آژانس پژوهشهای پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا)، به دنبال حذف پرسنل از کشتیهای جنگی آینده بوده و تعدادی از پیمانکاران دفاعی را مأمور طراحی یک کشتی کاملاً خودران کرده است.
این پروژه که No Manning Required Ship یا NOMARS نام دارد، میخواهد «با حذف نیروی انسانی از کشتی، عملکرد آن را به بیشترین میزان برساند.» وجود انسان روی کشتی مثل یک شمشیر دو لبه است: از یک طرف به غذا، محل استراحت، تفریح و غیره نیاز داشته و حضور آن هزینه بر خواهد بود. از طرف دیگر این انسان است که در صورت خرابی کشتی آن را تعمیر کرده و با همکاری مشکلات را حل میکند.
چندین شرکت روی پروژه NOMARS فعالیت خواهند کرد. L3Harris، از پیمانکاران دفاعی قدیمی و با تجربه در ساخت سنسور و پهپاد، وظیفه طراحی سیستم مدیریت کشتی در آب و انجام کارهای روزمره را خواهد داشت. VARD Marine فعال در زمینه ساخت کشتیهای جنگی نیز روی طراحی معماری از جمله بدنه و سیستمهای مکانیکی و الکتریکی تمرکز خواهد کرد.
ساخت کشتی کاملاً خودران و بینیاز از انسان به معنی خودکارسازی تمام سیستمها، از مسیریابی گرفته تا تنظیم سرعت در توفان و مدیریت موثر سوخت میشود. NOMARS باید علاوه بر اینکه بتواند از نقطه A به نقطه B برود، باید قابلیت دریافت اطلاعات مفید از محیط اطراف حین سفر روی دریا را داشته باشد.
البته در حال حاضر تمرکز دارپا بیشتر روی طراحی صحیح بدنه است و مصارف آن در مراحل بعد مشخص خواهد شد. این آژانس دسامبر ۲۰۱۹ برنامه NOMARS را به پیمانکاران معرفی کرد و خواستار طراحی «بدنه خالی» با قابلیت نصب سنسورها و تسلیحات در مراحل بعد شد. هدف این است که ابتدا مدل مفهومی کشتی کاملا خودران ساخته شده و بعد نیروی دریایی آمریکا در مورد بکارگیری آن تصمیم گیری کند.
کاهش نیروی انسانی از کشتیهای جنگی ضمن حفظ عملکرد بالا، یکی از رویاهای نیروی دریایی ایالات متحده بوده است. کشتی جنگی USS Zumwalt به لطف بدنه باریک، سیستمهای خودکار و تعداد کم پرسنل، با وجود مشکلات متعدد در فاز آزمایشی، مورد قبول نیروی دریایی آمریکا قرار گرفت.
اگر پروژه NOMARS به ثمر برسد، نیروی دریایی آمریکا صاحب کشتی انعطافپذیری خواهد شد که دیگر نه دغدغه تأمین غذای پرسنل را خواهد داشت و نه نگران از دست دادن نیروی انسانی در درگیریها خواهد بود.
پاسخ ها