هنوز سه ماه از معرفی خودرو دیگنیتی به عنوان یکی از محصولات گروه چینی دانگ فنگ توسط بهمن موتور نمی گذرد که این شرکت قصد دارد تا کراس اوور دیگری را به نام فیدلیتی روانه بازار کند، کراس اووری که نه تنها با دانگ فنگ ارتباط ندارد که در کمال تعجب یکی از محصولات برند چینی تازه تاسیس جنتور و از زیر مجموعه های چری است، این ماجرا وقتی جالب تر می شود که بدانیم چری در طول قریب به بیست سال گذشته همکاری تنگاتنگی را با گروه مدیران خودرو داشته است و عرضه جنتور توسط بهمن موتور، به هیچ عنوان به مذاق مدیران خودرو خوش نیامده است.
در پی دور اخیر تحریم های صنعت خودروسازی، بسیاری از برند های چینی تصمیم گرفتند تا همکاری خود را با خودروسازان ایرانی متوقف کنند و معدود باقی مانده نیز رفته رفته ترجیح دادند تا به جای برند اصلی خود، تحت عنوان برندهای تازه تاسیس و ناشناس به حضور در بازار ایران ادامه دهند. درست به همین دلیل است که بعد از خروج هاوال و بسترن از بازار ایران، بهمن موتور ناچار شد تا دیگنیتی را به عنوان یکی از خودروهای ساخت خود با لوگویی تازه روانه بازار کند تا حداقل بر روی کاغذ سند و مدرکی برای محکوم کردن دانگ فنگ وجود نداشته باشد.
در همین رابطه چری نیز اخیرا نصب لوگو خود بر روی محصولاتش در ایران را متوقف کرده است و خبرهایی از عرضه چری آریزو 5 توربو با نشان مدیران خودرو (MVM) منتشر شده است. کرمان موتور نیز در مقطعی قصد داشت تا خودروهای برند جک را با لوگو اختصاصی خودش (KMC) روانه بازار نماید اما در پی تغییر و تحولات در نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال رفع تحریم ها، چنین اقدامی کمی در هاله ابهام قرار گرفته است.
با این حال می توان گفت که در چنین اوضاع در و برهمی، بهمن موتور تصمیم گرفته تا کراس اوور نسبتا جمع و جور اما پر امکانات جتور ایکس 70 اس را با لوگو فینگلیشی فیدلیتی (به معنی صداقت یا Fidelity) روانه بازار کند، این درحالی است که کراس اوور کوپه این شرکت یا همان دانگ فنگ IX5 با صفت انگلیسی دیگنیتی (وقار) در ایران معرفی شده است که البته ارتباط معنایی این لغات با اسامی خودرو به عنوان یک محصول فنی و تجاری چندان روشن نیست.
اما فارغ از این مسائل، فیدلتی از نظر مشخصات فنی بسیار نزدیک به چری تیگو 7 به نظر می رسد و از پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری توربو (مشترک با خودروهای چری) با قدیت 147 یا 157 اسب بخار (به روایت منابع مختلف) نیرو می گیرد. یک گیربکس CVT یا نسخه دوبل کلاچ اتوماتیک بازهم مانند محصولات چری، وظیفه انتقال قدرت به چرخ های جلو را بر عهده دارد و هرچند که بهمن موتور فیدلیتی را به عنوان یک SUV معرفی کرده است، اما باید گفت که عملا بازهم شاهد عرضه یک کراس اوور تک دیفرانسیل ساده به بازار کشورمان هستیم که طبیعتا نمی تواند در زمینه عملکرد خارج از جاده ای، حرف چندانی برای گفتن داشته باشد.
با توجه به روشن نبودن قیمت ارز در زمان عرضه (اوایل سال 1400) و عدم اعلام فهرست دقیق امکانات رفاهی، تخمین زدن قیمت فیدلیتی چندان ساده نیست اما به راحتی می توان گفت این خودرو قاعدتا باید در محدوده قیمتی چری تیگو 7 روانه بازار شود و از این رو مشخص است که نه تنها با یک کراس اوور ارزان قیمت طرف نیستیم، بلکه باید انتظار داشت تا این خودروها در راستای پر کردن جای خالی خودروهای کره ای وارداتی به عنوان محصولاتی لوکس و پرچمدار روانه بازار شوند.
پاسخ ها