مدیرعامل دیجی پی در نشست رونمایی از گزارش سالانه این شرکت اعلام کرد رگولاتوری باید دو مساله خرید و فروش رمزارز و استفاده از رمزارز در توسعه تجارت الکترونیکی کشور را از هم تفکیک و به کسب و کارها کمک کند تا در این زمینه فعالیت داشته باشند. «هومن امینی» در پاسخ به سوال دیجیتال گفت که آنها حاضر به هرگونه همکاری در تهیه دستورالعملها و فعالیتها در این حوزه تحت نظر رگولاتوری هستند.
همچنین مدیر عامل دیجی کالا در این نشست خبر از امکان همکاری و ادغام دیجیپی با دیگر بازیگران حوزه فینتک و اینشورتک داد. به گفته او حوزه فینتک آنقدر بزرگ است که نیاز به حضور چندین بازیگر در آن حس میشود تا سوپراپ دیجیپی بتواند خدمات بهتری را به کاربران ارائه دهد.
«هومن امینی» مدیرعامل دیجی پی در پاسخ به این پرسش که آیا روزی وارد حوزه رمزارز خواهند شد به دیجیتال گفت که آنها برای این کار آماده هستند اما باید ببینند رگولاتور چه تصمیمی میخواهد بگیرد: «خرید و فروش رمزارز باید با امکان خرج کردن آن در سیستم توسعه تجارت الکترونیکی تفکیک شود. ما در دیجی کالا انبوهی از کالای الکترونیکی داریم که میتوانیم آنها را با این سیستم بفروشیم. بسیاری از ایرانیان که خارج کشور بودند با این روش میتوانند برای بستگان خود خریدهای متنوعی از ایران داشته باشند. اگر درگاهها امکان پردازش رمزارزها را داشته باشند این مساله کاملا شدنی است.»
به گفته امینی، ایران در قیاس با خیلی از کشورها Banked به حساب میآید چرا که خیلی از ایرانیان یک حساب بانکی دارند، رگولاتور میتواند با نگاه مثبت به فعالین حوزه کمک کند تا این مساله را درست کند. ما حاضر هستیم در تهیه دستورالعملها و اجرایی شدن طرحها کمک کنیم و این کار را در انجمن فینتک ایران نیز ادامه میدهیم.
او میگوید هنوز نمیتواند وعده رمز ارزی همچون دیجی کوین را به کاربران بدهد چرا که هنوز در تصمیم گیری درباره رمز ارزهای فعلی مشقات زیادی همراه است اما احتمال چنین رمز ارزی را در آينده دور نامحتمل نمیداند.
همچنین «حمید محمدی» مدیرعامل دیجیکالا در نشست خبری گزارش سالانه دیجی پی در پاسخ به این پرسش دیجیتال که آیا قصد دارند دیجیپی را با دیگر بازیگران حوزه اینشورتک و فینتک ادغام نمایند و یا همکاریهایی با برخی تیمها داشته باشند گفت این موضوع هماکنون هم در دستور کار است و آنها به شدت از آن استقبال میکنند: «اصلا نمیتوانیم به تنهایی کارها را پیش ببریم. حوزه فینتک آنقدری بزرگ است که نمیشود آن را یکه و تنها پیش برد و نیازمند به حضور بازیگران متعدد در حوزههای گوناگون است.»
مدیرعامل دیجی کالا گفت آنها هماکنون با برخی تیمها در حال مذاکره هستند تا بتوانند خدمات بهتر و جامعتری را ارائه کنند.
از سوی دیگر، در سال گذشته، لندو که در حوزه لندتک کار میکند و امکان فروش اقساطی از بسیاری فروشگاههای اینترنتی را فراهم آورده همکاری خود را با دیجی کالا قطع کرد. محمدی در پاسخ به پرسش دیجیتال مبنی بر اینکه آیا دیجی پی توانسته خلا لندو را در بخش فروش اقساطی پر کند یا خیر میگوید که همکاری آنها با لندو بر اساس یک سیستم نادرست بود و حالا تازه به چرخه درست خود رسیده است:
«آن چیزی که در لندو ارائه میشد یک راه حل غیراستاندارد بود، خرید کارتهای هدیه دیجیکالا و استفاده از این کارتها در اکوسیستم لندتک یک راهحل امروزی و سیستم درست و اصولی نیست. شاید در اکوسیستم لندو که متنوعتر باشد این موضوع کاربردی باشد اما برای ما تجربه نهچندان خوبی بود. در نقشه راه دیجیپی همیشه ارائه کالاها به صورت قسطی یکی از موارد اصلی بوده و تصمیم گرفتیم آن راه حل غیراستاندارد را حذف کنیم و به یک راه حل درهم تنیده با دیجی کالا تبدیل شود. این راه حل مبتنی بر امتیاز و مبتنی بر Visibility End To End است. یعنی همه چیز از لحظه درخواست خدمات اعتباری و طی کردن پروسه دریافت، خرید محصول و بازپرداخت اقساط و گرفتن فیدبک رصد میشود.»
اما ارائه دهنده سرویسهای اعتباری دیگر چطور میتوانند در این اکوسیستم دیجیپی باشند؟ حمید محمدی میگوید میتوان با اشتراک گذاشتن والتشان این کار را انجام دهند و یا روشهای خلاقانه دیگری که میتوانند درباره آنها صحبت کنند تا به یک نتیجه برسند: «ما دوست داریم این سیستم بزرگتر شود و از ایدههای جدید استقبال میکنیم.»
مدیرعامل دیجیکالا در این نشست از بازیگران حوزه فینتک درخواست کرد برای ارتقاء خدماتدهی مالی با دیجیپی همکاری نمایند و تاکید کرد به هیچ انحصارگرایی در این بخش تکیه ندارند. حمید محمدی در ادامه از تمام بانکها، موسسات مالی، صندوقها و شرکتهای لیزینگ نیز درخواست کرد با توجه به تقاضای بالا برای دریافت اعتبار، با دیجیپی همکاری نمایند: «دیجیپی با اتکا به مطالعات خود و با بهکارگیری تکنولوژی، توانسته امکانسنجی دقیقی برای اعطای وام به افراد بهعمل آورد.»
پاسخ ها