این روزها که استفاده از لوازم خانگی به بخشی از سبک زندگی ما تبدیل شده است، باید بدانیم که چه استانداردهای خدمات پس از فروشی برای لوازم خانگی در نظر گرفته میشود. شما با به دست آوردن اطلاعات کافی در مورد استانداردهای خدمات پس از فروش لوازم خانگی در ایران میتوانید قبل از خرید یک محصول مرتبط با لوازم خانگی در مورد خدماتی که باید انتظار داشته باشید، توقعات واقع بینانهتری پیدا کنید.
این استانداردها بنابر قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان تعیین شده که در سال 1388 به تصویب رسیده است. این قوانین و استانداردها باید در مورد تولید کنندههای لوازم خانگی داخلی و خارجی که در ایران محصولات خود را به فروش میرسانند، لحاظ شود تا حقوق مصرف کنندگان رعایت گردد.
استانداردهایی که باید توسط تولیدکنندگان داخلی و خارجی در زمینه خدمات پس از فروش رعایت شوند
اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت از تعیین استانداردها در زمینه خدمات پس از فروش لوازم خانگی، تعیین حداقل شرایط کمی و کیفی برای عرضه کنندگان کالا و خدمات و نمایندگیهای آنان در سراسر کشور است. این طرح از زمان اجرای خود کمک کرده که الزامات موجود در آن توسط تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان رعایت شود و نتیجه آن رضایت 70 درصدی شهروندان از خدمات پس از فروش محصولاتی است که خریداری کردهاند.
این موضوع همچنین در ایجاد یک فضای رقابتی میان تولید کنندگان موثر بودهاست تا کیفیت بهتری از خدمات را ارائه کنند. به عنوان مثال اسنوا به عنوان صنعت پیشران و گروه کارخانجاتی که قادر به بومی سازی لوازم خانگی در ایران بودهاست، توانسته با توان ملی را به نمایش بگذارد و با برندهای خارجی در داخل و خارج ایران به خوبی رقابت کند.
چه وظایفی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولیدکنندگان و واردکنندگان تعیین شده است؟
بر اساس این طرح لازم است که در ابتدا تمامی عرضه کنندگان و نمایندگان آنها از یک شبکه قیمت گذاری واحد استفاده کنند تا شاهد تفاوت قیمت در قسمتهای مختلف کشور با اختلاف زیاد نباشیم. در این زمینه پس از شبکه قیمت گذاری در این طرح اشاره شده که قبل از عرضه یک محصول به بازار لوازم خانگی حتما آن را از نظر ایمنی، کیفیت، سلامت کالا و ... تست و آزمایش کنند. البته ارائه ضمانتهای معتبری که بتواند به خریداران حق اعتراض و تعویض محصول را بدهد نیز الزامی است.
برای دریافت استانداردها و تعیین کیفی خدمات لازم است که حتما عرضه کنندگان و تولیدکنندگان آنها به شرکت بازرسی مراجعه کنند و گواهینامههای لازم در این حوزه را دریافت کنند. در واقع تایید مشخصات کمی و کیفی شبکه توزیع لوازم خانگی در کشور بر عهده این سازمان است و باید تولیدکنندگان و عرضه کنندگان را به ارائه محصولات باکیفیت برای مشتریان ایرانی ملزم کند.
البته شفاف سازی جزو دیگر بخشهای این مصوبه است که در آن قید شده است. تمامی فروشندگان و عرضه کنندگان باید حتما تمامی مشخصات فنی محصول از جمله قیمت، تجهیزات و وسایل اضافی موجود در بسته بندی را مشخص کرده و از نظر قیمت و مشخصات فضایی را بوجود آورند که همه مصرف کنندگان قادر باشند بر اساس نیاز و بودجه خود محصولی را تهیه کنند که ارزشش را داشته باشد.
چرا خدمات پس از فروش برای مصرف کنندگان مهم است؟
طبیعتا مصرف کنندگان براساس نیاز خود محصولاتی را خریداری میکنند که دارای خدمات پس از فروش حرفهای و برتر باشد. این موضوع به آن معناست که خدمات پس از فروش در انتخاب یک محصول توسط مصرف کننده نقش دارد. اگر شرکت ایرانی یا خارجی قابلیت خدمات پس از فروش برای مصرف کنندگان داشته باشد نه تنها بازار بیشتری میتواند برای خود ایجاد کند، بلکه میتواند اعتبار برند خود را نیز افزایش دهد.
در واقع خدمات پس از فروش و انجام آزمایشات لازم بر روی محصولات قبل از رساندن آن به بازار، نشان میدهد که شرکت تولید کننده یا عرضه کننده به مصرف کنندگان خود اهمیت میدهد و به آنها خدماتی را ارائه میکند که رضایتمندی بیشتری داشته باشد، اما در ایران چگونه این طرح توسط تولید کنندگان لوازم خانگی اجرا شدهاست؟
اسنوا، پرچم دار لوازم خانگی
گروه کارخانجات اسنوا با بومی سازی لوازم خانگی و نشان دادن توان ملی خود در این زمینه توانسته به عنوان پرچم دار این نوع محصولات در ایران و خاورمیانه فعالیت کند. از جمله دلایلی که باعث شده اسنوا در چند سال اخیر رشد زیادی داشته باشد، ارائه خدمات پس از فروش محصولات خود به صورت حرفه ای بودهاست.
آیا تابحال از اسنوا خرید کردهاید؟ چه تجربه ای در رابطه با خدمات پس از فروش این شرکت و مجموعه داشتهاید؟
پاسخ ها