کارمانیا از آن دسته شرکتهایی است که در پی بازگشت تحریمهای صنعت خودروسازی دچار ضرر و زیان فراوان شد و به یکباره تمام امیدهایش برای تولید خودروهای سبز برقی و بنزینی BYD در ایران را از دست داد، از طرف دیگر مواجه با تعهدات معوق خودروهای ثبت نامی نیز به ماجرای عجیب و غریبی تبدیل شد که طبعات آن همچنان ادامه دارد.در چنین اوضاع و احوالی اما با تغییرات سیاسی آمریکا، امیدهایی برای احیای قرارداد با بی وای دی به وجود آمده و کارمانیا نیز در پی همکاری بیشتر با شرکت چینی سوداست تا زمینه لازم را برای مونتاژ یک سدان کوچک برقی با کد SA01 را فراهم آورد. خودرویی که قرار است به عنوان گزینه پیشنهادی برای جبران خودروهای تحویل داده نشده BYD S7 نیز مطرح شود، سودا SA01 روز گذشته برای نخستین بار برای تست گروهی در اختیار خبرنگاران قرار گرفت، تجربهای که ماحصل آن را در ادامه میخوانید.
طراحی ظاهری و فضای داخلی سودا SA01 یا کارمانیا EK1
سودا به دلیلی که برای ما چندان روشن نیست تصمیم گرفته تا قوای برقی خود را بر روی بدنه ای برگرفته شده از سوزوکی SX4 سوار کند. بدنه ای که البته از حیث استانداردهای ایمنی و فنی حرف هایی برای گفتن دارد، اما در عین حال از طراحی ساده ای برخوردار است که شاید مهمترین نکته آن، خطر برش عجیب در جلو باشد که به دلیل پیش آمدگی زیادی ستون های A خودرو ایجاد شده است و به شکل گیری یک شیشه لچکی کاملا بزرگ بر روی ستون جلو منجر شده است که البته به بهبود دید جانبی به خصوص در رانندگی شهری کمک میکند اما بر روی طراحی خودرو تاثیر منفی به دنبال داشتهاست.
همچنین در نمای جلو و عقب نیز چراغهای نسبتا اسپرت در مدل اصلی سوزوکی جای خود را به چراغهای سادهتر و در عین حال نسبتا غیر معمول (در نمای عقب) داده اند که به زیبایی بدنه SA01 لطمه زدهاست.
درون کابین با یک سدان کامپکت کاملا شهری مواجه هستیم که براساس فاکتورهای رایج در ساخت یک خودرو اقتصادی تولید شدهاست. بنابراین سادگی و سفتی صندلی ها، جنس فوقالعاده خشک پلاستیکهای تریم داخلی و...کاملا به چشم میآید. اما در عین حال فضای مناسبی برای چهار سرنشین وجود دارد و به لطف طراحی صندلی های نیمکتی اضافه شدن نفر سوم به صندلی عقب نیز احتمالا چندان آزار دهنده نخواهد بود. همچنین با توجه به قرار گیری متعلقات موتور برقی در فضای زیر کاپوت، فضای صندوق عقب تقریبا دست نخوردهاست و ظرفیت آن را میتوان مناسب توصیف کرد.
سودا صفر یک از آن دسته خودروهایی نیست که برای رقابت با تسلا مدل اس ساخته شده باشد، بلکه هدف سازندگان این مدل تولید یک خودرو پاک و نسبتا ارزان قیمت برای حمل و نقل درون شهری بوده است و بر همین اساس نیز شاهد استفاده از یک موتور برقی 80 کیلو واتی (حدود 108 اسب بخار قدرت) با گشتاور 240 نیوتن متر هستیم که برای غلبه بر وزن 1.4 تنی این خودرو کافی به نظر می رسد، همچنین به جای باتریهای گران قیمت لیتیوم یونی از باتری هار ارزان قیمتتر نیکل کبالت منگنز استفاده شده و نکته مهم آنکه در این نوع باتری امکان تعویض و جایگزینی هر سلول معیوب وجود دارد که به کاهش هزینه های نگهداری از باتری در طولانی مدت منجر می شود، نکته ای که پاشنه آشیل خودروهای برقی گرانقیمت به خصوص در مدلهای دستدوم است.
با این حساب مهندسان سودا میزان عمر مفید باتری را برابر با 2300 سیکل شارژ و دشارژ اعلام کردهاند که معادل تقریبا 700 هزار کیلومتر میشود. برهمین اساس نیز 5 سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی برای این خودرو در نظر گرفته شدهاست که البته قرار است در مذاکرات آتی بین کارمانیا و سودا به اعداد بیشتری تغییر کند.
اما آنچه باعث نگرانی است، ظرفیت 44.5 کیلو وات ساعتی باتری است که با توجه به مصرف 15.5 کیلو وات در ساعت، حکایت از پیمایشی در حدود سه ساعت دارد. در جدول مشخصات فنی نیز میزان پیمایش 305 تا 370 کیلومتر به صورت شهری و جادهای اعلام شده است اما از آنجا که تا زمان نگارش این مطلب (بهمن 99) هنوز تستهای عملکردی این خودرو در ایران انجام نشدهاست، ممکن است شاهد تغییر این اعداد با توجه به شهرهای کوه پایهای و پرشیب ایران باشیم. همچنین گفتنی است که براساس تجربه خودروسازان بزرگ، استفاده از کولر نیز می تواند به شدت بر میزان پیمایش برقی تاثیر گذار باشد که با توجه به شرایط آب و هوایی گرمسیری کشور، تاثیر گذاری این مساله را بر میزان پیمایش افزایش میدهد.
شاید گفتنش کمی تعجب آور باشد اما خودروهای برقی مجموعا از نظر لذت رانندگی نسبت به مورد مشابه بنزینی جذابتر هستند. حداقل در مورد خودروهای اقتصادی این تئوری قابل اثبات است چرا که خودروهای اقتصادی بنزینی معمولا به دلیل ضعف توان و گشتاور، حرف چندانی برای گفتن ندارند اما نمونه مشابه برقی درست به دلیل ارائه حداکثر گشتاور از لحظه شروع حرکت، می تواند راضی کنندهتر از مدل بنزینی ظاهر شود. این قضیه در مورد سودا اس ای صفر یک نیز کاملا صادق است و شتاب گیری اولیه خودرو رضایت بخش به نظر میرسد.
ترمزها نیز از قدرت بیشتری نسبت به خودروهای معمولی برخودارند که دلیل آن را می توان تبدیل شدن مکانیزم ترمز به ژنراتور در جهت بازیابی انرژی جنبشی برشمرد، اما فارغ از این دو مزیت، فنربندی ساده سودا با توجه به مرکز ثقل پایین خودرو (ناشی از قرار گیری باتری در کف خودرو) عملکرد منحصر به فردی را از خود نشان میدهد که احتمالا در مواجه با دستاندازهای بزرگ و عمیق کمی مشکل ساز خواهد شد، چرا که کورس بازی سیستم فنربندی چندان زیاد نیست و ممکن است در مواجه با چالههای عظیم خیابان های ما دچار مشکل شود.
قیمت سودا اس ای 01 هنوز به شکل رسمی اعلام نشدهاست و چندان نیز مشخص نیست، چرا که با توجه به عدم مونتاژ خودروهای برقی در کشور، معلوم نیست که این دسته خاص از خودروها مشمول تخفیفهای گمرکی خواهند شد و یا خیر، اما آنچه واضح است اینکه با ارز حدود 20 هزار تومانی، تصور قیمتی کمتر از 400 میلیون تومان برای این خودرو برقی، رویا پردازی است و در نقطه مقابل پیش بینی قیمت های بیش از 500 میلیون تومان هم چندان بعید نخواهد بود.
بنابراین پرواضح است که پرداخت چنین ارقامی برای خرید یک خودرو اقتصادی، نمی تواند برای عموم افراد توجیه پذیر باشد و شاید به همین دلیل است که کارمانیا تصمیم گرفته تا در سال 1400 تنها هزار دستگاه سودا را راهی بازار نماید. از طرف دیگر برای عشاق محیط زیست و هوای پاک نیز باید گفت که با توجه به شرایط صنعت برق کشور، چشم انداز تولید برق پاک (برای مثال از منابع تجدید پذیر) چندان روشن به نظر نمیرسد و درست برعکس، این روزها خبر استفاده نیروگاه های برق از مازوت و گازوییل غیر استاندارد شنیده میشود.
بنابراین به نظر میرسد که استفاده شخصی از چنین خودرویی منوط به تولید برق پاک و گسترش ایستگاه های شارژ سه فاز در مسیرهای اصلی سطح کشور باشد تا امکان شارژ یک ساعته باتری های این خودرو فراهم شود، چرا که در غیر این صورت باید انتظار شنیدن ارقام 7 یا 10 ساعت را برای شارژ تک فاز داشته باشید.
در نهایت گفتنی است که در صورت تغییر رویکرد مسئولان، استفاده چنین خودرویی برای ارگان های درون شهری و تاکسیرانی درون شهری می تواند منطقیتر باشد، چرا که به دلیل ترافیک سنگین مراکز شهر و دسترسی آسان تر به ایستگاه های شارژ، استفاده از خودروهای برقی درون شهر چه از نظر محیط زیستی و چه از نظر سهولت شارژ کردن، با توجیه بیشتری همراه است. به خصوص که به دلیل هزینههای نگهداری بسیار پایین و حذف هزینه بنزین، نگهداری از یک خودرو برقی از توجیه اقتصادی زیادی برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی برخودار است.
پاسخ ها