علی بابا در گزارش سالیانه خود اعلام کرده که امسال برای آنها سال عبور از بحران بوده اما در این شرایط آنها کماکان رتبه یک سایت فعال در حوزه سفر و گردشگری بودند و بیش از ۶ میلیون و ۱۸۰ هزار محصول را فروختهاند.
شیوع ویروس کرونا به کسب و کارهای زیادی لطمه وارد کرد، بیشترین تیمهایی که در این بین با ضرر هنگفتی مواجه شدند کسب و کارهای حوزه سفر و رزرواسیون هتل بودند؛ کسبوکارهایی که در سال گذشته سیل در برخی مناطق کشور باعث ضرر و زیان آنها شده بود و امسال سایهای شومتر به اسم کرونا بر آنها سایه افکند. علی بابا توانسته از این سال بحران زده گذر کند و با اینکه در ابتدای امر با تعدیل نیروی گستردهای همراه بود اما گزارش پایان سال آنها نشان میدهد که این مجموعه توانسته در این سال بحران زده همچنان رتبه اول خود در مارکت سایتهای فعال در زمینه گردشگری را حفظ کند.
بر اساس گزارش سالانه علی بابا، میزان حضور کاربران در وبسایت و اپلیکیشن علی بابا در سال ۹۹ به ۳۱۰ سال میرسد و ۲۵۰ میلیون بازدید از وبسایت و اپلیکیشن این مجموعه در طول سال صورت گرفته است.
فروش علی بابا بر اساس درآمد ناخالص فروش در سال ۹۹ در همه ماهها کمتر از سال ۹۸ بوده به استثنای ماه بهمن که توانسته به فروش کمی بیشتر از بهمن ۹۸ دست پیدا کند. فروش کلی علی بابا (بر اساس تعداد خدمات فروخته شده) میزان کمتری در تمام ماههای سال نسبت به سال گذشته داشته است.
پرطرفدارترین مقاصد داخلی نیز شهرهای تهران، مشهد، اهواز، شیراز و کیش بودند و پرطرفدارترین ایرلاینهای داخلی نیز به ترتیب هواپیمایی ایران ایر، آسمان، ایران ایرتور، زاگرس و آتا بودند. مقاصد شهرهای خارجی مسافرین ایرانی با وجود محدودیتهای سفر بینالمللی به شهرهای خارج از کشور هم کم سفر نکردند و پرطرفدارترین مقاصد آنها شهرهای استانبول، دبی، آنکارا، لندن و فرانکفورت بوده است. در بین پروازهای خارجی نیز پرطرفدارترین ایرلاینها به ترتیب ماهان، ترکیش، قطر، ایران ایر و ایران ایرتور بودهاند.
در سفر با قطار اما پرطرفدارترین مقاصد تغییر پیدا میکند و شهرهای تهران، مشهد، قم، اهواز و یزد در اینجا دیده میشوند. همچنین در سفرهای با اتوبوس نیز شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و یزد به عنوان پرطرفدارترین مقصد مسافران ایرانی شناخته میشوند. پرطرفدارترین مقاصد در بین هتلهای داخلی خارجی نیز در تصویر زیر دیده میشود:
علی بابا در سال ۹۹ با بیش از ۷۰ آژانس مسافرتی همکاری کرده و تورهای علی بابا به طور میانگین در هر روز ۲۰۵ مسافر داشتند و رکورد فروش بیش از ۳۳۰ تور در سال ۹۹ توسط علی بابا شکسته شده است. پلتفرم تور علی بابا که از شهریور ۹۹ رونمایی شد در بهمن ماه ۹۹ به اوج فروش خود رسیده است.
علی بابا در سال ۹۹ دو محصول محتوایی جدید راهاندازی کرد تا بتواند در کنار مسافرین باشد. یکی پادکست رادیو دوردنیا و دیگری مجموعه کتاب سفر که راهنمای گردش و تفریح رایگان برای مسافرین بود و بیش از ۳۲ هزار بار در سال ۹۹ دانلود شد.
۴۸ هزار و ۳۸۵ ساعت مدت زمان تماس کاربران با علی بابا بوده است و در طول این مدت زمان طولانی، علی بابا سعی کرده با ویژگیهای مختلف بخش پشتیبانی پاسخگوی این حجم از تماس باشد.. علی بابا در گزارش خود به بخش پشتیبانی ۲۴ ساعته خود اشاره کرده و از قابلیتهای این مرکز پشتیبانی گفته است. علی بابا توانسته با ویژگی اتصال سریع به مشتریان سریعتر سرویس دهد و افرادی که پرواز هایشان زودتر برقرار شود، زودتر با پشتیبانی صحبت خواهند کرد. مشتریان ویژه VIP نیز بر اساس امتیازات باشگاه مشتریان تعیین میشوند و زودتر به آنها رسیدگی میشود.
علی بابا با ویژگی Agent Callback نیز کاری کرده که مشتریان تا ۴۵ دقیقه بعد از اینکه با مجموعه تماس گرفتند، اگر دوباره با این شرکت تماس گرفتند به همان کارشناسی وصل شوند که کارهای آنان را انجام داده و در جریان امور قرار دارد.
ویژگی Call Back نیز از آن دسته خدماتی است که در زمان شلوغی بخش پشتیبان به داد مشتریان میرسد و آنها میتوانند تماس خود را قطع کنند تا پشتیبان مربوطه زمانی که نوبت مشتری شد، با آنها تماس بگیرد. علی بابا در کنار این خدمات تلفنی، پشتیبانی آنلاین هم انجام میدهد و قرار است در آینده نزدیک قرار است خدماتی چون «سرویس تشخیص مسافر پای پرواز» و «سرویس تماس خودکار» را نیز راهاندای کند. علی بابا پیشتر گفته بود قصد دارد با کمک پلتفرم دابی پشتیبانی مشتریان توسط هوش مصنوعی را نیز به تحقق برساند که به نظر میرسد این برنامه کمی دیرتر عملیاتی خواهد شد.
علی بابا در سال ۹۹ بیش از ۸۰۰ هزار استرداد به ارزش ۲۸۷۰ میلیارد ریال داشته و در دوران اوج استرداد پروازها و رزروها به رکورد ۱ میلیارد و ۲۷۶ میلیون ریال استرداد در ساعت نیز رسیده است!
علی بابا برای دوران کرونا نیز تمهیدات ویژهای دیده و سعی کرد در سال ۹۹ با شعار «اول سلامت و بعد مسافرت» با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند. برخی از اقداماتی که علی بابا در طول سال انجام داد به راه اندازی کمیته اطلاع رسانی آخرین اطلاعیههای کرونا درباره پروازها، انتشار کتابچه الکترونیکی راهنمای پروتکلهای بهداشتی سفر در روزهای کرونا، راهاندازی تونل سلامت در فرودگاه مهرآباد، مشاوره رایگان پزشکی در سفر برای ۱ میلیون نفر و انجام تست کرونا در منزل با همراهی اپلیکیشن ویزیت ۲۴ اشاره کرد.
علی بابا در پایان گزارش خود اعلام کرده که باید به سال ۱۴۰۰ و بازگشت شرایط به زمان قبل از شیوع کرونا امیدوار بود. آنها امیدوار هستند که سال ۱۴۰۰ بتواند فرصتی برای توسعه هرچه بیشتر گردشگری در کشور ایران و توسعه استارتاپهای گردشگری کشور باشد.
پاسخ ها