شرکت تیوان که از زیر مجموعههای گروه خودروسازی بهمن است، با هدف توسعه قوای محرک خودرو تاسیس شد و در دوران پسا برجام، توانست با عقد قرارداد همکاری با شرکت AVL اتریش، امتیاز فنی تولید پیشرانههای کم مصرف یورو ۶ در ایران را به دست بیاورد، این موتورها قرار است در خودروهای جدید سایپا نظیر شاهین و آریا نیز مورد استفاده قرار بگیرند.
مدتها بود که خبر از آماده سازی خط تولید پیشرانههای تیوان به گوش میرسید، تا اینکه سرانجام در روز پنجشنبه نوزدهم فروردین ماه سال ۱۴۰۰، با حضور مجازی رئیس جمهور و شماری از مقامات دولتی، این شرکت خصوصی کار تولید پیشرانههای جدیدش را رسما آغاز کرد.
به گزارش اسب بخار، خانواده موتورهای کم مصرف تیوان شامل سه موتور ۳ سیلندر و چند نمونه پیشرانه ۴ سیلندر است. این خانواده موتورها به گونهای طراحی شده اند که بتوانند برای تمام کلاسهای خودرویی، قابل استفاده باشند. توان تولیدی این موتورها در محدوده ۷۵ تا ۱۴۳ اسب بخار است و گشتاور آنها هم بازه ۱۰۵ تا ۲۲۰ نیوتن متر را در بر میگیرد. مثلا موتور ۷۵ اسب بخاری تیوان با ۱۰۵ نیوتن متر گشتاور، برای خودرویی در کلاس A مناسب به نظر میرسد.
با به عنوان نمونهای دیگر، پیشرانه ۱۲۰ اسب بخاری تیوان با گشتاور ۱۷۵ نیوتن متری، در خودروهای کلاس C همچون سایپا شاهین و ایکو تارا کاربرد دارد.
سومین پیشرانه اختصاصی تیوان، موتور ۱۴۳ اسب بخاری است که ۲۲۰ نیوتن متر هم گشتاور تولید میکند و بیشتر به درد خودروهای کراس اوور میخورد. شاید در سایپا آریا و اولین کراس اوور ایران خودرو یا همان K125، شاهد به کار گیری این موتور باشیم.
به نقل از اسب بخار، تمام فرایند تولید این پیشرانهها از قبیل ریخته گری و ماشین کاری قطعات اصلی همچون بلوک، سر سیلندر، میل لنگ و ...توسط شرکتهای ایرانی انجام میگیرد. پیش از این قرار بود که تولید موتورهای تیوان با ۶۵ درصد داخلی سازی در سال اول، آغاز گردد. اما خوش بختانه سرمایه گذاری بیشتر بر روی توان خود کفایی قطعه سازان وطنی، منجر به افزایش داخلی سازی این موتورها تا ۸۵ درصد شده است.
قطعات کلیدی پیشرانه توسط هدلینگ دانش بنیان رایزن پارس به تولید میرسند. قطعات الکترونیکی و EMS هم از سوی گروه شرکتهای کروز تامین میشوند. نهایتا قطعات پلاستیکی و سیستم سوخت رسانی و کاتالیست را نیز هدلینگ رایزکو تولید خواهد کرد.
ظرفیت تولید فعلی در تیوان، ۵۰۰ هزار دستگاه موتور در سال است که کاملا پاسخگوی نیاز کنونی خودروسازان داخلی خواهد بود. اما در صورت افزایش تولید خودروسازان، تیوان هم میتواند تولید خود را تا سقف ۱ میلیون دستگاه در سال، بالا ببرد. گفتنی است که خطوط تولید تیوان، مدرنترین و پیشرفتهترین خطوط صنعت خودرو کشور به حساب میآیند که در هر شیفت کاری، توان تولید ۱۰ دستگاه موتور را دارند.
به گفته مسئولین، بهره برداری از این طرح کلان ملی، امکان برخورداری از موتورهای جدید با مصرف حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را بر روی خودروهای مختلف داخلی، فراهم میکند. همچنین تیوان برای حفظ روند نوآوری و توسعه در این شرکت، با همکاری دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدام به تاسیس اولین آزمایشگاه ملی قوای محرک الکتریکی، هیبریدی و احتراقی برای خودروهای سبک و سنگین کرده است.
کارخانه شرکت تیوان در حال حاضر، در شهرک صنعتی کاسپین قزوین قرار دارد. برای این کارخانه، زمینی به وسعت ۸ هکتار را اختصاص داده اند و زیر بنای کارخانه هم به ۵۰ هزار متر مربع میرسد. با آغاز به کار این کارخانه مدرن و وسیع، ۶۰۰ نفر به طور مستقیم و ۴۰۰۰ نفر به شکل غیر مستقیم، مشغول به کار خواهند شد.
به گفته سبد مجتبی میر سهیل، مدیر عامل شرکت قوای محرک تیوان، افزون بر تولید ۲۰ هزار دستگاه پیشرانه برای محصولات بهمن موتور که در سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده است، شرکت سایپا هم از اصلیترین مشتریان موتورهای تیوان است و امسال فرایند تطبیق این موتورها با خودروهای پلت فرم SP100 (شاهین و آریا)، انجام میگیرد.
میر سهیل از تولید ۷۵ هزار دستگاه موتور در سال ۱۴۰۱ خبر داده که عمده این موتورها به گروه سایپا تحویل داده خواهند شد.
پاسخ ها