اپل در کنفرانس WWDC 2020 همراه با معرفی iOS 14، از ابزار جدیدی برای حفظ حریم شخصی کاربران رونمایی کرد که با برچسبهای حریم خصوصی، به افراد درباره میزان جمعآوری دیتا توسط اپلیکیشنها اطلاع میدهد. این موضوع با واکنش منفی برخی شرکتها مانند فیسبوک روبهرو شد و حالا مشخص شده این شبکه اجتماعی اطلاعات بیشماری از کاربران جمعآوری میکند.
فیسبوک در هفتههای اخیر چندین بار به اپل حمله کرده و اقدام آن را به ضرر کسب و کارهای کوچک دانسته. این شبکه اجتماعی باور دارد که این ابزار امنیتی، اینترنت آزاد را در معرض خطر قرار میدهد. در این میان برخی سازمانها مانند «EFF» از فیسبوک انتقاد کردند چرا که ابزار جدید اپل به معنای اطلاعرسانی به کاربران و کسب رضایت از آنها برای جمعآوری دادهها است.
طبق گفته اپل، با وجود چنین برچسبهایی توسعهدهندگان همچنان میتوانند به ردیابی کاربران و همچنین جمعآوری دادههای آنها ادامه دهند و این لیبلها مانع چنین اقداماتی نمیشوند. این برچسبها شرکتها و توسعهدهندگان را مجبور میکند که دیتاهایی که جمعآوری میکنند را اعلام کنند.
در حالی که شاید برخی تصور کنند فیسبوک برای دفاع از کسب و کار خود به اپل حمله نمیکند، به تازگی تصویری منتشر شده که دادههای جمعآوری شده از چندین اپ مشهور را نمایش میدهد. این تصویر میزان این دیتاها در اپهای مختلف شامل سیگنال، iMessage، واتساپ و فیسبوک مسنجر را به نمایش میگذارد.
با مشاهده تصویر بالا میتوانید به این موضوع پی ببرید که فیسبوک مسنجر اطلاعات بیشماری از کاربران خود جمعآوری میکند. حتی واتساپ به عنوان یکی از سرویسهای فیسبوک هم دادههای بسیار کمی را نسبت به مسنجر جمعآوری میکند. یکی از دلایل این موضوع میتواند مربوط به رمزگذاری سرتاسری باشد که قدرت فیسبوک را محدود میکند.
فیسبوک مسنجر اطلاعات کاربران را در دستههای مختلف جمعآوری میکند که از میان آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
اپهای سیگنال و iMessage هم از رمزگذاری سرتاسری پشتیبانی میکنند که اپ دوم به صورت پیشفرض در آیفون و آیپد وجود دارد. سیگنال در زمینه جمعآوری اطلاعات کاربران بهترین عملکرد را دارد و iMessage مقدار کمی از اطلاعات کاربران را جمعآوری میکند. بد نیست بدانید سیاست اپل برای برچسبگذاری اپها تنها برای توسعهدهندگان شخص ثالث نیست و چنین سیاستی برای برنامههای این غول دنیای فناوری هم اجرا میشود.
پاسخ ها