بررسیهای نقشه و مسیریاب نشان حاکی از آن است که تردد در محورهای اصلی کشور در نوروز ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش داشته که بخش قابل توجهی این ترددها از مبدا تهران و کرج به مقصد شمال کشور بوده است. بر اساس این گزارش، در نوروز ۱۴۰۰، تردد در مسیرهای داخلی به ۳ استان شمالی کشور نسبت به سال گذشته ۵ برابر شده و همچنین تردد در محور کرج به چالوس ۷ برابر شده است.
با اینکه سفرهای نوروز ۱۳۹۹ نسبت به سال ۹۸ با کاهش ۷۱ درصدی همراه بود اما در سال ۱۴۰۰ قبول ریسک سفر بسیار بیشتر شد و این بار سفرهای نوروزی نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش ۱۰۶ درصدی داشته است. نقشه و مسیریاب نشان اعلام کرده با تحلیل ترددهای بیش از ۶ میلیون کاربر خود از بازه زمانی ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ به این آمارها دست یافته است.
هفته دوم: قرمزتر اما پرسفرتر
با اینکه «ایرج حریرچی» چندی پیش در مصاحبهای تلویزیونی اعلام کرد که برخی از افراد ستاد ملی مقابله با کرونا مخالف چراغ سبز به کرونا بودند اما او در همین مصاحبه تاکید کرد افرادی که نمیتوان اسمی از آنها ببرد نگذاشتند که سفرهای نوروزی انجام نشود. در نتیجه با چراغ سبز ستاد مبارزه با کرونا به آغاز سفرها، پیشبینی میشد که افراد و خانوادههای زیادی تصمیم به مسافرت بگیرند.
بررسی اپلیکیشن نشان گویای آن است که روز جمعه ۱۳ فروردین ۱۴۰۰، بیشترین درصد افزایش ترددهای جادهای در این مسیریاب ثبت شده است؛ روزی که ترددها ۱۹۶ درصد بیشتر از زمان مشابه در سال ۱۳۹۹ بوده است. اما با نگاهی دقیقتر به نمودار فوق میتوان متوجه این نکته شد که در ششم فروردین بیشترین تردد در محورهای اصلی کشور ثبت شده است.
نکته مهم دیگر این است که در هفته دوم تعطیلات، ترددها در محورهای کلیدی بیشتر از هفتهی ابتدایی تعطیلات بودهاند و به نظر میرسد نیمه دوم عید بیشترین زمانی بوده که مسافرین دل به جاده زدند. با در نظر گرفتن تغییر سریع رنگ شهرها از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، این فرضیه مطرح است که شاید برخی شهروندان تصمیم گرفتهاند از فرصت سفر نوروزی در هفته دوم استفاده کنند چرا که مشخص نیست چه زمان محدودیتهایی که در حال گسترش بودند، به پایان برسند.
توجه به این نکته ضروری است که افزایش ۱۰۶ درصدی ترددها مربوط به کل جادههای بینشهری کشور نیست بلکه نقشه و مسیریاب نشان، ۹ محور اصلی کشور در بازه زمانی ۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین را بررسی کرده است.
افزایش ۵ برابری تردد در استانهای شمالی
بررسیهای نقشه و مسیریاب نشان از دادهکاوی رفتار کاربران به شکل انبوه، گویای این موضوع است که ترددها در مسیر استانهای شمالی به شکل قابل توجهی افزایش داشته است. آمارهای دیگر نیز نشان از این میداد که سفر به مازندران نسبت به سال گذشته بسیار افزایش داشته و گفته شدهها میلیونها تن در ایام نوروز به این استان سفر کردند.
بر اساس گزارش مسیریاب نشان شلوغترین محور کشور در نوروز با افزایش ۵۷۸ درصدی یا حدود ۷ برابری، مسیر کرج-چالوس بوده است. از طرفی اگر میزان افزایش تردد در ۳ استان شمالی کشور یعنی گیلان، مازندران و گلستان را بررسی کنیم، میبینیم که حجم تردد در این سه استان شمالی حدود ۵ برابر یا ۴۰۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
پس از محورهای شمالی، مسیر تهران-قم با ۱۴۶ درصد افزایش تردد نسبت به سال ۱۳۹۹، بیشتر نرخ افزایش تردد را بین محورهای اصلی کشور داشته است. البته این نکته را باید در نظر داشت که مسیر تهران-قم یکی از محورهای کلیدی برای رسیدن به شهرهای مرکزی و جنوبی کشور از مبدا تهران است.
همچنین محور کرج-رشت نیز با افزایش ۱۲۶ درصدی -بیش از ۲ برابر- نسبت به نوروز سال ۱۳۹۹ افزایش تردد داشته است. اما پس از آن، سایر مسیرها کمتر از ۱۰۰ درصد افزایش تردد داشتهاند. محور کرج-تبریز ۹۹ درصد، محور اصفهان-یزد ۶۸ درصد، محور اصفهان-شیراز ۵۴ درصد، محور تهران-همدان ۵۲ درصد و حتی مسیر مشهد-تهران صرفاً ۴۵ درصد افزایش داشته است. کمترین افزایش تردد نیز با ۲۶ درصد افزایش، مربوط به محور مشهد-بابلسر بوده است.
در مجموع بررسیهای نقشه و مسیریاب نشان حاکی از آن است که ترددهای نوروزی ۱۴۰۰ به شمال کشور، قابل مقایسه با ترددها در سایر محورهای کلیدی نیست و بخش قابل توجهی از این سفرها را به خود اختصاص داده است. افزایش کمتر از ۱۰۰ درصدی سایر محورها به جز شمال، مخصوصاً با توجه به محدودیتهایی که سال گذشته در ایام نوروز در بسیاری از نقاط کشور وضع شد بسیار قابل توجه است. در حال حاضر حدود ۳۰۰ شهر در سراسر ایران وضعیت قرمز دارند.
حفظ حریم خصوصی در نشان
نشان همچنین اعلام کرده است که کاربران جهت استفاده از این مسیریاب، نیاز به ارائهی هیچ اطلاعات هویتی ندارند و بدون نیاز به لاگین یا داشتن حساب کاربری میتوانند از تمام قابلیتهای نقشه و مسیریاب استفاده کنند. ساختن یک حساب کاربری و ورود به آن، کاملا اختیاری است و صرفا به کاربر کمک میکند تا نقشه را شخصی سازی و اطلاعات مورد نظر خود را برای آینده ذخیرهسازی کند. حتی در صورت نیاز به داشتن حساب کاربری، کاربران نشان نیازی به ارائه شماره موبایل خود ندارند. دادههای تردد نیز صرفاً به شکل انبوه بررسی شدهاند و حفظ حریم خصوصی از اولویتهای اصلی نقشه و مسیریاب نشان است.
پاسخ ها