مطالعه جدید MIT نشان میدهد هزینه باتریهای یون-لیتیوم به طور چشمگیری در سه دهه اخیر کاهش یافته است.
مصرف کنندگان اغلب از پیشرفت نکردن باتری یون-لیتیوم همگام با دیگر فناوریها شکایت میکنند. برای مثال قدرت پردازش کامپیوترها به طور سرسام آوری در چند دهه اخیر بیشتر شده که قابل مقایسه با پیشرفت ناچیز باتریها نیست. اما نکتهای که اغلب توجه کمتری به آن میشود، توازن عرضه با تقاضاست که به دلیل افزایش شدید تولید موبایل، ظهور اتومبیلهای برقی و باتریهای صنعتی، حفظ آن بسیار مشکل شده است.
قیمت، یکی از مهمترین فاکتورها در حفظ این توازن است. گرانقیمتترین قسمتهای باتری موادی مثل لیتیوم، نیکل، منگنز و کبالت هستند که با توجه به نوع باتری در قسمت کاتد به کار میروند.
حال تحقیق جدید MIT نشان میدهد که هزینه کلی باتریهای یون-لیتیوم قابل شارژ به طور چشمگیری در ۳۰ سال اخیر کاهش یافته است. هزینه این باتریها از زمان معرفی فناوری یون-لیتیوم تجاری، ۹۷ درصد کمتر شده است. نکته مهمتر اینکه کاهش قیمت سریعتر از برآوردهای قبلی رخ داده و احتمالاً یکی از دلایل تمایل شرکتهای اتومبیلسازی به ساخت ماشینهای برقی همین مورد است. حتی برخی شرکتها مثل فولکسواگن به دنبال ساخت کارخانه باتری و آزمایش تکنولوژیهای جدید باتری هستند.
محققان اشاره میکنند که یافتههای این تحقیق صرفاً «بازبینی تاریخچه توسعه باتری» نبوده و میتواند تصویر واضح تری از مسیر آینده باتریهای یون-لیتیوم و پتانسیل بهبود و کاهش قیمت هر چه بیشتر آنها به دست دهد.
این تحقیق تا حدی با پیشبینی های ایلان ماسک نیز مطابقت میکند. مدیرعامل تسلا پیشبینی کرده که چگالی انرژی باتریهای یون-لیتیوم 2170 ساخت پاناسونیک که در تسلا مدل 3 و مدل Y به کار رفته، در ۵ سال آینده ۵۰ درصد بهبود خواهد یافت.
سال ۲۰۱۰، قیمت باتریهای یون-لیتیوم، ۱۱۸۳ دلار به ازای هر کیلووات ساعت بوده که در سال ۲۰۲۰ به تنها ۱۳۷ دلار به ازای هر کیلووات ساعت کاهش پیدا کرده است. برخی تحلیلگران معتقدند رواج اتومبیلهای برقی میتواند قیمت باتریها را به سرعت به زیر ۱۰۰ دلار برساند. تحلیلگران تخمین زدهاند این اتفاق در خوشبینانهترین حالت تا سال ۲۰۲۵ به خاطر سه برابر شدن ظرفیت تولید باتریهای یون-لیتیوم و کاهش قیمت آنها به ۹۳ دلار به ازای هر کیلووات ساعت، رخ خواهد داد.
پاسخ ها