جلوپنجره بزرگ این روزها به یک روند فراگیر تبدیل شده و شمار زیادی از خودروسازان در سالهای اخیر به سمت استفاده از آن گرایش پیدا کردهاند. کمپانی بامو یکی از تازهترین دنبالکنندگان این روند است که تصمیم گرفته محصولات جدید خود را با جلوپنجره بزرگ عمودی راهی بازار کند.
اما این رویه باواریاییها چندان با استقبال روبرو نشده و پس از معرفی مدلهایی مثل X7، فیسلیفت سری 7 و نسل جدید سری 4، دپارتمان طراحی بامو متحمل انتقادها و فشارهای سنگینی شده است.
با توجه به شدت انتقادها، برخی بر این باور هستند که باواریاییها بالاخره تسلیم شده و استفاده از جلوپنجره بزرگ در مدلهای آتی خود را کنار خواهند گذاشت. ولی نکته تاملبرانگیز اینکه چنین اتفاقی حداقل در آینده نزدیک رخ نداده و بامو کماکان به تولید محصولات خود با جلوپنجره بزرگ عمودی پافشاری خواهد کرد!
دوماگوی دوکج (Domagoj Dukec) طراح ارشد بامو در مصاحبهای که با نشریه تاپ گیر انگلستان داشته، با بیان این مطلب گفته تعداد بالای بازخوردهای منفی مساله عجیبی نیست. از نظر آقای دوکج هر فردی طبیعتا در رابطه با مدلهای اخیر کمپانی، بهویژه سری 4، نظر شخصی خود را دارد، اما اگر هدف شاخص بودن در یک حوزه باشد، ساخت چیزی متفاوت نیازمند عزمی استوار خواهد بود.
طراح ارشد بامو در این مورد اظهار کرده: «هدف ما راضی کردن تمامی افراد دنیا نیست. شما نمیتوانید طرحی را درست کنید که باب میل همه باشد، اما مساله مهم راضی کردن مشتریان است.»
با وجود انتقادها، آقای دوکج نسبت به شکل جلوپنجره سری 4 مطمئن است. مدیران بامو خوب میدانند که تنها 20 درصد از افراد زبان طراحی جدید این شرکت را دوست دارند. هر چند این رقم بسیار کم به نظر میرسد، ولی به اعتقاد آنها کافی بوده و تامینکننده مشتریان لازم است.
فارغ از اطمینان خاطری که بامو نسبت به زبان طراحی خود دارد، شاید بهتر باشد این شرکت مدیریت هوشمندانهتری در قبال مصاحبهها و رفتار حسابهای رسمی خود در شبکههای اجتماعی داشته باشد. در سال 2020 باواریاییها دو بار در توئیتر جنجالآفرینی کردند که نتیجه هر دوی آنها عذرخواهی از کاربران بود. تداوم اتفاقهای اینچنینی نه تنها هیچ ارزش افزودهای برای بامو نخواهد داشت، بلکه در اردوگاه طرفداران اختلاف ایجاد کرده و در نهایت از شمار مشتریان خواهد کاست.
پاسخ ها