پژوهش اخیری که توسط دانشگاه ایندیانا انجام شده، حکایت از آن دارد 73 درصد از فراخوانهای خودروسازان به صورت گروهی صادر میشود. این امر احتمالا به معنای وجود الگویی خاص در صدور فراخوانها است.
شاید بگویید صدور فراخوان یک اتفاق مثبت بوده و باعث افزایش اعتبار کمپانیها میشود. هر چند این مساله تا حدودی درست است، ولی اگر شرکتی به طور مکرر محصولات خود را برای رفع عیوب ریز و درشت فرا بخواند، مطمئنا کیفیت ساخت آن زیر سوال رفته و مشتریان از خرید تولیدات آن اجتناب خواهند کرد.
علاوهبر از دست دادن مشتری، افت ارزش سهام دیگر پیامد منفی است که فراخوانهای مکرر ممکن است به دنبال داشته باشد. برای اثبات این امر، در تحقیق مورد بحث سهام شش برند کرایسلر، فورد، جنرال موتورز، هوندا، نیسان و تویوتا مورد ارزیابی قرار گرفته است.
بررسیهای محققان نشان میدهد با صدور هر فراخوان و بسته به نوع عیب، ارزش سهام شرکتهای مذکور به طور محسوسی تحت تاثیر قرار میگیرد. از بین شش خودروسازی که وضعیت آنها در این تحقیق بررسی شده، فقط 9 درصد از فراخوانها جلوتر از بقیه صادر شده؛ البته در این بین تویوتا یک استثنا بوده و 31 درصد از فراخوانهای آن به صورت تصادفی جلوتر از بقیه صادر شده است.
جورج بال (George Ball) استادیار دانشگاه ایندیانا در این رابطه گفته:
«شواهد نشان میدهد کمپانیهای خودروسازی عمدا یا غیرعمدی فراخوانهای خود را به تعویق میاندازند تا با فراخوان سایر شرکتها همزمان شده و به چشم نیاید.»
نگاهی به گذشته و حوادث رخ داده به خوبی ثابت میکند که عدم صدور فراخوان عواقب بسیار خطرناکی میتواند در پی داشته باشد. در حال حاضر سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) خودروسازان را ملزم کرده به منظور پیشگیری از هر گونه حادثه ناگوار، نقصهای موجود را اطلاعرسانی کنند. به لطف این کار ایمنی عبور و مرور ارتقا پیدا کرده و هر ساله از مرگ احتمالی شمار زیادی از رانندگان، سرنشینان و شهروندان پیشگیری میشود.
پاسخ ها