ژان تاد، رئیس فدراسیون جهانی اتومبیل رانی (FIA) که در دهه 80 میلادی خود رئیس تیم رالی پژو بود از نگرانی خود مبنی بر حضور نداشتن فناوری های جدید در اتومبیل های مسابقات رالی صحبت کرده است.
به نظر می رسد که در پایان نسل فعلی خودروهای WRC که از فصل 2017 آغاز بکار کرده اند و تا 5 سال به همین شکل باقی خواهد ماند، شاهد دگرگونی و تغییرات عظیمی خواهیم بود.
ژان تاد در مصاحبه با مجله “Autosport” میگوید:
«من به شدت نگران حضور نداشتن نسل جدید فن آوری ها در ماشین های رالی هستم. حداقل کمی از فن آوری مربوط به خودروهای هیبریدی باید به این خودروها راه پیدا کند. دلیل اصلی عدم رخ دادن این اتفاق بی علاقه گی سازندگان به چنین تغییراتی است. حداقل در حال حاضر آن ها اینطور فکر می کنند که نبود این فناوری ها بهتر از بودن آن هاست. اما در واقع٬ اکثر نمایشگاه های خودرو شاهد حضور فن آوری های جدید هستند. این مسئله بسیار ترسناک است که ما و تشکیلات ما تاکنون به سراغ این فن آوری ها نرفته ایم و پیاده سازی آن ها در خودروهای رالی هنوز صورت نپذیرفته است. ما در نهایت با سازندگان ماشین های مسابقات رالی بر سر استفاده از فن آوری هیبریدی در قدم اول به توافق رسیدیم و در حال کار و آماده سازی آن ها برای فصل 2022 هستیم.»
رئیس تیم M-Sport شرکت فورد، ریچ میلنر نیز اعلام کرده است که در حال حاضر کمپانی ها و سازندگان ماشین ها رالی در حال کار بر روی این مسئله هستند. وی همچنین به این نکته اشاره کرده است که فدراسیون جهانی اتومبیل رانی (FIA) باید هرچه زودتر برنامه های خود را مشخص کند تا هم تیم های جدیدی بتوانند بر اساس برنامه ها و تغییرات جدید به این مسابقات ورود پیدا کنند و هم تیم های حال حاضر بتوانند خود را با تغییرات همراه کرده و از آن ها راضی باشند.
شاخه رالی FIA یعنی WRC آخرین سری مسابقات قهرمانی جهان خواهد بود که به قوای محرکه هیبریدی و الکتریکی مجهز خواهد شد. در حال حاضر هر دو سری فرمول یک و سری مسابقات استقامت موسوم به WEC چندین سال است که از این فن آوری ها استفاده می کنند. FIA به دنبال این است تا یک نمونه کاملا الکتریکی از ماشین های رالی را در آخر سال 2021 میلادی معرفی کند. در حال حاضر به نظر می رسد جهش مستقیم به سمت خودروهای الکتریکی ممکن نباشد، اما استفاده از قوای محرکه هیبریدی در دسترس تر است.
اتومبیل های مسابقات رالی به دلیل فشار بسیار زیادی که بخش های مختلف آن ها به دلیل حرکت بر روی سطوح خارج جاده ای و پرش های بلند تحمل می کنند نیازمند یک قوای محرکه با قابلیت های استقامتی بسیار بالا هستند و شاید یکی از دلایلی که هنوز از قوای محرکه الکتریکی در این خودروها استفاده نشده است، همین مسئله باشد.
در هر صورت باید دید که فدراسیون جهانی و شرکت های خودروسازی چه برنامه ای برای این تغییر بزرگ خواهند داشت.
پاسخ ها