نگاهی به آمار فروش سه خودروی عضلانی پرطرفدار آمریکایی، نشان میدهد فورد ماستنگ و داج چلنجر بسیار پرفروشتر از شورولت کامارو هستند. این امر در حالی است که داج یا به قول ما ایرانیها دوج، چندی پیش سیزدهمین سال تولید بیوقفه این نسل از چلنجر را جشن گرفت٬ این درحالیست که آمار فروش شورولت کامارو برای هفتمین سال پیاپی کاهشی بودهاست.
علیرغم پا به سن گذاشتن، چلنجر هنوز طرفداران خاص خود را داشته و از دید مشتریان مدام بر جذابیت آن افزوده میشود. طبق آمار، فروش این کوپه عضلانی در سه ماهه نخست امسال به میزان چشمگیر ۲۴ درصد رشد کرده و ۱۵,۰۹۶ دستگاه از آن توسط مشتریان آمریکایی خریداری شده است. با ثبت این رکورد، چلنجر حالا سومین مدل پرفروش داج محسوب میشود.
اما با وجود رشد قابل توجه فروش داج چلنجر، این خودرو هنوز در پس ماستنگ قرار دارد، چرا که در سه ماهه اول ۲۰۲۱ فورد ۱۷,۲۷۴ دستگاه از اسب وحشی خود را فروخته است. این رقم در مدت مشابه قبل ۱۸,۰۶۹ دستگاه بود؛ بنابراین باید گفت میزان فروش ماستنگ از ابتدای سال تا الان ۴.۴ درصد افت کرده است.
در آن سوی میدان شورولت کامارو ایستاده، خودرویی که فروش آن با ۱.۳ درصد کاهش به ۷,۰۸۹ دستگاه رسیده است. استقبال از این مدل عضلانی آنقدر کمتر شده که اختلاف آن با کوروت تنها ۴۷۸ دستگاه است. بد نیست اشاره کنیم محبوبیت نسل اخیر کوروت به شدت افزایش پیدا کرده و۶,۶۱۱ دستگاه از آن در سه ماهه ابتدایی سال فروخته شده که نشان از رشد ۷۳.۱ درصدی دارد.
فروش شورولت کامارو هفت سال متوالی است که روندی نزولی دارد، از این رو افت فروش آن در سه ماهه اول ۲۰۲۱ چندان باعث تعجب نمیشود. برای درک بهتر باید اشاره کنیم در سال ۲۰۱۴ شورولت ۸۶,۲۹۷ دستگاه کامارو فروخته بود، حال آنکه در سال گذشته تنها ۲۹,۷۷۵ دستگاه کامارو راهی پارکینگ مشتریان جدید شده است. قبل از شیوع کرونا هم، اوضاع برای این خودرو چندان خوب نبود و در سال ۲۰۱۹ شورولت نتوانست بیشتر از ۴۸,۲۶۵ مشتری برای آن پیدا کند.
در هر صورت، رقابت بین چلنجر و ماستنگ به سمت داغتر شدن میل میکند و باید دید در پایان سال اختلاف ۲,۱۷۸ واحدی در آمار فروش بیشتر خواهد شد یا کمتر.
پاسخ ها