با رسمی شدن ادغام فیات کرایسلر و پژو سیتروئن، استلانتیس (Stellantis) به عنوان چهارمین گروه خودروسازی بزرگ جهان متولد شد. این گروه با دارا بودن 14 برند زیرمجموعه، توانایی تولید سالانه حدود 8.7 میلیون خودرو را خواهد داشت.
پژو یکی از اصلیترین زیرشاخههای استلانتیس محسوب میشود. این برند فرانسوی سه دهه است که از ایالات متحده خارج شده و محصولات آن در این کشور پهناور به فروش نمیرسد. اما در سالهای اخیر همواره زمزمههایی مبنی بر بازگشت پژو به آمریکا از سال 2023 شنیده شده و شکلگیری استلانتیس میتواند زمینههای این حضور را بهتر و بیشتر فراهم کند، بهویژه آنکه از کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژو سیتروئن، به عنوان کاندیدای شماره یک صندلی مدیریت استلانتس یاد میشود.
با وجود این، ژان فیلیپه ایمپاراتو مدیرعامل پژو، در مصاحبه با یک نشریه انگلستانی گفته ادغام با فیات کرایسلر احتمال بازگشت این شرکت به آمریکا را کمرنگتر کرده است. وی در این رابطه افزوده برنامه بازگشت هنوز روی میز است، ولی استلانتیس تمایلی به تداخل برندها با یکدیگر ندارد، مخصوصا در بازار آمریکا که بسیار بزرگ و رقابتی است.
آقای ایمپاراتو در این مورد اظهار کرده: «پژو یکی از اعضای استلانتیس است و از استراتژیهای آن پیروی میکند؛ از این رو در ماههای آتی احتمالا در برنامههای پژو برای بازگشت به آمریکا تغییراتی صورت خواهد گرفت.»
با توجه به شواهد و قرائن، جای تعجبی ندارد اگر استلانتیس پژو را در همان بازارهایی که از فروش مناسبی در آنها برخوردار است، حفظ کند. محصولات این برند در اروپا، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین از محبوب و پرفروش هستند.
بد نیست اشاره کنیم پژو در چین حال و روز چندان خوشی نداشته و با مشکل افت فروش شدید مواجه شده است. طبق آمار، این کمپانی در سال 2020 با فروش 27,975 خودرو، توانسته تنها 0.14 درصد از بازار این کشور را تصاحب کند.
برای اینکه درک بهتری از میزان سقوط محبوبیت پژو در چین داشته باشید، باید به فروش 406,738 خودرو با نشان این شرکت در سال 2015 و تصاحب سهم 2.02 درصدی از بازار در همان سال اشاره کنیم.
پاسخ ها