دیروز مسیریاب نشان به روش تبلیغات در بخش جستجوی کافه بازار انتقاد کرد و این انتقاد را در قالب یک بیانیه خبری در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشت. «جواد عامل»، مدیرعامل نشان نیز در گفتگو با دیجیتال در صحبتهایی تکمیلی، مدعی شد که روش تبلیغات در جستجوی کافه بازار و تبلیغات به همراه جزییات زیاد در زمان جستجوی نام یک برند، گمراه کننده است.
اما همین موضوع جرقهای بود تا حواشی بیشتری ایجاد شود و بحث پیرامون این موضوع در شبکههای اجتماعی آغاز شود. گروهی معتقد هستند طراحی تبلیغات کافه بازار گمراه کننده است و گروه دیگری میگویند اینطور نیست. اگرچه تاکنون خود کافه بازار سکوت کرده بود اما پیگیریهای دیجیتال از کافه بازار درباره واکنش به این انتقادات به مصاحبهای انجامید که در ادامه خواهید خواند. دو تیم «تبلیغات در جستجو» و تیم «جستجو بازار» به چند سوال دیجیتال پیرامون همین موضوع پاسخ دادهاند.
دیجیتال: دلیل نمایش تبلیغ به صورت تمام صفحه و اکسپند شده چیست؟ چرا که این نوع تبلیغات در اپ استورها، و در زمان جستجوی مستقیم برای یک برند (نه یک موضوع) به این شکل نمایش داده نمیشود. چه استدلالی برای نمایش اینچنینی تبلیغات وجود دارد؟
الگوریتم نمایش آگهی در بازار به صورت کاملا اتوماتیک و بر مبنای فاکتور میزان ارتباط برنامه یا بازی با کلیدواژهی جستجو شده، تعیین میکند که آگهی برنده حراجی به کدام یک از نحوههای نمایش زیر در معرض دید کاربر قرار بگیرد. میزان پرداختی شرکتکنندهها در حراجی به هیچ وجه تاثیری روی نحوه نمایش آگهی نداشته و در صورت بیارتباط بودن کلیدواژه با آگهی به هیچوجه آگهی به صورت همراه با تصویر در معرض دید کاربر قرار نمیگیرد.
برای مثال احتمال زیادی وجود دارد که اپلیکیشنهای دیجی کالا و اُکالا روی کلیدواژه ترب همراه با تصویرهایی از برنامه به نمایش بیایند در حالی که این احتمال برای مثال برای اپلیکیشن طاقچه به مراتب کمتر میباشد چرا که احتمال نصب اپلیکیشن طاقچه از کلیدواژهی ترب به مراتب کمتر است.
در حال حاضر چند درصد تبلیغات با جزییات در بازار نمایش داده میشوند؟ این تبلیغات با جزییات چند درصد روی برندها نمایش داده میشوند و چه عواملی باعث اکسپند شدن تبلیغات میشود؟
با توجه به اتوماتیک بودن الگوریتم نحوه نمایش آگهی این میزان ثابت نبوده و بسته به شرایط زمانی و شرکتکنندههای فعال در سیستم تبلیغات بازار درصد تبلیغات با جزییات عوض میشود اما در حال حاضر در حدود ۲۰ درصد از تبلیغات با جزئیات در معرض نمایش کاربرها قرار میگیرد.
همچنین در حال حاضر در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از این تبلیغات با جزییات روی کلیدواژههایی که به صورت مستقیم یا ضمنی مرتبط با نام برند صورت میگیرد که شامل برندهای خارجی نظیر واتساپ، اینستاگرام و … نیز میشود.
فارغ از کاربران عادی، چند متخصص در شبکههای اجتماعی یادآور شدهاند که UX این نوع از تبلیغات در زمان جستجو برای یک اپلیکیشن مشخص، مشکل دارد و میتواند حالتی گمراه کننده داشته باشد. این بحث فراتر از رقابت نشان و بلد است بلکه رقابت کل اکوسیستم استارتاپی را در بر میگیرد. از اسنپ و تپسی گرفته تا نماوا و فیلیمو و فلایتیو و علی بابا. بر همین اساس و با توجه به نظریهای که کاربران و متخصصان دارند، آیا اصل بحث اکسپند کردن تبلیغات روی یک برند مشخص میتواند گمراه کننده باشد؟
رویکرد ما همواره بهبود محصول، رفع ضعفهای موجود و ارائه محصولی منطبقتر بر نیاز کاربران و توسعهدهندگان میباشد. ویژگی تبلیغات با جزییات با هدف شفاف کردن ارزشهای پیشنهادی اپلیکیشن برای کاربر میتواند در نهایت منجر به این موضوع شود که از سمت کاربر تصمیم دقیقتری اتخاذ شود. در نظر گرفتن تجربه کاربری دغدغه اصلی همیشگی در تیم بازار بوده است و ما همواره از فیدبکهای دریافتی در این زمینه استقبال میکنیم.
آیا هزینه تبلیغ یک شرکت برای نام برند خودش دقیقا با هزینه تبلیغ یک شرکت دیگر برای نام همان برند به یک اندازه است؟ در واقع، اگر فیلیمو و اسنپ برای تبلیغ روی کلمه تپسی X تومان پرداخت کنند، آیا رقم تپسی برای تبلیغ روی نام تپسی کاهش چشمگیری دارد یا خیر؟
الگوریتم نمایش آگهی به ازای هر بار که کاربر کلیدواژهای را در اپلیکیشن بازار جستجو میکند، یک حراجی شامل تمامی اپلیکیشنهایی که برای به نمایش درآمدن روی کلیدواژهی مدنظر ابراز تمایل کردهاند برگزار میکند و به صورت کاملا اتوماتیک بر مبنای دو فاکتور اصلیِ میزان ارتباط اپلیکیشن با کلیدواژهی سرچ شده و میزان بید هر یک از شرکت کنندهها (رقمی که شرکتکنندهها در حراجی برای نصب گرفتن روی کلیدواژهی مدنظر ابراز تمایل کردهاند) برندهی حراجی را مشخص میکند.
برای مثال با توجه به اینکه اپلیکیشن تپسی به کلیدواژهی تپسی نسبت به فیلیمو و اسنپ مرتبطتر است و احتمال نصب تپسی در مقایسه با بقیه چند برابر بیشتر است، اپلیکیشنهای رقیب نسبت به اپلیکیشن تپسی بسته به میزان ارتباطشان با کلیدواژه لازم است تا بیشتر از چند برابر برای پرداخت ابراز تمایل کنند تا بتوانند برندهی حراجی شوند. صرفا برای مثال اگر اپلیکیشن A روی کلیدواژهی A بید ۷۵۰ تومانی بگذارد، B با بید حدود ۳۰۰۰ تومانی میتواند در حراجی این کلیدواژه اپلیکیشن تپسی را شکست دهد.
تبلیغات اکسپند شده کافه بازار که به نظر برخی از کاربران و متخصصان روی تجربه کاربری اثر منفی دارند، آیا ارتباطی به تلاش برای افزایش درآمد کافه بازار جهت IPO آتی و ورود به بورس دارد؟
همانطور که گفته شد تبلیغات با جزئیات فقط براساس ارتباط برنامه و آنچه که توسط کاربر جستجو شده نمایش داده می شود و فاکتور دیگری در آن اثر نمیگذارد.
پاسخ ها