده میشوند.
دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه زیان دهی خودروسازان با سرکوب قیمت ها سر به فلک کشیده است، خاطر نشان کرد: «چنانچه در خصوص قیمت خودرو تصمیم گیری نشود و روند زیان دهی شرکتها در سال ۱۴۰۰ ادامه یابد بدون شک خودروسازان ورشکست خواهند شد. در واقع با توجه به حجم زیان انباشته خودروسازان و عدم امکان تجدید ارزیابی مجدد شرکتها و تدوام جریان زیان دهی آنها مسلما خودروسازان نابود میشوند.»
در شرایط فعلی بهترین راهکار این است که دولت واردات خودرو را آزاد کرده و خودروسازان را از قیمت گذاری خودرو معاف کند.
پاسخ ها