اخیرا گزارشی در نشریه فایننشال تایمز (Financial Times) منتشر شده که حکایت از آن دارد ماموریت تولید محصولات میتسوبیشی در اروپا احتمالا به یکی از کارخانههای رنو در فرانسه محول خواهد شد. این گزارش از آن جهت اهمیت دارد که پیشتر شایعاتی مبنی بر توقف فعالیت میتسوبیشی در قاره سبز به گوش رسیده بود.
شاید بدانید پس از رسوا شدن میتسوبیشی بخاطر ارائه اعدادی غیر واقعی از میزان مصرف سوخت محصولات خود، نیسان 34 درصد از سهام آن را در سال 2016 خریداری کرد و ائتلاف بزرگ رنو نیسان میتسوبیشی شکل گرفت.
اما شرایط خاص پدید آمده در سال 2020 و به تبع آن کاهش فروش محصولات کمپانیهای مختلف از جمله رنو نیسان میتسوبیشی، ائتلاف ژاپنی-فرانسوی را وادار به بازنگری در ساختارهای خود کرد که نتیجه آن تدوین استراتژی «کوچک اما زیبا» (Small But Beautiful) بود. در این استراتژی، برندهای گروه رنو نیسان میتسوبیشی باید بر بازارهای اصلی و مناطقی که فروش مدلهای تولیدی در آنها بیشتر از بقیه است، تمرکز نموده و از بقیه بازارهای ضعیف خارج شوند.
پس از تدوین این سیاست بود که میتسوبیشی اعلام کرد دیگر مدلی جدید برای اروپا توسعه نمیدهد، چرا که این شرکت فقط یک درصد از سهم بازار خودروی آن را در اختیار دارد. این خودروساز ژاپنی افزوده بود بجای اروپا بر کشورهای جنوب آسیا، جایی که مدلی مثل پاجرو از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است، تمرکز خواهد کرد.
آنطور که فایننشال تایمز از قول منابع مطلع گزارش کرده، حالا مدیران میتسوبیشی تغییر موضع داده و قصد دارند با کمک کارخانههای راکد رنو در فرانسه، محصولات کمپانی را تولید نموده و کماکان این برند را در اروپا حفظ کنند.
بد نیست اشاره کنیم برخی از مدلهای میتسوبیشی با استقبال خوب مشتریان اروپایی مواجه هستند. برای نمونه کراساوور اوتلندر PHEV پرفروشترین خودروی هیبریدی شارژی به شمار میرود و هاچبک کوچک و شهری میراژ هم از نظر فروش موفق عملکرد خوبی داشته است.
بهرهگیری از پلتفرم و قطعات مشترک یکی از راهکارهایی است که رنو نیسان میتسوبیشی برای کاهش هزینهها در پیش گرفته؛ نسل جدید اوتلندر مثالی عینی در این زمینه است. این کراساوور کامپکت بر اساس پلتفرمی مشترک با نیسان اکستریل (روگ) توسعه یافته و بسیاری از قطعات داخلی آنها با یکدیگر مشترک است.
این اقدام در کنار برنامهریزی برای بهرهبرداری از ظرفیت کارخانههای رنو، به خوبی گواهی بر تلاشهای گروه رنو نیسان میتسوبیشی در راستای کاهش هزینههاست.
رنو به عنوان یکی از اعضای اصلی این گروه خودروسازی بزرگ، سیاست تعدیل نیرو را دنبال کرده و در حال کنار گذاشتن هزاران نفر از پرسنل خود در سرزمین مادری است. لوکا دی مئو مدیرعامل رنو پیشتر از تمایلش برای افزایش ظرفیت کارخانههای این کمپانی خبر داده بود. در حال حاضر این کارخانهها با ظرفیت میانگین 70 درصد در حال فعالیت هستند.
ناگفته نماند گزارش انتشار یافته توسط نشریه اتونیوز اروپا (AutoNews Europe) با گزارش فایننشال تایمز کاملا تضاد دارد. این نشریه معتقد است تعلیق شدن توسعه مدلهای جدید برای اروپا پابرجا بوده و میتسوبیشی این سیاست را پیادهسازی خواهد کرد. تاکنون رنو هیچ واکنشی به ادعاها و گمانهزنیهای مطرح شده از سوی فایننشال تایمز نشان نداده است.
پاسخ ها